Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Få till ljud.

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-03-13 09:19

Hej nu när man äntligen skaffat sig en synth(en Alesis ION ) så har man försökt få till lite roliga ljud men ofta blir det lite halvdant. Så nu undrar jag vad det finns för grejor att läsa/whatever som gör så man förstår bättre hur synthen funkar och hur man får till ljud man vill få till. Har kollat på bibloteket ifall de haft någon bok som tar upp grunderna om synthar men hittade inte en ända bok om musik förutom någon gitarr bok

//Fredde

Tidningen Studio har just nu en liten serie om hur synthar funkar....annars är det väl bara att googla runt lite så hittar man ju massor i ämnet.

  • Oregistrerad
  • 2006-03-13 09:31

har faktist precis börjat prenumerera på den tidningen hehe.
får försöka me google lite. hm vad ska man söka på några tips? typ sökord

  • Medlem
  • Lidköping
  • 2006-03-13 09:45

Sound on Sound har en bra artikelserie om syntar. Prova att söka på Synth school på deras sida.

Jag tycker du ska kolla det som står i Studio först av allt, mer grundläggande info än så får du nog inte tag på.

  • Oregistrerad
  • 2006-03-13 10:21

okej. måste man beställa tidigare tidningar då? eller hur fungerar det? isåfall vilka?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-03-13 11:25

Ett bra sätt är att börja med en enda oscillator och se vad man kan göra med den. Jag tyckte att min Waldord Q lätt rätt trist till en början. Eller... jag fick inte till några bra ljud på den. Då började jag testa vad man kunde göra med en enda oscillator, sedan testade jag med två. På så vis fick jag i alla fall lite koll på de mest basala funktioner.

I manualen till Clavias Nord Modular G2 finns en snabbkurs i grundläggande synthprogrammering: pdf här. Från s. 264 och framåt.

1
Bevaka tråden