Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Wave export från Fantom x

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Går det att exportera i wave från en Roland Fantom x ?
Jag försöker lära mig lite om denna synth men kan endast se import av wave.
Så hur sjutton får man in ljuden i datorn ?
Måste man använda usb ?

Har writeat o savat till CF men fel format mm.
Har suttit länge nu så huvudet spränger så jag gör det lite lättare och frågar er.

Tacksam för svar !
/LEE Cordon Bleu

• Medlem
  • 2006-03-05 07:21

Menar du att spela in låtar i datorn, eller att flytta instrumentljud från den?

Hej !
Det finns ingen hårddisk i den men CF kort minnes kort och där kan man lagra song, midi mm. Men jag kan inte skapa musik och flytta i wave eller annat uppspelnings bar tformat.
Jag har heller inte lyckats få Usb kontakt med Datorn.

Så jag tänkte det ska väl gå ändå att en Workstation ska kunna slutföra allt o sedan flytta via CF kortet men jag fattar inte

Det var ju en jäkla tjock manual och svår att sätta sig in i.
Jag är nog dum så här i början förstås men jag får så himla ont i huvudet av allt detta så jag vänder mig till eliten.

För man kan flytta Wave till Synthen så då tycker man ju att det borde gå att flytta till datorn från Synthen också.
Mvh. /LEE Cordon Bleu

• Medlem
  • Huskvarna
  • 2006-03-05 14:05

När du kopplar ihop datorn med synthen (via USB) dyker det upp ett "flyttbart minne" i "Den här datorn " (på PC). Där kan du gå in och kolla i mapparna efter Audio (tror jag) och dra över filerna till din dator. På min gamla Fantom-S funkade det så.
Om du inte hittat så kolla på:
http://www.fantomized.info/
Där finns mängder av info och ett forum som kan hjälpa dig mer.

Tack för svaren men jag får inte kontakt mellan Fantom och Datorn via usb.
Vet inte om det behövs något interface till detta.
Det är en usb B kontakt på Fantom och usb A på datorn så jag skaffade en sådan kabel men den var lite kort så jag skarvade med en usb skarv A-->A som jag satte på den delen som går till datorn och det kan ju inte vara fel tycker jag.
Men jag får väl flytta grejerna närmare o se om det funkar utan skarv. Men ni kanske vet mer om usb.

Mvh. /LEE Cordon Bleu

• Medlem
  • Lidingö
  • 2006-03-05 21:29

dyker den upp som "usb device" eller händer det ingenting alls? Jag vet att det finns en del kompatibilitetsproblem med USB beroende på vilket chipset du har på moderkortet (vilket moderkort kör du med btw?). Min EZ Bus mixer kinkar om man inte kör Intel (och någon ytterligare chipsettillverkare). Tydligen implementerar inte alla protokollet till 100%.

Tycker dock att den borde synas på något sätt. Har du kollat i "device manager" så att det ser okej ut där?

M v h

Danne

• Medlem
  • Huskvarna
  • 2006-03-05 21:32

Vad innebär "ingen kontakt"? Om inget händer när du kopplar in den så är det antingen fel på kabeln eller dataporten. USB reagerar alltid på ngt du stoppar in (och i detta fall bör den även fråga efter drivare).
På Fantom-S var det så att man inte bara kopplade in synthen utan man var tvungen att gå in i ngn meny och upprätta USB-kontakt (man valde ngn typ av connect)...först då poppade den upp i datorn. Kanske det du glömt? Det räcker alltså inte bara med att koppla kabeln...

Det verkar som Roland inte gör det så enkelt för oss användare.
Jo det finns en Usb connect meny och jag tycker att jag ställt in den rätt men det är väl bara att försöka igen.
Inget fel på kabeln den fungerar till andra grejer.
Moderkortet är Asus och jag har Intel chipsett X925 så det borde inte vara kompaibiltets problem.

Men jag tackar för er hjälp jag testar vidare !
Mvh. /LEE Cordon Bleu

• Medlem
  • Huskvarna
  • 2006-03-05 21:56

På displayen på Fantom-S stod det "USB connected" när allt funkade.

