Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Se inte Moogfilmen!!

Tråden skapades och har fått 34 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2006-03-06 12:53

Man blir galen på kuppen!

JAG BARA MÅSTE HA EN MINIMOOG!!!

...mooget

Oj, det var ett tag sedan man hörde något från Kloon minsann...

Välkommen tillbaka Kloon.

• Medlem
  • 2006-03-06 13:20

Tack!

Hej!

men man kan ju bara spela en ton i taget!

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-03-06 14:49

Kan du sjunga med två röster samtidigt?

Ursprungligen av PF:

Kan du sjunga med två röster samtidigt?

LOL Word - typ

<LunarStorm comment mode off>

strupsång

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-06 15:04

Strupsång är det sjukaste som finns.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-03-06 15:08

Ang minimoogen så kan man faktiskt göra ackord med den. Den som har minsta basala syntkunskap fattar hur...

Ursprungligen av PF:

Ang minimoogen så kan man faktiskt göra ackord med den. Den som har minsta basala syntkunskap fattar hur...

precis vad jag tänkte... just twist and shout. /-stämma

shit pf jag bara skoja hajjaruväl

det var nån superstar (nån hårdrockare?) som dr robert berättade om i filmen som hade beställt och fått sin minimoog men var missnöjd för det var bara en ton i taget

minimoogen är såklart phat och funky och allt, men egentligen startade den dum-trenden i synthesizer-design (eller begriplighets-trenden kanske). på den tiden när alla syntar var modulära var det inget prat om att man måste koppla in klaviaturen för att få nåt ljud ur den, att uppåt på klaviaturen skulle betyda högre ton istället för snabbare sequencer eller mer fjäderreverb etc etc... minin gjorde synthesizermusik till vanlig musik istället för futuristisk far out-ness. som en helt igenkännings+spelbar liten rolig funk-hemorgel.

next thing you know it's korg M1

Ursprungligen av hasparigus pink:

minimoogen är såklart phat och funky och allt, men egentligen startade den dum-trenden i synthesizer-design (eller begriplighets-trenden kanske). på den tiden när alla syntar var modulära var det inget prat om att man måste koppla in klaviaturen för att få nåt ljud ur den, att uppåt på klaviaturen skulle betyda högre ton istället för snabbare sequencer eller mer fjäderreverb etc etc... minin gjorde synthesizermusik till vanlig musik istället för futuristisk far out-ness. som en helt igenkännings+spelbar liten rolig funk-hemorgel.

Du får trösta dig med att köpa en Buchla 200e.

• Medlem
  • 2006-03-06 15:16

Jag har en idé!!

Om alla 99musiks medlemmar sätter in ett par tior på Jam´s BankGiro 5646-4415.

Och märker insättningen med: Kloons MiniMoog Voyager Electric Blue Edition

Så lovar jag att bidra med 1000:- till barncancerfonden, ett betydligt större belopp en ni enskilt måste ge.

Bra idé va?

• Medlem
  • 2006-03-06 15:27

Yes, pyramidspelen har nått synt-världen!

Ursprungligen av Kloon:

Jag har en idé!!

Om alla 99musiks medlemmar sätter in ett par tior på Jam´s BankGiro 5646-4415.

Och märker insättningen med: Kloons MiniMoog Voyager Electric Blue Edition

Så lovar jag att bidra med 1000:- till barncancerfonden, ett betydligt större belopp en ni enskilt måste ge.

Bra idé va?

• Medlem
  • 2006-03-06 15:32
Ursprungligen av Disko:

Yes, pyramidspelen har nått synt-världen!

Du får det att låta så negativt.

(inget ont om minimoogen iofs, bara att den kom att förstöra allt...)

• Medlem
  • 2006-03-06 15:34

Utan minimoogen hade vi inte vetat hur utomjordingar lät!

Ursprungligen av Kloon:

Utan minimoogen hade vi inte vetat hur utomjordingar lät!

Utan ARP2500 hade vi inte vetat hur utomjordingar kommunicerar, menar du väl? (fast Sun Ra använde tydligen en Minimoog på sina plattor)

nä den är grym.

men jag blev helt nervös när bob stod och viftade med och dunkade knogarna i det där minimoog-kretskortet i filmen

ja den är rolig. en liten grej på den heter barber-shoppee. buchla har en annan attityd -mer framåt (även om moog verkade vara supernice person och allt, jag klagar inte som sagt, bah!)

Om inte annat ska man inte se moogfilmen för den där jävla keith emerson, när man går ut från biografen känns det som att det är den mest irriterande mannen på jorden... störig kille.

Buchla har alltid varit intresserad av andra sätt att interagera med elektroniska instrument (Thunder, Lightning, osv). Moog verkade vara nöjd med att sätta klaviatur på sina produkter. Lite lustigt eftersom han började karriären med att göra thereminer. (Kanske just därför? )

Efter att ha hört ett par 200e-ljudexempel så skulle jag nog hellre vilja ha en Marimba Lumina, men det är kanske bara jag.

Ursprungligen av false messiah:

Buchla har alltid varit intresserad av andra sätt att interagera med elektroniska instrument (Thunder, Lightning, osv). Moog verkade vara nöjd med att sätta klaviatur på sina produkter. Lite lustigt eftersom han började karriären med att göra thereminer. (Kanske just därför? )

ja, från space och horror till jättevanligt musikspelande. men jag läste i en bok som heter analog days att moog menade att det var fotografer som fotade moog-modular-användare som bara valde bilder där de råkade trycka på nån tangent just då -att moog-systemen inte nödvändigtvis var tänkte som klaviaturspelarinstrument, men att folk kunde digga bilderna där de svartvita tangenterna var med.

Ursprungligen av false messiah:

Efter att ha hört ett par 200e-ljudexempel så skulle jag nog hellre vilja ha en Marimba Lumina, men det är kanske bara jag.

aha, kan man höra dem på nätet?

Ursprungligen av hasparigus pink:

ja, från space och horror till jättevanligt musikspelande. men jag läste i en bok som heter analog days att moog menade att det var fotografer som fotade moog-modular-användare som bara valde bilder där de råkade trycka på nån tangent just då -att moog-systemen inte nödvändigtvis var tänkte som klaviaturspelarinstrument, men att folk kunde digga bilderna där de svartvita tangenterna var med.

Fast det känns som Moog alltid var mer av traditionell musiker än Buchla. När Buchla byggde konstiga elektroniska lådor snickrade Moog ihop Minin och alla efterföljare till den. Buchla förknippar jag mer med avantgarde och den akademiska världen - det är ingen slump att EMS har en Buchla och inte en Moog modular.

Citat:

aha, kan man höra dem på nätet?

Keyboard har några ljudexempel i sin recension. Bland Sonicstates NAMM-videos fanns det också en snutt om 200e, fast med rätt tveksam ljudkvalitet (videokamera på musikmässa :hmmm: ).

Ljudexempel från 200e tenderar att låta som något man kan kan göra med en FB-01 och lite smart programmering, och det är inte riktigt vad jag efterfrågar i en 100.000kr-synt. (Eller för att citera en post Analogue Heaven: "Awesome! $20,000 for a synth that sounds like a randomly-triggered FM marimba! Dude!")

(fast nu tror jag vi börjar vandra aningens OT)

Ursäkta att jag avbryter, har helt missat att det visas en Moog-film. Och på bio dessutom! Bara i Sthlm gissar jag. Vad heter den?

M i gbg: den visades på Popcornfestivalen för några månader sedan, annars tror jag att den inte gått på bio i sverige någonstans.

MOOG (a film by hans fjellestad)

Var hittar jag moog filmen?

Bevaka tråden