Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

303 sound?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Någon som vet om det går att få fram nått 303 sound ur nord lead2??? eller något annat acid ljud med härliga filter svep ge mig tips.. kanske finns nån sida där det står om sånt?? typ hur man ska ratta rätt

  • Medlem
  • 2006-03-12 12:40

Den här diskussionen har vi uppe rätt ofta känns det som, eller hur man skall säga. "Hur får jag min xxx att låta 303:a".

Här gör jag "303"-ljud med en monomachine: http://www.99musik.com/forum/showthread.php?t=4077

Tror även det finns några fler trådar som handlar om hur man gör 303-artade ljud med vilken synt som helst.

Ursprungligen av jgb:

Tror även det finns några fler trådar som handlar om hur man gör 303-artade ljud med vilken synt som helst.

Om du vet var får du gärna länka .... själv har jag en AN1X, och jag struntar i om den låter nära eller långt ifrån en 303 egentligen, det jag skulle vilja göra är bara en acid-liknande basgång... jag fattar inte hur man skall programmera de individuella ljuden helt enkelt. Eller alltså, i förhållande till varandra.

303 ljudet är ett mycket enkelt ljud saw eller fyrkantsvåg med enbart filterdecay som envelope. sequencern har gate på c:a 60% av en sextondel.

simpla 303basgångar är rätt enkla att fejka om man vet det. acidknorrar med massa accent o slide är svårare att få till övertygande.

jo jag har märkt att det är lite klurigt att få till acid- knorrarna..hade något på G igår men det ville sig inte riktigt men har någon mera tips så össssss på

Ett 303-ljud är bland det lättaste man kan programmera på en synth. Hur likt det blir originalet beror på filter/grundvågformer i din synth. Testa olika nivåer av portamento. Sedan can du låta modulationsljudet styra cutoff och leka med det lite. Lite dist kan ju vara fint om du vill ha lite "Blade-stuk" på ljudet. Sen kan du ju variera resonansen medan du spelar.

Hur bra det låter beror nog mer på dig som spelar än själva grundljudet.

Accenten är en höjning av env mod och volym. Sliden börjar ett par millisekunder in i föregående ton.

Men en nordlead kan aldrig låta _exakt_ som 303an, lika lite som en 303a kan låta nordlead. För mig handlar acid knappast om 303 utan om balla basgångar i allmänhet.

Gör fel, det är felen som är det rätta vet alla som (försökt) programmera en tb303.

annars finns det ju en uppsjö kloner... både hårdvara och mjukvara.

testa Audiorealism Bassline. den är tung

http://www.audiorealism.se/products.htm

strunta i att emulera 303seq den har en defekt sequencer och det finns inte nåt enkelt stöd att översätta det hela på MIDI \ det kommer ta timmar att göra nåt...

för knarr kör med nån prima och godtycklig vågform (behöver inte vara singel saw/pulse e lite lama i mångt och mkt)

tar ur minnet och hittar på som skulle kunna funka:

→ nån vågform

→ använd bara decay i envelope+envelope amount på ett resonant filter + "VCA" decay envelope

→ 8-dels eller 16-dels noter, lite kort portamento mellan noter för slide, men låter bara rätt beng på midi, med kör på de

→ accent kan du strunta i behövs inte, e bara jobbigt att hålla på att lägga ut, men midi volym funkar väl om man vill det + kan du få filter freq att öppna sig samtidigt e det kanske bra

ändra decay på "vca" för lägre\kortare noter
kör man flera 303 e det enklaste att man kör slingor med noter tagna från samma achord[det e ju mono så flera kan bilda ett ackord] för att göra det enkelt för sig
- utgå från ett ackord med 5 noter så har du lite och ta av i note pich...

\\ men utgå gärna ifrån att köra polyfoniskt .. och stiirra dig inte blind på 303an

1
Bevaka tråden