Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Trummaskinspluginer a la TR-X0X?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-03-13 13:32

Som gammal Rolandnörd är jag svag för klassisk patternprogrammering a la TR808 etc.

Vad finns i mjukisväg i denna stil?

Ultrabeat i Logic (ful som stryk och ganska tråkig att hantera)

iDrum (har inte testat men den ser trevlig ut)
http://www.glaresoft.com/products/idrum/

µTonic från Sonic Charge (helt underbar liten mackapär)
http://www.soniccharge.com/

Finns det fler i denna skola? Som plugin alltså.
Själv har jag mac så det är jag mest intresserad av.

  • Medlem
  • 2006-03-13 13:51

rebirth

Det går väl att köra Fruityloops (FL Studio) som VSTi... Är uppbyggt som klassisk patternseq och är helt underbart att göra trummor i...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-03-13 15:04

Går inte i Mac. Du kan ju dock köra Reason via ReWire. Redrum-modulen gör vad du vill.

  • Avstängd
  • Malmö
  • 2006-03-13 15:09

GURU från FXpansion, kanske...?
Om det funkar till Mac har jag däremot ingen aning om...

  • Oregistrerad
  • 2006-03-13 20:56

Jodå, Guru finns för Mac. Laddar ner demo nu .-)

Rebirth är fint men jag vill ha pluginer. Allt i ett project = bekvämt. Hur är det egentligen med Rewire, blir det sample-exact synk med det? Extra meck även om det är rätt elegant.

  • Oregistrerad
  • 2006-03-13 23:09

Testade Guru som var trevlig jodå men...

Petimäter som jag är kollade jag in exaktheten, genom att jämföra med EXS24. Varken Guru eller iDrum är sampleexakta vid uppspelning med den "interna" sequencern jämfört med EXS24:s uppspelning av vanlig programmerade patterns i Logics eget arrangeringsfönster.

iDrum saggar bara någon millisekund (det flyter lite mjukt så man får phasereffekter) medan Guru saggar rejält, har inte mätt men det låter som minst 10-20 ms. Lite för dåligt för min smak så den går bort för mig.

Intressant nog saggar Ultrabeat också, någon millisekund. Det spelar faktiskt ingen roll om man har plugin delay compensation på eller ej.

(Jag hade inte swing eller groove påslaget i något fall)

Allt gjort i senaste Logic (7.1.1) med senaste OS X 10.4.5

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-03-14 00:39

ReWire är sample accurate, ja. ReBirth rullar inte under OS X men det gör Reason.

Men om det är en konsekvent fördröjning är det väl inget problem, bara att skjuta spåret framåt eller bakåt i tiden? Det låter som om Guru och iDrum rapporterar fel latency, annars borde Logic kunna fixa det automatiskt.

  • Oregistrerad
  • 2006-03-15 18:27

Båda driver, precis som gamla analoga maskiner. Jag antar att den interna sequencern gör hela latencyproblematiken bra mycket mer komplicerad än en vanlig in-ut-plugin.

Just Guru verkar dessutom hamna i olika latencylägen vid olika starter. Jag hittade inget mönster men ibland när man startade var det rejält med fördröjning och ibland klart mindre.

1
Bevaka tråden