Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kopa en jomox xbase09?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har lange funderat pa att skaffa en trummaskin, var forst inne pa en machinedrum men eftersom den kostar valdigt mycket for mig som student sa har jag aven sneglat pa en jomox xbase09. Idag hittade jag en beggad for ca 4000kr i mint condition med kartong etc. Precis lagom for min budget just nu.

Fragan ar val da om detta ar ett bra pris? Och hur tror ni att en xbase09 fungerar till min musik som oftast ar ganska houseig men ibland at techno/electro hallet ocksa?

Varfor jag vill kopa en trummaskin ar for att jag ar hur trott som helst pa att programmera trummor pa datorn med hjalp av samples. Det tar helt enkelt for lang tid att forst leta samples, tweaka dem och sen gora patterns och tweaka annu mer. Jag vill ha en maskin dar jag kan skruva direkt och gora patterns, helt enkelt leka lite mer och sa inbillar jag mig att programmeringen av trummor kommer ga snabbare ocksa. Sen kan jag inte komma over tanken att sitta i soffan med en trummaskin i knat och programmera fram lite haftiga patterns.

Har last massor om xbase09an har pa forumet och de flesta verkar ju gilla den som attan. Sa vad tycker ni, ar priset bra och tror ni den passar mig? Eller ar jag helt ute och cyklar nar det galler trummaskiner? Jag menar gar det snabbare att programmera och ja helt enkelt fa fram grymma trumpatterns?

Haha, vad vill folk att man svarar på den typen av frågor? Jo, "ja". De villa att man säger "kör hårt" så jag säger:

Kör hårt! Du blir nöjd (och annars kan du ju sälja den för att köpa något annat).

Mjo jag erkanner, mycket handlar om att jag vill ha bekraftelse att jag gor ratt val nu eftersom det for mig handlar om mycket pengar.

Men hur ar priset? Ar 4000kr ett bra pris for en i mint condition?

näh, du som kommer hata den efter en halvtimma med dess ynka 3 noters polyfoni och sjuka buggar, dessutom låter den bara trött analog\ extended 909... *original kartong + manual kan du få av mig utan kostnad...

*jag e inte rätt person för att säga saker om den
- då jag dyrkar den så hårt och se bara fördelar. 4k för en "ny" e ju inget att orda om egentligen ;D

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-09 20:04

Klart du ska ha en xbase.
Sjukt rolig trummaskin. Saknar min, även fast den inte riktigt passade min musik..

[explosivt uppdunkad efter avtappad ren och älgskönsvätska]··[tack & förlåt JGB··/99~intert]

\\ förklarar: på norberg 2004? ah, nåt år i alla fall, så överöstade min "jomox09" allt som fanns i ljudbilderna från JGB[machineDrum och 303s] vid ett jam i camp303tältet. Samt att JGB myntade nåt om älgkönsvätska i SKRIK!~tråden här om sisten - jag fattade aldrig vara det handlade om men ordet lät roligt···

kallback: har du nagra latar online dar du anvant xbase09an? har bara lyssnat pa demosen pa jomox egna sida, skulle vara kul att hora "riktiga" latar med den.

Vill oxå ha en xbase... det är typ den enda synt jag längtar efter

xbase är en maskin perfekt för PA. -som kallback säger, slår igenom allt.
Kicken och snaren är bäst! iaf i mitt tycke, har själv haft alla trummaskiner värda namnet, inkl drum2:)

Priset är ju bra, köpte min beggad för 4500 4år sen ca:

skitiga LKABoverall~Fen, med sotig spira

...

ska lyssna nar jag kommer hem. for ovrigt sa lyckades jag pruta ner 09:an till $450 (ca 3560kr). ska aka och hamta den imorgon pa lunchen.

KrossBªß

[SHIFT+09] →

Nu ar jag stolt agare till en! Har inte provat den an da jag fortfarande ar pa jobbet. Smekte den lite nyss dock, kanns robust men knobsen osar inte direkt kvalitetskansla. Iiiiiiiih vill hem nuuuu.

Hihi. Lova att du gör en låt med den under helgen så att vi får höra.

Jag är verkligen såld på trummaskiner. Har på sistone lajjat med en Linn och lite andra prylar och måste säga att ljuden de ger ifrån sig är bara halva nöjet. Personligen gillar jag bäst arbetssättet: Att sitta framför en burk och knappa in patterns, istället för framför en skärm och klicka med en liten, liten mus.

...Och vad jag skulle komma fram till (men glömde skriva) var: Grattis till köpet. Hoppas du blir nöjd.

1
Bevaka tråden