Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Newbiefråga - Vilken klaviatur ska jag köpa?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Nacka
  • 2006-03-08 15:23

Jag har ganska nyligen börjat sjunga i kör och håller på att starta upp en ny kör. Jag har nu insett att en klaviatur/synt och lite kunskaper i att spela på densamma är oumbärligt.

Därför skulle jag nu vilja köpa en klaviatur som är ganska liten, men inte så liten att man inte kan spela på den med två händer.
Jag vill ha en midi-utgång på den för att kunna samverka med datorn och kanske garageband notprogram och liknande.
Jag vill ha en högtalare på den så att man kan spela utan dator.
Den ska kunna drivas på batteri för att man ska slippa krav på vägguttag.
Den får inte kosta över 1500-2000, helst under eller runt tusenlappen.

Vad finns det att välja på?

  • Medlem
  • Karlshamn
  • 2006-03-08 15:26

Eftersom du vill ha högtalare på den så får du gräva ner dig i keyboardjungeln. Finns hur mycket som helst där.

Ja, det är nog en begagnad Casio/Yamaha hemkeyboard som gäller i den prisklassen. Du får nog vara beredd på att ljudkvaliteten (speciellt på stråkar och piano) kommer lämna mycket övrigt att önska, men du får ju vad du betalar för.

Men ska du använda den till datorn så spelar ju keyboardens ljudkvalitet mindre roll.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-08 16:27

Köp en beggad Roland D10/D20... Den har ett skönt klaviatur om 61 tangenter och kostar runt 1000-1500 kr max.

MVH
Demokid

  • Medlem
  • Nacka
  • 2006-03-08 16:35

Well, det behöver inte låta fint alls, eftersom jag bara ska använda det för att få fram toner för att lista ut hur man ska sjunga. Det ska ge en ton, inte akompanjera något.

1
Bevaka tråden