Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

midi-interface till serieporten

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,
Jag har en 10 år gammal bärbar PC med Win-95.
Jag önskar att har denna dator som en midifil-spelare tillsammans med syntmoduler.
Datorn har endast serieport.

Jag kör med ett uppspelnings program som heter Cakewalk Live.
Detta är ett Dos program och jag får inga midi-interface att funka.

Vilket midi-interface med serieport funkar i DOS?

Hoppas på hjälp!
Stiffe

Du får söka på eBay, där brukar gamla interface dyka upp med jämna mellanrum. Dock är det inte omöjligt att interfacet kommer kosta många gånger mer än vad datorn är värd.

Har datorn parallellport? Det finns sådana interface också (så att du får fler alternativ när du letar menar jag). De har dessutom (vanligtvis) högre hastighet och fler MIDI-portar, vilket är bra om du använder flera externa MIDI-burkar.

Jag har Cakewalk 4 för DOS (tror jag det är) och det fungerar med diverse externa interface, bl.a. EgoSys MTS-64 (parallellt dock). Om jag inte minns fel har varje Cakewalk-version en lista på interface som fungerar med det, brukar vara en .TXT eller .DOC någonstans bland programmets kataloger. Vet inte hur det är med Live! dock. Jag förmodar att du redan vet att det inte fungerar med alla interface, för i DOS hade de flesta interface specifika drivrutiner för varje enskilt program. Du måste alltså ha Cakewalk Live!-drivrutiner för midi-interfacet, även om det fungerar med andra program.

Semi-OT: kör du programmet via Windows 95 DOS-box ?!! Det är vansinne, boota om i riktigt DOS istället så får du (med all sannolikhet) bättre timing och stabilitet.

Har ett sånt här över, dom går nog att få tag i för vettiga pengar: http://www.dankadata.com/ddd001.html

Står att det finns Win3.1-drivisar iaf...

Ursprungligen av Johannes:

Har datorn parallellport? Det finns sådana interface också (så att du får fler alternativ när du letar menar jag). De har dessutom (vanligtvis) högre hastighet och fler MIDI-portar, vilket är bra om du använder flera externa MIDI-burkar.

Jag har Cakewalk 4 för DOS (tror jag det är) och det fungerar med diverse externa interface, bl.a. EgoSys MTS-64 (parallellt dock). Om jag inte minns fel har varje Cakewalk-version en lista på interface som fungerar med det, brukar vara en .TXT eller .DOC någonstans bland programmets kataloger. Vet inte hur det är med Live! dock. Jag förmodar att du redan vet att det inte fungerar med alla interface, för i DOS hade de flesta interface specifika drivrutiner för varje enskilt program. Du måste alltså ha Cakewalk Live!-drivrutiner för midi-interfacet, även om det fungerar med andra program.

Semi-OT: kör du programmet via Windows 95 DOS-box ?!! Det är vansinne, boota om i riktigt DOS istället så får du (med all sannolikhet) bättre timing och stabilitet.

Jag tror att datorn har parallellport "ska kolla i kväll"
Darorn är en bärbar Compaq från 1995.
Jag får kolla text filerna till programmen.

När jag tänker efter vill jag ändra mig, för MTS-64 var inte listat hos CakeWalk, bara hos EgoSys... Så Cakewalks lista är knappast fullständig.

Förresten, vad är det du försöker göra? Försöker du få Windows 95-drivrutiner för MIDI-prylar att fungera med CakeWalk för DOS? Det lär inte fungera.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-03-01 10:18

Det enklaste är väl att skaffa ett soundblaster ljudkort med "joystickport" och en sån kabel som som Peter H länkade till. 1 in / 1 ut. Drivare osv har jag noll koll på. Gjorde så på min gamle burk iaf. Har nog två såna kablar liggandes... Har nog även ett apgammalt soundblaster 16 ljudkort i gömmorna.

Edit: Såg fel på kabeln Peter H länkade till. Kabeln som behövs till ett sånt ljudkort är väldigt lik den tidigare nämnda kabeln. Såna följer/följde ofta med typ billiga midikeyboards. Inte nåt för seriösa musiker kanske, mer på hobbybasis?

Citat:

och en sån kabel som som Peter H länkade till

Nja, Midlinken är ett komplett seriellt MIDI-interface.

Men Soundblaster-varianten funkar säkert också, även om jag har lite blandade intryck av pålitligheten hos dom interfacen...

Det är ganska ovanligt att det går att få ett ISA-kort i en laptop som klarar att köra Windows 95.

har också ett midiLink:
- jag har nog aldrig testat den tingesten under ren dos, bara under win3.1 [samt win95\98] då CakeWalk pro 3 eller vad det hette funkade där.. e det vesa grafik ni snackar om ?? -det var det inte på min version

klev i väg och checkade kartongen - finner ingen info om DOS bara WINDOWSdrivare, HAHA, satt en prislapp på den och har tydligen betalt ~1000kr för det en gång i tiden - idag e det ett lite löjligt pris hörni

*________________________________________________________________
BTW: var har ni fått tag på cakeWalk för dos/ eller gärna win3.1 ?? har sumpat min diskett
-har en bärbar IBMpentuim133 med win3.1 och ett nais vektorgrafikprogram [då min notebook bara har diskettinkast och grejjerna e bara för win3.1 - men kan kanske vara kul att köra lite MIDIstyrnings muZak på den]

Kallback: om MidiLink inte har drivrutiner till CW Live eller är hårdvarukompatibelt med något annat interface som har sådana drivrutiner, så hjälper det inte hur mycket det än fungerar i Windows.

Stiffe: Har datorn parallellport så är saken biff. Det bör vara enkelt att hitta ett interface som fungerar. Priset borde hamna någonstans mellan 1 kr och 1000 kr + frakt. Det är mest en fråga om hur länge du orkar leta Med lite fiffigt letande hittar du ett interface som både fungerar med CW i DOS och som går att använda i Windows.

Börja med att kolla vilka interface som fungerar med Live. Om det är som jag tror ligger alla drivrutinsfilerna i programmets huvudkatalog och heter .DRV. Lägg upp en lista här vettja. Annars, om du inte har några betänkligheter kring tjyvkopiering, kan du skicka programmet till mig så kollar jag åt dig. Då kan jag testa om det fungerar med MTS-64 också.

(och för den som tar anstöt av dessa kriminella uppviglingsförsök vill jag påpeka att 12Tone eller vad de heter numera låtsas som om de aldrig tillverkat några program för DOS.)

BTW: var har ni fått tag på cakeWalk för dos/

→ ge mig seq så kan jag testa!? skit samma jag skiter i vilket och vevar ett FETfinger i luften stoppar ner det i sopan...bryr mig inte ett jävla skvatt o skiten... leta i ev återvinnig om ni ska ha nått - mig gör det sak samma

ursäkta mn detta va intressant. jag undrar bara om inte de finnes midi interface för oss med gamla datorer som har usb portar? om det gör det vad är det då för program man ska använda?

1
Bevaka tråden