Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Quicktimeljudet hakar upp sig! Argh!

Tråden skapades och har fått 31 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Bild visas ok, men ljudet gör mig vansinnig. Någon som vet trolig orsak och lämplig åtgärd? Har precis installerat senaste versionen, men det hjälpte tyvärr inte. Alla andra ljud/bilduppspelare funkar helt perfekt.

Ingen som varit med om detta?

Nä...
Men så fort ett program krånglar, och andra fungerar (som du sa), varför inte skita i QT då, och ta dom andra?

Därför att det finns en massa coola musikfilmer i Quicktime-format som jag vill se. Annars hade jag gärna skippat Quicktime/iTunes helt.

Aha, störigt... Stödjer inte dendära "förbättrade" Mediaplayern QT format?
Det finns väl en slimmad och förenklad verision av QT även har jag för mig, som någon tipsade om här på forumet.

Men är du tvingad att använda QT/iTunes så kan jag nog inte hjälpa dig. Av principskäl hade jag vågat att vägra använda skiten :rolleyes:

  • Medlem
  • 2006-03-14 10:31

Quicktime är en utmärkt produkt. Jag har aldrig haft problem med den så det måste vara ert eget fel om det krånglar. Om ljuder hakar upp sig lite beror det på att apple har förbättrat det åt dig. Kan du inte acceptera det så är du bara inskränkt. Det gäller bara att acceptera Itunes/Quicktime-konceptet så kommer allt kännas enkelt och bra och du kommer framstå som mer attraktiv för det motsatta könet.

Sådetså

Ah, tack Mario, jag tog åt mig. Har länge gått och funderat på varför jag inte får till det. Måste bero på mina principer och inskränkthet;)

Nu förstår jag. Jag öppnar dörren för QT och iTunes, så får vi se, haha.

Mario: Ahh, tänkte inte att det berodde på att jag är inskränkt. Nu känns det genast bättre! ka-ka-ka-ka-ga-ga-ga-ga-tsu-tsu-tsu-tsu-po-po-po-po, det är nya tidens melodi!

  • Medlem
  • 2006-03-14 11:22

Visst känns det genast mycket bättre!

Annars kan du kolla in Quicktime Alternative. Fast jag tror det använder samma codec som vanliga quicktime så det kanske inte hjälper i ditt fall.

  • Medlem
  • 2006-03-14 12:28

koköpop eonon momacoc

  • Medlem
  • 2006-03-14 14:43

jag gillar itunes, men jag HATAR quicktime.
FY FAAAN!!
jag blir så jävla förbannad såfort jag hör namnet.

och att dom tvångsinstallerar det tillsammans med itunes nuförtiden, och så AUTO-overridar quicktime ALLT, ÄVEN OM MAN SÄGER ATT DEN INTE SKA GÖRA DET!!!

Tog mig fan en månad innan jag kom på att quicktime ändrat inställningarna i min browser, och det var därför det inte gick att få bort att alla filmer och alla mp3 och ljudfiler automatiskt spelades upp i min browser, hur mycket jag än sa till Qucktime att INTE accosiera _NÅNTING_ med NÅT. NÅNSIN!!!

Har dom nån jävla dum idé om att folk ska använda quicktime mer och tycka om det bara för att dom tvingar folk att använda det!?!?

Helt jävla ofattabart. Apple är fan värre än microsoft. Glad att microsoft har monopolet tamejfan.

Det är så skönt med alla nyanserade och objektiva kommentarer.

  • Medlem
  • 2006-03-14 15:21
Ursprungligen av Martin Pettersson:

Det är så skönt med alla nyanserade och objektiva kommentarer.

jag är verkligen ledsen, men detta har legat och pyrt inom mig ett bra tag

Ursprungligen av olke:

jag är verkligen ledsen, men detta har legat och pyrt inom mig ett bra tag

Det var inte specifikt dig jag menade. Ingen nämnd ingen glömd.

Jag är jätteputt att jag inte kan kolla på alla de här fina vidjosarna. http://www.tvfolk.net/

Eller rättare sagt kan jag titta, men ljudet hakar upp sig.

För mig funkar det klockrent, både ljud och bild. Win XP Pro, senaste iTunes/Quicktime och jag körde Windows Update senast i morse. I övrigt så har inte min installation av Quicktime tagit över något alls. Kanske har jag bara haft tur...

[OT] En av våra producenter har problem med ljudet i filmtrailers via iTMS. Det märkliga är att han kan se dem utan problem via officiella filmsajterna. Att lyssna på musik via iTMS är inga problem dock. Allt ljud går via en Digi002:a. Också Win XP Pro SP2. [/OT]

Dalle:
det kan vara att du har ett ljudkort med lite udda drivers...
jag råkade ut för liknande problem med mitt RME kort...
testa att köra det interna ljudkortet, det var lösningen för mig

  • Medlem
  • 2006-03-14 18:26

Martin Pettersson: Har vi inte varit igenom den här diskussionen förut? Quicktime fungerar ypperligt på mac, på Windows så är det något som gör allt man inte vill att det skall göra.

