Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mbox vs Mbox2

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-03-14 16:21

Hejsvejs

Jo, det är så att jag precis har bytt till en mac från en pc (inget vi behöver diskutera mer ingående, jag är nöjd.. )

Grejjen är nu att jag måste av diverse anledningar skaffa ett extern ljudkort till macen.. Så, jag har testat logic lite och mådde bara dåligt hela tiden (körde cubase sx2 på min pc), och vil köra pro-tools.. detta ger ju då resultatet att jag i princop kan välja mellan att köpa en ny mbox2 för kring 4500:-, eller en begagnad mbox för kring 2500:-..

Frågan är ju då vad jag ska välja.. jag testade en mbox YTTERST lite häromdagen hos en kompis, och tyckte den verkade riktigt shysst.. men några påstår ju att preampsen är skitkassa (kanske lite att ta i, men dock).. är dom mycket bättre på mbox2?

Midin på mbox2 är jag inte i direkt behov av, har redan ett klaviatur med inbyggt midiinterface, dessutom använder jag mig sällan av extern midi..

Det jag är ute efter är alltså ifall det egentligen är värt att lägga 2000:- på något som för vissa har bättre preamps.. Nu ska jag ju inte sticka under stol med att jag kan vara rätt så knivig när det gäller ljudkvalitet.. Men frågan är ändå ifall jag har fysisk möjlighet och teknisk kunskap att utnyttja skillnaden i bättre preamper.. Jag är lite tveksam där, bara föra tt man har en bättre preamp så låter ju inte allt svinbra..

Så, fråga ett är: Vad anser ni är mest prisvärt, en begagnad mbox eller en flång ny mbox2?

Man bör ju även ta med i beräkningarna att jag inte kan köra pro-tools i nuläget på min intel-mac. Så det är av noll betydelse vilken version av protools som följer med oavsett vad jag köper. Jag måste ju ändå vänta på uppdateringen för att kunna nyttja grejjerna.. Jag pratade med digidesign häromdagen och personen jag pratade med verkade tro att uppgraderingen till native intel inte ska kosta något.. Är det någon som har mer erfarenhet av detta i praktiken? Som jag förstått så kostar uppgraderingen mellan vissa versioner, medan den är gratis mellan andra..

Fråga två är alltså: Har ni någon aning om ifall jag får betala för uppgraderingen om jag köper mbox, men får den gratis om jag köper mbox2?

Ursäkta den långa posten..

Mvh
Kenny

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-14 20:20

Min gissning är att uppgraderingen(som kommer i maj cirka enligt digidesigns hemsida) kommer att vara gratis om man har senaste versionen. Jag tror inte de kommer att släppa någon uppgradering på tidigare versioner utan bara den senaste och framåt. Så om du inte har den senaste versionen måste du köpa den och sedan kan du tanka ner uppgraderingen gratis. Så ja, den kommer att vara gratis men bara finnas till senaste versionen... Det är vad jag tror.

• Oregistrerad
  • 2006-03-14 20:39

jo.. så ha jag också fattat det.. men sen är det folk som säger att man får uppdateringen gratis mellan 6.7 och 7 tex.. även han jag snackade med på digidesign sa att vissa mbox skeppas med äldre versioner eftersom dom legat i lager hos återförsäljare, men att uppdateringen är gratis..

på andra ställen kan man dock läsa att uppdatering mellan 6.x till 7 kostar.. så det är lite oklart..

1
Bevaka tråden