Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

OSX och latency?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej.

Jag har problem med latency i OSX 10.4.3 och LOGIC 7.1.1. Mitt ljudkort är ett Firewire-kort och när jag skall spela med Guitar AMP PRO så får jag inte ner latencyn under 256 samples. E det nån som fått ner latencyn lägre och i så fall med vilket ljudkort?

Tänker köpa ett RME Hammerfall kort, kan nån ge lite info om vilken latency man kan få ner det i när man vill spela in live med Guitar AMP pro?

Tack på förhand.

Du ska definitivt kunna ha lägre latency än 256 samplingar, så det låter som ljudkortet är boven (M-Audio månne?). RME har jag bara hört bra om, ingen aning om latency på det, men säkert under 256 samplingar. 256 samplingar är i och för sig bara 5.8ms i 44100, vilket borde vara spelbart i vilket fall som helst. Har du tillräckligt med processorkraft kan du köra i 96kHz, det halverar latencyn.

  • Oregistrerad
  • 2006-03-01 11:22

Hur räknar man ut latencyn enklast? Alltså, vad det blir i millisec i olika samplingsfrekvenser. Eller finns det nån länk med nån tabell nånstans?

(latencystorlek) / (samplingsfrekvens)

exempel: 256 / 44100 =~0.0058 = 5.8ms

  • Oregistrerad
  • 2006-03-01 11:55

Aha, det var så simpelt! thänk ju!

Det går väl teoretiskt sett att få ner RME-korten så lågt som 16 samplingar om jag inte har fel? Kanske tveksamt om datorn orkar.

128 har jag själv använt mitt multiface med, det ger ju 128 / 44100 = 2.9 ms. Det borde ju räcka. Jag har en PB G4 1.33 GHz 512 MB RAM.

Hej igen o tack för era svar!

När jag har min latency på 128 samples så får jag ett delay som mer liknar det jag får när jag sätter min pc:s M-audio (2496) på 2048 samples. Detta är ett lite sämre firewirekort som jag hittills inte lärt mig riktigt fullt ut. Man kan nämligen trixa med paketbuffertat o sånt för firewire-strömningen. Men så fort man börjar med att ställa om värdena där så bara sprakar det.

Jag har dock en gitarrförstärkarsimulator i PC:n också och med M-audios audiophile 2496 i min AMD 64 3800+ så kan jag lätt spela med den i 64 samples latency. Helt utan hack eller dropouts!

Till och med RMEs DIGI 96 serie HAR INTE lägre latency alternativ än 256 samples! Det tycker jag är konstigt. För ett tag sedan körde jag med ett sådant kort. Skillnaden i prestanda på 256 samples mellan detta och mitt nuvarande M-audio 2496 kort var inte alls särskillt stor. Bara 6% skillnad när jag körde ett riktigt stort o hårt projekt i Cubase SX. Men som sagt... då har vi ju inte kommit ner i de lägre nivåerna än...

Kommer att köra gitarförstärkar-simulatorn via PC:n o sedan ha Zero latency på på MACEN, testade detta igår o då fick jag inte nån direkt latency som störde.

Logic har en del hyss med latency för sig bakom kulisserna angående aktiva och icke aktiva spår - testa med Guitar Amp Pro på det markerade spåret och se om det får ner fördröjningen. (Har för mig att Logic kör med en buffer på antingen 1024 eller 2048 samples för "oaktiva" spår.) Har du testat med det interna ljudkortet och sett vilken latency du får med det?

Jag som trodde att RME överlag hade väldig låg latency.

Jag just nu lånat ut mitt multiface, men jag ska prova och se hur lågt jag kan pressa det när jag får tillbaks det. För övrigt ett av de bästa korten tycker jag.

  • Oregistrerad
  • 2006-03-03 00:07
Ursprungligen av David Lennartsson:

Jag som trodde att RME överlag hade väldig låg latency.

Det har de också.

1
Bevaka tråden