Ursprungligen av jgb:

[...]Har vi inte varit igenom den här diskussionen förut?[...]

Jo. Jag har tillochmed startat en helt egen tråd bara för att jag blev så infernaliskt rasande över allt vad QT+winxp heter. Men efter QTalternative kom min väg kan jag acceptera eländet, trots att det ibland endast vill öppnas i IE istället för FF, men det beror på felskrivna hemsidor har jag fått höra.

Död åt alla bloatwarez.

Ursprungligen av jgb:

Martin Pettersson: Har vi inte varit igenom den här diskussionen förut? Quicktime fungerar ypperligt på mac, på Windows så är det något som gör allt man inte vill att det skall göra.

Det verkar som du har missförstått mig helt och hållet.

  • Medlem
  • 2006-03-15 07:42
Ursprungligen av Martin Pettersson:

Det verkar som du har missförstått mig helt och hållet.

Så vad menar du då?

Ursprungligen av jgb:

Så vad menar du då?

Tråden börjar att handla om Quicktime och att personen har problem med programmet. Ett par svar nedanför så kommer rådet att man ska köpa Mac (om än i rövarspråk) samt ett ironiskt inlägg om att Apple aldrig gör dåliga produkter. Sedan kommer ett inlägg där en medlem får utlopp för sin frustratiion kring struligt Quicktime.
Min kommentar tar inte sida för vare sig Mac, PC eller Quicktime utan är snarare en observation att denna typ av diskussioner oftast är laddade med personliga känslor istället för att vara rent tekniska.
Dvs, istället för att ha en objektiv och teknisk diskussion kring Quicktime och hur man löser problemet så blir diskussionen lite mer åt "Quicktime suger, Apple suger" med kontringar som "Köp en Mac". Dvs, inte speciellt konstruktiva lösningar på problemet.

"på Windows så är det något som gör allt man inte vill att det skall göra."

För mig så fungerar det jättebra även på pc sedan något år tillbaka.. innan det så var det däremot kaos

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-14 20:16

He, här kommer lite ved på brasan. Jag har inga problem med QT på PC:n på jobbet. Den har inte tagit över något och funkar som den skall. Däremot har jag precis samma problem med hackigt ljud när jag lyssnar på mp3:or med QT i FireFox. Det blir helt tyst någon sekund för att sedan börja låta igen. Extremt irriterande. Jag har börjat högerklicka och ladda ner på datorn i stället för att slippa det kackiga ljudet.

12moons: Jag följde ditt råd och nu fungerar det som det ska!

Ursprungligen av Dalleponken:

12moons: Jag följde ditt råd och nu fungerar det som det ska!

jag kör med ett packe codecs som har allt (tillomed lite QT grejer) men man behöver ändå slänga in en "riktig" QT codec.

denna kör jag med, den har en utomordentligt bra mediaspelare som funkar kanonbra:
http://www.free-codecs.com/download/K_Lite_Codec_Pack.htm
se till att ta hem K-lite FULL codec pack, den har allt.
vidare kan rekommenderas:
http://www.free-codecs.com/download/QuickTime_Alternative.htm
gör allt som apples riktiga QT gör...

  • Medlem
  • 2006-03-15 14:38

MP: Jag misstolkade ditt inlägg som ett av de mac-är-överlägset-allt-annat och reagerade på det. Ber om ursäkt.

Sedan undrar jag fortfarande hur man under windows lyckas installera någon variant av QT (alternative eller inte) som INTE börjar med att ta över saker som den inte skall pilla på. Största hatobjektet här är att man inte längre får frågan om man vill öppna eller spara musikfiler (mp3 m.m.) när man klickar på dem, QT tar över och börjar spela dem i webbrowsern istället vilket krockar med den musik jag redan lyssnar på, jag får inte frågan om jag vill öppna eller spara filen...

Har varit runt i alla möjliga inställningar jag kan hitta kring det här, inklusive att kika runt i registret för att se vad som kan tänkas ha gjorts där, men inte hittat vad det är för något. Enda lösningen har varit att avinstallera QT.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-15 14:55

Som jag skrev i mitt inlägg. Det går aldeles utmärkt att installera vanilj-QT från Apple på en PC som kör XP utan att den tar över något. Den enda skillnaden på min PC på jobbet mot innan är att jag numera kan kolla på QuickTime-prylar, allt annat sköts som förut. Jag såg bara till att lusläsa allt i installationen och tacka nej till allt. Jag har inte gjort något special någonstans, bara kört installationen. Det funkar dessutom bättre än på min mac...

  • Medlem
  • 2006-03-15 15:03

Frebrik: Med andra ord exakt som jag har gjort, förutom att jag måste ha missat något trots att jag gått igenom varenda "custom"-inställning (eller vad det kan tänkas heta) i installationen. Är extremt paranoid när det gäller mediaspelare så jag vill ha järnkoll på det hela. Detta till trots så har jag inte fått till det.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-03-15 15:07

mac-är-överlägset-allt-annat

Bevaka tråden