Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Greasy Spoon

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hallå klubb kids.

Jag har precis lagt till en ny pryl på min hemsida med en Download of the day.

Idag är det en låt med mitt Optigan/Orchestron/Mellotron band AK-momo

Man går till www.roth-handle.nu och klickar på Downloads så finns låten där. Idén är att det är en ny låt varje dag.

Höres,

// Mattias

Har börjat kolla nytt datum för ett öppet hus...

Riktigt snyggt! Härlig lo-fi med massor av flummig 70-talskänsla. Smakfullt arr. Tycker sångerskan har en väldigt fin och karakteristisk röst med.

Mellotron vet jag vad det är men, det är väl knappast en sådan som spelar rytmen? Är det livegitarr eller bandslinga även där?

Vid tredje lyssningen inser jag att det nog var det bästa jag har hört här på länge.

Bra låt, men sångerskans röst är av det där genomträngande "jag-vill-också-låta-som-Beth-Gibbons"-slaget som jag har lite svårt för.

Trummorna misstänker jag är Optigan eller någon av trummaskinerna som befolkar Roth-Händle-studion. (Jag tycker jag hör en tamburin, så jag skulle satsa pengarna på Optiganen.) Optiganen har komploopar av alla möjliga slag, och med tanke på frasigheten i gitarrljudet så är det nog också Optigan.

...jag vill också ha en Optigan.

Gitarren, tamburinen och trummorna är en och samma Optigan skiva...Resten är Mellotron. Det finns inga " riktiga " instrument på hela skivan utan allt är Optigan, Mellotron och Orchestron. Ett litet experiment i hur länge man står ut i den ljudvärlden...

I vilket fall så är det roligt att det finns instrumentsamlare som även kan spela och skriva intressant musik, det hör tyvärr inte till vanligheterna.

När jag blir stor ska jag också köpa en Mellotron!

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2006-03-03 12:04

Skitkoolt!

Låter väldigt bra och härligt mystiskt sound ur dina lådor!

Hej hej...

Tack tack. Ni är hemskt snälla.

Ny låt uppe idag. Two times the trauma. Lite Mellotron. Mono Poly bas. Kaoss pad. Programmerade samplingar från en Casio SK-5

www.roth-handle.nu

Jag gillade den första bättre. Sången på den här är bra, och spelmässigt är det också bra, men tonmässigt stämmer inte sång och musik ihop. Känns som basljudet ligger fel i förhållande till sången vilket gör att den hamnar helt utanför klangmässigt.

Jag tror det gömmer sig en industrisyntare i Roth-händle. Okej låt, men jag kan förstå om den inte kvalade in som albummaterial, den känns aningens ofärdig.

Om du tänkt lägga upp musik regelbundet borde du kolla upp om du kan ordna någon RSS-lösning för webbsidan så kan folk få reda på uppdateringarna utan att du behöver mejla/posta om det.

RSS ?

Jag hade inte tänkt höra av mig med info om nya låtar eftersom idén är att få in kanske 70 -150 låtar som snurrar slumpmässigt. Om man ramlar in på sidan regelbundet så är det en ny låt i princip varje dag...Sedan hade jag tänkt lägga upp lite udda spåe och b-sidor för samlare och kalender bitare.

Jag gillar Two times the trauma låten men känslan är liksom mer intressant än själva nakna låten. Nu dyker den upp på en samling istället...Det verkar vettigt.

RSS.
Helt enkelt ett sätt att skicka ut information att en webbsida uppdaterats. Lättare än att behöva surfa in på en webbsida varje dag för att kolla om det finns något nytt. (En låt per dag påminner lite om 365 days project, för övrigt.)

Hej Messiah !

Grim grim grim sida. Tack Tack Tack. Det bästa jag har hört på länge. Om man spelar in mycket musik med akustisk gitarr så är det otroligt skönt att höra en marschorkester spela Yes klassikern Roundabout.

RSS verkar såklart mysigt men det slog mig....Vill jag ha ett mail när en sida uppdaterats...? Min sida är ju liksom ganska aktiv med nya bloggar/nyheter varje varannan dag och en ny låt varje dag....Många skrotmail blir det...

365 days project är en kanonsida. Min favorit är nog Oxdragarsång av den ojämförliga Anna Ingemansson, men det finns mycket annat bra också. Kolla in Il (Help) och Hey Jude tex (av någon anledning är det många Beatles-covers där).

RSS är inte riktigt samma sak som mejl, utan man använder en RSS-läsare (inbyggt i tex Opera, Firefox, Safari - faktiskt nästan alla browers utom IE6). I princip alla bloggar har RSS-stöd, så jag skulle rekommendera det så kan folk välja om de vill bli fullproppade med nyheter från Roth-Händle. (1-2 inlägg per dag är inte så blodigt, jag prenumerar på Boing Boing, där brukar det vara 20-30 per dag, minst.)

1
Bevaka tråden