Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

akai ax60 vs microkorg

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-02-26 17:38

hej. ursäkt att ja skapar yttligare en tråd angående mitt synthköp. Men nu är det så jag hittat en som säljer en akai ax60 har pratar lite med honom men problemet är att han bor ca 20 mil härifrån och att åka det fram och tillbaka är lite små jobbigt. Speciellt då jag själv inte har körkort. Om det skulle bli akai synten skulle det dröja tills typ maj eller så tills man kunde åka och hämta den. om det blir microkorgen skulle man kunna skaffa en på mindre än en vecka. så jag behöver lite råd hur jag ska göra :(. om ni anser att jag inte ska köpa någon av dessa och vill föreslå någon annan så kan jag berätta att jag skulle kunna lägga ut 5000 kanske 6000 kr. Jag är då helt nybörjare så vill helst ha något som är ganska lätt att lära sig . Tänker mig spela lite all möjlig elektronisk musik. aldrig spelat synth eller så förut men blivit väldigt intreserad av det på sistonde men är gitarrist så någon musikalisk bakgrund har jag väl. okej detta blev lite grötigt men hoppas det går att läsa och att ni kan hjälpa mig. Tack

/Fredrik

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-26 17:44

Köp Aarons Alesis ION som är till salu på köp och sälj delen av detta forum. En riktigt bra synth att växa med!

  • Oregistrerad
  • 2006-02-26 17:49

den verkade populär bland folket här. kan man verkligen stjäla den för dom hehe. ett av problemen är att den fanns i lund. glömde nämna att jag finns i östergötland och därför äre ett plus om syntarna finns i närheten av östergötland hehe. säg gärna för och nackdelar. Dock kanske jag inte förstår så mycket av det ändå då jag som sagt är hel nybörjare inom syntar.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2006-02-26 17:53

Såvida inte AX60 har ett väldigt speciellt sound så tycker jag att microkorgen känns mer lovande, fast en Ion/Micron är dubbelt så bra som en microkorg i mina öron. Så jag håller med Mush i det avséendet. Ion låter bättre (micron är dess lillebror och budgetvariant.

Att ha en microkorg som förstasynt är nog rätt marigt. Själv har jag svårt att programmera den, och jag är ändå kunnig och väldigt hemma i den subtraktiva syntesens område, som både AX60 och Microkorgen och Ion är.

http://www.thomann.de/thoiw5_alesis_ion_analog_modelling_synthesizer_prodinfo.html De här leverar till ditt närmsta postkontor (eller kiosk...eller bensinmack...osv)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-26 17:53

Inga problem eftersom han kan skicka den - behöver du prova den så finns de i typ alla 4sounds affärer. Originalkartongen har bra skydd för synthen och den spöar båda syntharna du nämnde hårt som enda hårdvaru synth i en setup!

  • Oregistrerad
  • 2006-02-26 17:55

Okej. kanske man borde satsa på en Alesis Ion då hehe. men hur är posten med paket?. vet att dom lyckas ha sönder det mesta. är det säkert att skicka den?

  • Oregistrerad
  • 2006-02-26 18:04

sådär nu har jag slängt iväg ett intressemail till säljaren. kanske ska titta lite efter ljudexempel nu då

  • Oregistrerad
  • 2006-02-26 20:31

Jag får tacka Mush för att han rekommenderar mig.

Jag har själv haft en microkorg och jämfört med Ion har den inte mycket att sätta emot. Det är ingen dålig synth men den saknar det där lilla extra tycker jag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-26 19:36

Jag lever mer eller mindre på att sälja och köpa grejer och har aldrig varit med om några defekter pga postens hantering. Föredrar bussgods pga deras värdesförsäkring som alltid ingår, men har att göra med posten ett par gånger i veckan sedan ett drygt halvår utan några problem alls.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-26 19:38

Kolla http://vintagesynth.org/phpBB2/viewforum.php?f=1

Rätt mycket exempel just nu eftersom det pågår ett lead / bass war.

Gissa vilken synth jag skulle säga

skönt att jag sålt min ax60, så slipper jag vara med o bråka:)

remsjev: Saknar du den? Saknar multin lite. Du har inte hittat den avnrutna tangenten än btw?

Ursprungligen av GlobalMotion:

remsjev: Saknar du den? Saknar multin lite. Du har inte hittat den avnrutna tangenten än btw?

joklart jag saknar den saknar mest min patch#1-4 om jag ska vara specifik.
håller på och petar med allt nu i en ny lokal, så ska kolla om den dyker upp(hehe jag visste att du inte kunde hålla dig fr att fråga),

  • Medlem
  • Skövde
  • 2006-02-26 23:56

Kan inte någon (mr GlobalMotion) berätta lite om AX60. Har aldrig sett en, eller hört någon. Är den något speciellt?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-02-27 00:06

Den är speciell, framför allt ljudet. Jag har inte hört en synth som ens liknar i filterväg. Dock menar jag inte att filtret skulle låta "tokbra" men väldigt speciellt, skriker skönt. VCO´n är dock riktigt bra, låter så där "äkta analogt" och har flera vågformer. LFO med randomvåg, arp, och man kan modulera filtret med VCO´n, blir roliga effekter. Fett unisonläge (och eftersom man kan splitta mellan två ljud kan man "välja" hur många röster man vill ha unisont), mysigt junochorus mm

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-02-27 12:06

Är det bara jag som tycker att AX60:n låter som en rutten b-version av en Juno-106:a? Och choruset är en brusvägg...:/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-27 12:25

Kroffe: Du är inte ensam.

  • Oregistrerad
  • 2006-02-27 13:52

kanske ska titta in hit och berätta att det blir en Alesis ION tack för alla råd jag fått!

1
Bevaka tråden