Hej allesammans igen,
Jag har äntligen knäckt orsaken till mina kluriga stämproblem med min Pro One och min Moog Prodigy. Jag har anklagat mina kära analoger gång på gång under en väldigt lång tid men... Det visar sig att dessa fungerar alldeles utmärkt och min CV/GATE & LINE IN mod i min Moog Prodigy är helt felfri och funkar klocka...
Kopplade idag istället för TeeBee in min ARP2600 och då blev allt kristallstabilt...
Sjävklart övervakade jag kontinuerligt spänningarna med en 2 decimalers multimeter.
Orsaken är alltså min Syntecno TeeBee MkII.
När jag mäter CV-utgångarna på denna helt obelastad (utan synt inkopplad) så visar den perfekta 1V/Oct, men...
Belastar jag den med en Moog eller dyl. maskin så tappar den upp till 0.5V på 2 oktaver :eek: , illa... Mycket illa...
Mail har nu åkt iväg till Robbie303 (DJ'n & ingenjören bakom maskinen) som oftast svarar gladeligen och fort... Väntar spänt på svar där...
Varför jag lägger ut detta är sjävklart för att kolla om någon annan här ute råkat ut för samma scenario med sin TeeBee och vad som hände sen?
Tack vare en jäkligt bra kontakt vid namn Martin i Malmö-trakten har jag idag kunnat lokalisera detta problem och möjligtvis misstänks en förklen/trasig OP-förstärkare (TL07X) som ligger bakom D/A'n vara den stora boven...
Min MS20 som jag styr via 1V/Hz fungerar alldeles utmärkt. Detta styrker ännu mer att 1V/Oct kretsen är beng på nåt sätt... :hmmm: