Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Optimera OSX

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Eftersom jag vet att det finns ett antal kunniga mackare här så ställer jag mig frågan: Finns det några bra tips och trix för att optimera OSX? T ex göra sig av med sådant (för mig) onödigt som dashboard och annat. Jag vill helt enkelt ha så lite som möjligt som snor prestanda från mitt musikskapande. Tips mottages tacksamt!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-03-13 18:29

Dra bort saker från Dashboard som du inte absolut behöver. Den ska även gå att stänga av men jag vet inte hur. Kör tusentals färger i stället för miljontals. Öka datorns minne om möjligt. Finns säkert ett å annat mer tips, men framför allt kan man mest fokusera på att ha kul...

  • Medlem
  • 2006-03-13 18:38

TinkerTool är ett praktiskt verktyg som bl a kan stänga av dashboard.

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2006-03-13 23:42

Köra tusentals färger istället för mijontals är ej att rekommendera längre då grafikkortet oftast får mer jobb att räkna om det från en upplösningen det är gjort för till en lägre.

Men annars, stäng av dashboard som PF skriver men se också till att du blir av med bluetooth och trådlöst nätverk när du kör ljud.

I OS 9 var det verkligen så att File Sharing skulle vara avstängt också men jag vet ej om det gäller fortfarande men jag har det så för säkerhets skull...

En gammal goding som kanske inte hjälper att få bättre prestanda men som verkligen får OS X att inte strula är att reparera filrättigheterna regelbundet, klart underskattat har jag märkt.

Se också till att ändra cronscripten så de går lite oftare. Cocktail gör det lysande men säkert Onyx som Volantiz länkar också.

Tja, det är det jag kommer på direkt. Tidningen Computer Music hade ett reportage om detta för 1-2 år sedan som var riktigt bra faktiskt, ska se om jag hittar det.

D.

  • Avstängd
  • Malmö
  • 2006-03-13 23:46

...och så har man hört från vissa Mac-fanatiker att Mac OS är helt ofelbart, precis som hårdvaran - och ALDRIG behöver justeras på något liknande sätt som Windows ALLTID (enligt dem...) måste justeras och trixas med... :rolleyes: :kaaaka!:

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-03-14 00:37

Precis, man behöver aldrig göra något egentligen, och man behöver inte vara fanatiker för att säga det heller. Jag kör miljontals färger och har massor av dashboards igång och har jättelite minne (512 MB) i en rätt svag Mac (iBook) och fokuserar mest på att ha kul, det funkar väldigt bra även det.

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2006-03-14 06:28

Mac är inte ofelbart, vare sig hård eller mjukvara. Tyvärr. Men det är ett mycket stabilt och trevligt OS.

1
Bevaka tråden