Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Roland Jupiter 4?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Någon som har testat den här analoga saken? hur skiljer den sig från jupiter 6/8?
Har hittat en kille som säljer en sådan för 3000 kr.

Tror inte den har nånting gemensamt med Jupiter 6/8 förutom namnet. Det var en mycket tidigare serie med fyra röster. Men 3000 låter ändå rätt billigt om skicket är bra.

Det är en Promars??
Jag tycker den låter bra och hade gett tretusen för den om jag var du.

Ursprungligen av FIKSOFOKSI:

Det är en Promars??
Jag tycker den låter bra och hade gett tretusen för den om jag var du.

Promars?

3000 låter som ett schyrre pris. Hade gärna skaffat en, men det får visst bli en annan gång

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-12 23:34

Om det nu skulle vara en Promars skulle det vara en kul grejj att ha, säg till om du inte är intresserad.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-13 00:01

Roland Promars Compuphonic jupiter 4.

Rätta mig nån som vet om jag har fel för mig ??.
Har bara kladdat på en på Bruno Eberhards musik i Tomelilla för många år sen men då kostade den 5000kr

aha
fel för mig..

sorry

Okej såhärdå...

Promarsen är värd tretusen.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-13 00:08

Promars var en monosynth med två oscillatorer som ser ut som jupiter-4:an om jag minns rätt.

• Oregistrerad
  • 2006-03-13 00:20

Nja, så lika är de inte.. Eller, ok, lite lika är de. Promars (MRS-2) är en 2 VCO mono synth.

Jupiter 4 har 4 röster och större klav. Kolla på www.vintagesynth.org.

Jag har haft en JP4 och den är cool. Mr Kahn gjorde ju en najs midi styrning till den. Väl?

Men den är inte speciellt lik varken sexan eller åttan.

3k för en JP4 är busbilligt. Köp på stubben! Det är en väldigt välljudande maskin. Men tänk på att den varken har CV/Gate eller MIDI så den är lite opraktisk om du hade tänkt sequenca.

• Oregistrerad
  • 2006-03-13 01:29

Vill ha en Pro Mars....men jag har aldrig sett en sådan till försäljning.

• Oregistrerad
  • 2006-03-13 03:07

Promars är koolare... Onödigt vetande: Alan Wilder har en sådan i The Meaning of love videon, och om jag inte minns helt fel, även när han var "inhoppare" i bandet på 82 turnén. Innan han skaffade en 8:a.

Vi har både JP4 och Promars. Jag hade valt JP4 om jag var tvungen. Promars låter ett snäpp råare och har CV, men JP4 är polyfonisk (nåja, 4 röster) och är en förvånansvärt flexibel histora som fixar både rått elektriska ljud och drömska pads. För 3k är JP4 definitivt ett fynd. Det är inte lätt att hitta en helanalog polyfon till det priset, särskilt inte en med så bra ljud och egen karaktär.

mer onödigt vetande: Det var min första analogsynth(promars) som jag ägde själv, och använde till en remix till stockholm rec 1995. den var fin, och hade en underbar lukt invändigt.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-03-13 14:10

Vad hände med "liknande diskussioner" ?

• Medlem
  • 2006-03-13 14:18

PF: Den verkar vara lite magisk, ibland finns den och ibland inte.

Jag saknar min gamla jupiter 4 som kraschade totalt... Jättetrevlig maskin, men som sagt, man får spela på den eller sampla. Diggar den polyfoniska glidefunktionen.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-05-08 12:41

Jag saknar min när jag hör på tidiga Human League och Depeche Mode där man mycket tydligt kan spot:a JP4:an. Just nu i Tora! Tora! Tora! med Depeche - JP4:an är det nästan garanterat som lirar leadslingan (Unison-läget på). Dom... pa dim dom... den första slingan som hörs i låten. Sedan kommer fler med syntar som är svårare att artbestämma. Den låga slingan helt enkelt.

1
Bevaka tråden