Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

HJÄLP: Hur installerar man USB-drivern till Nord Electro 2?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan! Jag har installerat os 3.0 på min Nord Electro 2 och har förgäves försökt installera USB-enheten från Clavias hemsida (http://www.clavia.se) utan lyckat resultat.

Jag har en USB-kabel på 2 m (en typ av skrivarkabel, Clavia rekomenderar en 1.5 m visserligen men datoraffären hade inte inne den typen av längd)

När jag kopplar USB-kabeln mellan synthen och datorn kommer meddelandet Ny Maskinvara Har Hittats (okänd enhet) upp

Sedan dyker meddelandet USB-enheten är felaktig och känns inte igen

När jag klickar på den står det Drivrutiner Saknas

Jag extraherar den zippade filen med USB-enhet från Clavia (innhåller en sys.fil samt ett dokument med installationsinformation på html-språk).

Jag klickar på Uppdatera Drivrutin och ber den både och söka automatiskt och att jag manuellt väljer mappen på datorn vart jag packat upp sys.filen och installationsdokumentet men datorn säger att den Inte hittar en bättre drivrutin än den som är redan installerad

• Medlem
  • Huskvarna
  • 2006-03-19 22:24

Oftast brukar man installera drivaren först å sen koppla in synthen. Har för mig jag gjorde så med G2...å det funkade direkt. Du kan prova ett annat USB-jack (i datorn) oxå...funkar ibland (fråga mig inte varför).

• Medlem
  • 2006-03-19 23:51

Att det står "okänd enhet" låter underligt. Fungerar din Nord Electro som den ska i övrigt? Har du använt synthens USB-port på samma dator innan du installerade v3.0?
I och med att det står "okänd enhet" så verkar det som om synthen inte har lyckats identifiera sig ordentligt för datorn. Och så länge det inte funkar, så är det nog ingen idé att försöka installera drivrutinen.
Jag skulle pröva på en annan dator och se om det funkar då. Jag har själv varit med om att vissa USB-enheter bara funkat tillsammans med vissa datorer... skumt. Jag har till och med varit med om att en USB-enhet funkat om jag använt en USB-hub mellan datorn och enheten, men inte om jag kopplade den direkt till datorn.
Jag tror förresten inte att det spelar nå'n roll om du använder en 2 meters-kabel.
Hmm... jag vet inte om det här svaret ger så mycket - det var mest några tankar som dök upp
Får du inte igång det, så får du väl maila Clavias support - dom är ofta hjälpsamma.

Jo den har fungerat felfritt annars, jag köpte den alldeles nyligen. Men det måste ha blivit något fel i transporten för jag har inte varit in och pillat i USB-kontakten innan.

Jag ringde Clavia imorse och de säger att jag antingen har fel på USB-kontakten i min Nordelectro eller att jag har haft enorm otur med datorerna. Jag har provat på min dator med Windows 98 men den kraschar hela tiden eftersom den inte vill acceptera drivrutinerna för enheten. Där går det att välja Clavias filer men datorn varnar att de drivrutiner inte kommer passa med enheten och om man vill installera dem ändå. Så kraschar datorn!!!

Men en kille skulle komma förbi med en MAC ikväll och funkar det inte på den så måste det vara fel på USB-kontakten.

1
Bevaka tråden