Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

För klen CV i Syntecno TeeBee MkII

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej allesammans igen,

Jag har äntligen knäckt orsaken till mina kluriga stämproblem med min Pro One och min Moog Prodigy. Jag har anklagat mina kära analoger gång på gång under en väldigt lång tid men... Det visar sig att dessa fungerar alldeles utmärkt och min CV/GATE & LINE IN mod i min Moog Prodigy är helt felfri och funkar klocka...

Kopplade idag istället för TeeBee in min ARP2600 och då blev allt kristallstabilt...

Sjävklart övervakade jag kontinuerligt spänningarna med en 2 decimalers multimeter.

Orsaken är alltså min Syntecno TeeBee MkII.

När jag mäter CV-utgångarna på denna helt obelastad (utan synt inkopplad) så visar den perfekta 1V/Oct, men...
Belastar jag den med en Moog eller dyl. maskin så tappar den upp till 0.5V på 2 oktaver :eek: , illa... Mycket illa...

Mail har nu åkt iväg till Robbie303 (DJ'n & ingenjören bakom maskinen) som oftast svarar gladeligen och fort... Väntar spänt på svar där...

Varför jag lägger ut detta är sjävklart för att kolla om någon annan här ute råkat ut för samma scenario med sin TeeBee och vad som hände sen?

Tack vare en jäkligt bra kontakt vid namn Martin i Malmö-trakten har jag idag kunnat lokalisera detta problem och möjligtvis misstänks en förklen/trasig OP-förstärkare (TL07X) som ligger bakom D/A'n vara den stora boven...

Min MS20 som jag styr via 1V/Hz fungerar alldeles utmärkt. Detta styrker ännu mer att 1V/Oct kretsen är beng på nåt sätt... :hmmm:

Hur gick det här? Ordnade det sig?

Jodå.. Idag snurrar alla mina analoger perfa genom Syntecnon. Utgångs OP-förstärkarna har fått skärpa till sig helt enkelt. Jag kortslöt utgångsresistorerna och då slutade de att oscillera. Det är ibland den skickar sura CV-signaler till min Prodigy men det är absolut inte ofta. Om du går in på min "lågbudget" hemsida där kan du gå in på fliken "Projects": http://medlem.spray.se/moogcontrol/ Där står lite mer om mina moddar jag gjort.

Annars fortsatte tråden här en gång: http://99musik.se/forum/showthread.php?t=16393

Tack för omtanken!

P.S. Du känner också "Vision Factory", gissar jag. Vi har ju varit bjudna till samma fest en del gånger nu. Antar att du är en av medlemmarna i Covenant, eller? Jag lirade på hans OB Xa förra veckan förövrigt. Den va fet. Smällfet. Själklart rattade jag in Van Halens "Jump" ljud på den innan jag han tänka tanken och lirade självklart loss på slingan, gud va töntigt förövrigt...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-01 19:21

Jag har bara kört V/Hz på min MK1 syntecno och det funkar stabilt förutom ett stort problem. Den kan inte få mina CS synthar att spela djupa bastoner, har testat på CS5,10 och 15 men ingen får till det. När jag mätte utgångarna sänder syntecnon inga signaler under 0V. Det ska väl gå utan problem? Jag kan ju styra den ena CS synthen från den andra och då spela djupa bastoner.

Sedan har jag ännu ett till problem, den stämmer ur sig när man går för högt. Har testat att skruva lite innuti men de rattarna som är till för att stämma styrningen av CV/Gate portarna verkar inte stämma 303 synthen. Kanske måste skruva upp igen..

Ursprungligen av Helix:

Jag har bara kört V/Hz på min MK1 syntecno och det funkar stabilt förutom ett stort problem. Den kan inte få mina CS synthar att spela djupa bastoner, har testat på CS5,10 och 15 men ingen får till det. När jag mätte utgångarna sänder syntecnon inga signaler under 0V. Det ska väl gå utan problem? Jag kan ju styra den ena CS synthen från den andra och då spela djupa bastoner.

Sedan har jag ännu ett till problem, den stämmer ur sig när man går för högt. Har testat att skruva lite innuti men de rattarna som är till för att stämma styrningen av CV/Gate portarna verkar inte stämma 303 synthen. Kanske måste skruva upp igen..

Jag har samma fenomen med min Frostwave Quad MIDI/CV. Det har väl med nåt att göra att det inte går att omvandla spänningarna i det omfång synthen klarar av.. är väl nåt man får leva med, tyvärr.. (Spelar mindre roll för min del)

1
Bevaka tråden