Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

HJÄLP/TJÄNST Efterlyses i Skåne: Kalibrera Pro One & Moog Prodigy!

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej allesammans!

Har nu gått igenom alla mina råanaloger och fått dessa i ett väldigt ypperligt skick fysiskt och tänkte få lite hyffs på dessa psykiskt med...

Men psykiskt menar jag att få dom i stämning... Finstämning...

Det är min Sequential Circ. Pro One och min nymodade Moog Prodigy som behöver den där "sista" finjusteringen via oscilloscop som inte jag klarar av med min utrustning...

Jag behöver en erfaren/kunnig person med oscilloscop och ordentlig analogsynterfarenhet som kan göra de där sista finjusteringara i både min Pro One och min Moog Prodigy. En person som skulle kunna justera in de där sista tiondelarna på DAC-scale, OSC1/2 HI RANGE osv osv, så att dessa stämmer PERFEKT (uppvärmda) både ifrån extern CV källa och ifrån den interna klaviaturen...

Lasse ifrån Jam i Stockholm är ju servicekungen på analoger men det är för långt och för riskabellt för mig att skicka de upp dit så...

Analogtomten måste bo i Skåne...

Sjävklart betalar jag en hacka för denna efterlängtade tjänst...

  • Oregistrerad
  • 2006-03-06 20:21

hmm.. de funkar inte lika bra med tex smexoscope?
http://bram.smartelectronix.com/plugins.php?id=4

Ursprungligen av fredrik_e:

hmm.. de funkar inte lika bra med tex smexoscope?
http://bram.smartelectronix.com/plugins.php?id=4

Hmm.. Såg inte illa ut alls... Imponerande, helt klart...
Däremot tror jag att jag behöver en fackmans slinka fingrar på pottarna trots allt...

18db har nog lite kontakter tror jag som kan hjälpa dig. jag känner i princip samma folk, men är trött i huvudet nu...orkar inte sammanställa lista....förlåt=)
eller om jag gör det imorrn...

Ursprungligen av Electroboy:

18db har nog lite kontakter tror jag som kan hjälpa dig. jag känner i princip samma folk, men är trött i huvudet nu...orkar inte sammanställa lista....förlåt=)
eller om jag gör det imorrn...

Väntar med spänning på en lämplig kandidat som kan ge sig an mina maskiner och ge dom den där sista justeringen...

Får man fråga lite så här i fel tråd vad man egentligen gör med Oscilloskopet, vad man tittar på? Misstänker att det är svängningar. Men hur skall svängningarna se ut?

Mvh Axel

  • Medlem
  • 2006-03-07 06:37

Förmodar att Amino är upptagen med annat annars så är ju han en stark kandidat (om han nu har ett osc...)

Annars har jag som sagt en kontakt här i malmö. Ypperligt duktig. Kan nog laga det mesta som går att lagas. (när det är elektronik vi snakar om)

Kan höra mej för om du vill.

  • Oregistrerad
  • 2006-03-07 07:58

man borde iofs kunna undersöka hur många samples en period av förslagsvis en sinuston på A 440 Hz är på tex 44,1 Khz inspelning. är synten stämd 100% rätt så kommer en period av signalen att vara ett exakt antal ur 440 och 44100, uträkningsbara samples.

  • Medlem
  • Staffanstorp
  • 2006-03-07 09:34

Du behöver en frekvensräknare. Att stämma med osc är inte att föredra.
Var i Skåne bor du/hur bråttom är det?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-03-07 10:53

Man kan använda olika verktyg för att stämma en synth. Det måste inte vara ett oscilloskop eller en frekvensräknare. När man stämmer pianon och flyglar behöver man betydligt bättre precision och det finns folk som gör det med bara en stämgaffel...

Vill man däremot göra en full kalibrering inklusive pulsbredd, utgångsvolymer etc måste man ha mer än en stämgaffel.

  • Medlem
  • Staffanstorp
  • 2006-03-07 12:41

Precisionen i en modern frekvensräknare är minst 6 decimaler, och det är oftast vida överträffande synthens stabilitet. Det borde finnas "mjuka" varianter som använder datorns ljudkort som input. Googla lite och se vad du finner.

En annan grej är att använda plastmejslar när du stämmer. (elfa har billiga)

Kool då förstår man lite mer:)!

  • Medlem
  • 2006-03-09 14:01

moogpower : Jag har nu snackar med honnom. Det är bara att ta med sig prylarna ner till malmö så ska han titta på dom.

Innebär visseligen att jag får skjuta på mina lagningar. Menmen. Affärer går före nöjjen.

Ursprungligen av 18db:

moogpower : Jag har nu snackar med honnom. Det är bara att ta med sig prylarna ner till malmö så ska han titta på dom.

Innebär visseligen att jag får skjuta på mina lagningar. Menmen. Affärer går före nöjjen.

Aah.. Lysande... Jag skall kontakta honom omg. då! Tack!

  • Medlem
  • 2006-03-10 06:53
Ursprungligen av moogpower:

Aah.. Lysande... Jag skall kontakta honom omg. då! Tack!

Men hur ska du kontakta honnom? Har du nummer osv? Vet du ens vem det är? Men ok. Kontakta honnom ASAP

Ptssss. Jag PM:ar nummer och namn.

1
Bevaka tråden