Du kopplar alltså kabeln?
Aktiverar USB på Fantomen?
Vad händer då? Ingenting?
Datorn borde reagera då...

Nu har jag fått kontakt med datorn. Det finns på Fantom x två lägen för usb den ena storage och den andra midi och med midi läget så plinkar datorn till vid kontakt.
Men nu så har jag något annat problem istället. Den vill inte hålla inställningen, utan tappar setupen för midi när jag försöker importera något.

Den godtar out och input inställningarna i midi men tappar dem när jag gör något. Och nu börjar jag bli så där trött igen.
F-n det är ju mycket enklare med datorer.

Läget storage verkar inte funka blir ingen kontakt med datorn.
Vad den nu ska vara till.

Ja får fortsätta imorgon huj huj va trött jag blir.

Tack för ert tålamod.
/LEE Cordon Bleu

MIDI är midi. Helt enkelt en ersättning för midikabel.

Det är storage du behöver få att funka. På min XR lirade det från början, så jag vet inte vad problemet kan vara. Vad har du för operativ i PC'n? Det är nog bara 2000 & XP det funkar rakt av på...

Sen så är jag inte helt hundra på vad du vill göra, men om jag fattat rätt vill du ha en tvåspårsmaster av hela låten till datorn? Och inte enskilda ljud?

Nu har ju jag en XR, utan sequencer, men går det verkligen att bounca en hel låt internt i Fantomen? Om inte så är väl det enklast att du kopplar stereo ut från synthen till ljudkort in i datorn och spelar in?

• Medlem
  • Huskvarna
  • 2006-03-06 15:24

På Fantom-S gick det att resampla hela maskinen å även hela maskinen + det som kopplats in i audio in. Mycket trevligt!
Resampla å sen släng över till datorn eller (som jag gjorde): resampla några takter, choppa upp och arrangera om. Skitkul!

Nä jag är nog inne på fel spår totalt tror jag för jag lyckas inte. Går inte att få kontakt med datorn via storage samt så får jag inte in några wave samles till CF kortet hur jag än savaar eller writar till Card.
För jag tänkte att det går väl att flytta det färdiga matriallet via kortet till datorn men där går jag bet.

Snackade med en Dansk på Roland Support jätte kul när man knappt förstår vad han säger.
Men han gav iaf. tipset att ta bort alla okända enheter från enhetshanteraren och först se till att det inte finns några frågetecken där.

Och det gjorde jag för jag vet att det kan ge konflikt med varandra. Fast de jag hade var grafik kortets video konfigueration som gav frågetecknet men nu är de borta o inte sjutton får jag Storage att fungera.

Nä nu har ännu en dag gått och jag börjar undra om det inte är fel på Synthens usb interface.

Men att jag inte kan flytta färdiga låtar i wave via CF kortet fattar jag inte.

Har Fantom S också CF kort ?
Synd att Roland Support inte längre har en svensk så man förstår allt.

Täck ännu en gång för era tips !

Mvh. /LEE Cordon Bleu

• Medlem
  • Huskvarna
  • 2006-03-06 22:04

Fantom-S har smartmedia men korttypen tror jag inte spelar ngn roll i detta fallet(?). För att få in samplingar la jag wav:ar (eller AIFF som egentligen e bättre då man kan specificera "root key" för samplen redan i datorn) i mappen "Audio Import". Sen laddar man in samplen i Fantomen å editerar lite.
Iofs hjälper det knappast dig om du inte ens får upp Fantomen i datorn. Beskriv utförligt hur du gör å vad som går fel så är det lättare att hjälpa till (kanske).

EDIT: om både USB-kabeln å kontakten i datorn funkar (du kan använda andra USB-enheter) är det ju ingen mening att göra felsökning...då funkar det ju som det ska.

