Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ordning på patcherna i mjuksyntarna

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-03-17 23:28

Som ganska nybliven mjuksyntanvändare har jag stött på ett problem som jag inte inte riktigt tänkt på. Hur tusan skall man bekvämt kunna samla sina egenhändigt gjorda patcher utan en massa administration?

På min gamla hårda DX7:a var det enkelt. Patchen jag gjorde till låten A fanns dagen efter när jag började jobba med låten B. Med mjukisarna är det inte riktigt så. Patchen till låten A finns bara i låten A. När jag börjar med låten B så laddas en ny defaultbank utan ljudet från låt A.

Visserligen kan man se till att hela tiden uppdatera defaulten men det lär man ju glömma med jämna mellanrum och efter ett tag kommer man att ha en massa utspridda favoritpatcher i olika låtar. Det kräver en viss arbetsinsats att samla ihop dessa i en bank. Med vissa hjärndöda mjuksyntar som Wavestation är det dessutom inte möjligt eftersom man inte kan flytta enstaka ljud mellan bankfiler.

Undantaget är syntar som låter en patch representeras ev en fil. T.ex. Logics interna pluggar. Då blir det hela enkelt, man kan flytta och ordna filer i filhanteraren som är ett överlägset verktyg i sådana här sammanhang.

Men vad tusan skall man ha för arbetsmetodik med bankorienterade mjuksyntar?

Någon som vill dela med sig av sin geniala logik?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-03-17 23:35

Flera! http://www.99musik.com/forum/showthread.php?t=16681

Så WS är hjärndöd även som mjukvarusynt alltså! Kul. Den är ju helt hjärnskadad även som hårdvarusynt... ;)... de måste ha lyckats simulera den väl!

  • Oregistrerad
  • 2006-03-17 23:45

Nja, ingen riktig lösning i den tråden väl?

Kom på att man visserligen kan skita i att synten har en "bank" och alltid betrakta sin presetfil som ett ljud. I praktiken är det ju så det blir, ett nytt ljud per laddat instrument. Då blir det i alla fall rätt enkelt att samla ihop sina favoritljud - en fil per ljud, och sedan sortera filerna i någon smart mappstruktur. Otroligt slöseri med kbyte men vad kostar en kbyte idag? Inte mycket.

  • Oregistrerad
  • 2006-03-29 15:08
Ursprungligen av PF:

Så WS är hjärndöd även som mjukvarusynt alltså! Kul. Den är ju helt hjärnskadad även som hårdvarusynt... ;)... de måste ha lyckats simulera den väl!

Nu har de opererat om hjärnan på WS så den har ett resonansfilter och lite patch management-funktionalitet. Som den Wavestationentusiast jag är blir jag nu lite gladare:
http://www.korguser.net/login.asp?OS=MAC&LAN=1&TOP=1

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-03-17 23:55

Nä.

Såg att det inte var så mkt snack i den tråden som jag trodde, förlåt för det. Vi får väl fortsätta här i stället...

Det är faktiskt råddigt att tillverkarna inte tycks ta mjukvarukonceptet hela vägen. Många mjukvarusyntar verkar ha de löjliga begränsningar som "riktiga" syntar hade, t ex max 128 ljud där, max 8 banker där. Typ. Även Reason, som ändå tagit ut svängarna mer än de flesta i tillvägagångssätt, har rätt stora begränsningar när det kommer till lagring av patcher. Man måste s a s själv hålla reda på var allt ligger. Ballare vore ju om det hela kunde funka mer som i OS X' filhantering med fritextsökning och sådär. Kategorisering skulle kunna göras enklare också för de som vill det. När det gäller hårdvarusyntarna så saknar jag en Sound Diver-liknande programvara, vad finns som man kan använda så idag? Som går ut i MIDI-träsket och letar och hittar alla modeller och ljudnamn osv självt - OS X, Win XP - whatever goes. Så himla råddigt att konfigurera allt själv, samma visa igen så fort man vill formatera om eller sådär. Automatisera mera lixom.

Audio Units har som standard presets lagrade som filer. De bor i [din hemkatalog]/Bibliotek/Audio/[Tillverkarens namn]/[Pluggens namn]/[presetnamn]

Man kan till och med skapa undermappar för att sortera patcharna. Nu verkar det inte som om det är alla pluggar och värdar som stöder detta, men det är ju ett steg i rätt riktning.

Annars är Native Instruments Kore tänkt som en lösning på just det här problemet.

  • Oregistrerad
  • 2006-03-18 11:45
Ursprungligen av false messiah:

Audio Units har som standard presets lagrade som filer. De bor i [din hemkatalog]/Bibliotek/Audio/[Tillverkarens namn]/[Pluggens namn]/[presetnamn]

Annars är Native Instruments Kore tänkt som en lösning på just det här problemet.

Jag tror på det förstnämnda. Filhanterare som den i OS X är såpass avancerade idag så den administrationen är enkel att sköta. Lätt att flytta runt, göra backup, skräddarsy sin egen struktur, söka på namn etc. Det är otroligt dåligt av pluggtillverkarna att inte stödja en patch=en filkonceptet. Det kan väl inte vara speciellt svårt?

Kore verkar imponerande när man läser om det men min erfarenhet av sådana där koncept där en massa aparta saker skall in under samma huv och skötas av en enda stor monsterapplikation är inte positiv. Det brukar bli en massa strul.

Mårre - Ja, tänk vad glad man var första gången man kunde spara sin patch i DX7:an. Föga anade man då de oändliga timmar av patchadministration med sysex, librarians och filer med namn som "senaste 1998-10-11" man skulle få genomlida. Och hur många gånger har man använt alla de där sparade gamla ljuden?

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2006-03-18 12:24
Ursprungligen av torsig1967:

Och hur många gånger har man använt alla de där sparade gamla ljuden?

Väldigt få gånger MEN de har en tendens till att få snudd på mytiska proportioner ju äldre de blir (å ju längre ner de försvinner i mapphierarkin).
Jag har för mig att det gamla leadljudet var något i hästväg...
I G2:an får man dessutom försöka komma ihåg vilken "Variation" av patchen som är bäst (man kan iofs spara med en som default men om man har två?). Alltså måste man hitta patchen först och sedan testa de 8 olika variationerna.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-03-18 00:11

Oj, vad fin den var, lådan. Den har ju fräna anslutningar... wow wow...

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2006-03-18 00:50

Man kanske kan skriva ut patcharna på papper å sätta i pärm? ... eller kanske inte.

EDIT: jag tycker det blivit ett kreativitetsproblem med patchar, även på hårdvaruprylar som t.ex. Clavias pryttlar. Finns det ngt mer irriterande än att komma på visst ja, jag har ju en grym baspatch som kan passa så himla bra i denna låten nånstans i patchmappen...hmm, 14365st olika patcher...vad kan den ha hetat?. :kaaaka!:

1
Bevaka tråden