Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

DDR o DDR2

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hur mkt bättre är det i musikinspelningssammanhang med DDR2 än med DDR?

/ Micke

  • Medlem
  • 2006-03-20 11:14

Tveksam om någon gjort någon sådan test.

Generelt kan man säga att DDR2 är snabbare än DDR vid samma cache latency.
Sen beror det på hur applikationen arbetar.
Har du ex. ett DDR2 minne med CL4 och ett DDR på CL3 och applikationen "hoppar" runt och accessar olika delar av minnet hela tiden så kommer du inte att märka så stor skilnad.
På grund av att DDR2's högre CL äter upp en viss del av prestandaökningen som den högre frekvensen ger.

Arbetar applikationen mer med en "streamad" access där man läser och skriver mer sekvensielt så vinner DDR2.
Sen finns det väl undantag som alltid.

Edit: vill bara påpeka igen att har dom samma CL så "bör" DDR2 vara snabbare då frekvensen är högre. Gäller ju dock att hela kedjen är anpassad för det, så FSB och processorer behöver matcha m.m.

Tack Haplo!

Jag frågar för att jag inte kan bestämma mej mellan AMD eller Intel.. och som vi alla vet stödjer inte AMD DDR2 än så länge..
Jag är totalt jättekass på att välja mellan saker..

MVH / Micke

  • Medlem
  • 2006-03-20 23:42

Jag läste att DDR2 inte var någon direkt höjdare nånstans, hojtar till om jag ser det igen.

  • Medlem
  • 2006-03-21 10:13

Beror nog lite på när du läste det.
I början så var inte DDR2 någon höjdare då CL var hög jämnfört med DDR minnen och dom hade inte högre frekvens än DDR.
Vilket då ledde till samma prestanda eller lite sämre.

Så är det inte längre och DDR har jag för mig inte går att skruva upp mycket mer än vad det är nu.
Var därför DDR2 utvecklades.

1
Bevaka tråden