Tack Mårre !
Ja då vet jag att du också kunde flytta wave med ditt kort precis som jag gör via Import_Audio.
Men ska det inte gå att flytta åt andra hållet också ---> datorn ?
Jag lyckas sava Songs samt Samlade ljud som jag skapat via mikrofon men hur får jag de färdiga songsen att bli Wave för flytt till datorn ?
Song.SVQ går inte att lyssna på utanför Fantom.

Har jag fattat rätt att i en Workstation ska man kunna göra färdig låtarna och flytta dem till en dator för ev. konvertering till Mp3 ?

Eller hur ska man annars flytta sitt matrial så det går att lyssna på ?`

Jag går in via System menyn och ändrar till Storage sen lagrar jag systemet.*Write*
Ställer jag istället den i midi läge "mode" så plingar det i datorn och förbindelsen är upprättad.
Då går det att få keyboard på skärmen och styra seq från datorn. Fast jag fattar iaf. inte hur man sen ska spara för att få ex. Wave därifrån
Det går iaf. att spela på Roll piano mm.

Jag är nog inte skapt för detta.
Mvh.
/LEE Cordon Bleu

• Medlem
  • Huskvarna
  • 2006-03-06 22:33

Aha! Felet du gjort är att du sparat som SVQ. En sådan fil är mer som en MIDI-fil (dvs. registrerade tangentnedtryckningar och vilka ljud som ska spela), alltås inte ngn som helst audiodata. Det du måste göra e att resampla hela låten. Vad jag kan minnas så gick man in i samplingsmenyn och valde "resample", där fanns tre alternativ:
- "Resample" - du spelar in internt (enbart ljuden) från Fantom
- "Input" - du spelar in det som kommer in i "Audio In"-anslutningarna (t.ex. om du kopplar in en annan synth).
- "Mix". Båda ovanstående, dvs. både den interna synthmotorn + audio in.

Våljer du den magiska blå knappen "Skip Back Sampling" har jag för mig att den startar sequncern och direktinspelar songen som audio. Dock har SBS en högsta gräns på 40 sekunder så vill du ha längre är vanlig "resample" att föredra. Tänk på att du måste ha tillräckligt med RAM-minne i Fantom (en tre minuterslåt kräver cirkus 30MB RAM). Audiofilen kommer sen att heta ngt liknande "Audio123.wav". Den letar du upp från datorn å bara "drag and drop" till t.ex. skrivbordet.

Jag kollade på www.fantomized.info och här får du en "walkthrough":

Citat:

How do I resample my song and transfer it to computer for editing/CD burning/MP3 creation?
Before performing the operations listed below, make sure that you have enough space in Flash RAM or storage card to place the sample of your song. Remember that 1 minute of stereo sound at 16 bits/44.1 KHz takes around 10 MB of memory.

Record the sound:

Press [SAMPLING], choose [Re-Sample].
Make sure Stereo switch is set to Stereo, then press F [Start] to start sampling.
Press [PLAY] on sequencer tray to start your song.
When the playback ends, hit [STOP] on sequencer tray and F [Stop] to stop the sampling.
Sample Edit screen will appear showing your newly-recorded sample.

Save your sample to flash RAM or storage card:

For keyboard Fantoms: press [WRITE], select Sample, Assign a name to your sample, then select [Write] and choose write destination (User/Card), choose sample location (number) and save the sample with [Write]. Also, remember the number that you saved this sample with - we'll assume it is 0046.
For Fantom-XR: go to sample list, and use [INC] button to mark samples to save. Then, press [SHIFT], press cursor ">", press [ENTER] and [ENTER] again to save the samples.

Export the sample to computer:

Put your Fantom into USB storage mode.
Open the /ROLAND/SMPL directory.
Find a file named smpl0046.wav - where 0046 is example number that you saved the sample with.
Copy or move this sample to your computer's hard drive.

Tack Mårre !
Nu måste jag klara detta för jag började tvivla på att det var möjligt att göra så som jag trodde.
Men nu ska jag söka mig fram på ett annat ställe och ändra.
Jag återkommer när jag lyckats.

Kul nu jäklar !
Mvh. /LEE Cordon Bleu

1
Bevaka tråden