Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Basal Nord Lead-fråga

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Om du inte gillar dumma synth-frågor så sluta läs nu.

Kan jag få min Pitch Stick (på min Nord Lead) att styra arpeggio? Har letat i manualen, men kan inte läsa mig till annat än en beskrivning av hur man hanterar "bend-funktionen".

Alltså, jag är rätt ny med synthar, men jag har en Korg Trident också som man med dess pitch stick att "böja" toner (vertikalt) men också till arpeggio (horisontalt).
Nu vet jag inte om det verkligen är arpeggio det heter när tonen hoppar upp en oktav och tillbaka, men jag gissar på det.

Ja, ja, vi får se var det här landar...
/Martin

Vad menar du? Horisontalt..? Vertikalt..? Med pitchen "böjer" man toner. Är det en spak man har, typ den på Trident, så böjer man tonerna genom att dra spaken i sidled. Så vitt jag vet har inte Korg Trident någon arpeggiator över huvud taget. Kan det vara någon form av tremolo du menar?

Normalt sett så har de allra flesta synthar antingen en pitch-stick som går höger-vänster för att "böja noter" samt upp och/eller ner för att styra vibrato/tremolo (modulation), eller så har den både en pitchbender OCH en modulator.

Nord Lead har en träpinne för pitchbend och ett stenhjul för modulation. Eftersom vår Nord Lead är en rackversion så vet jag inte om man kan ställa modulationshjulet till att styra lfo/arpeggio. Tror inte det, men kolla i bruksanvisningen för att se om modulationshjulet kan ställas till olika destinationer. Det kan hända att du måste joxa med MIDI-inställningarna, så att lfo/apreggio-delen kan ta emot data från hjulet, eller något åt det hållet.

  • Oregistrerad
  • 2006-03-21 20:31

En annan rolig sak som antagligen är samma på NL som på NL2 är att du inte kan stänga av att pitchen sänder midi, på nåt vettigt sätt... detta kan få till följd att när du har den på en scen med ett fett PA som får vissa saker att självsvänga av starka basfrekvenser och du står i baren och väntar på att få gå på scenen och spela .. så när du väl ska spela upptäcker du att din känsliga akai-sampl-er/are fullständigt fått nippran av de miljontals pitch-meddelanden den ofrivilligt tagit emot under den timma som gått sedan avslutad soundcheck, så mycket för en lätt och fjädrad träpinne ...

Reboot och ladda in i minnet precis före kick-off m.a.o.

=/

---

"du är aldrig tuffare än din sista hit"

Lösningen på vibrerande pitchpinne:

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-03-22 00:01

M: Det du vill göra är, om jag tolkar dig rätt, att styra djupet från en LFO som gör fyrkantsvåg och vid "fullt rattläge" påverkar pitchen med hela oktaver. Det kan du inte göra med pitch-pinnen, däremot med modulationshjulet.

Bara en liten OT-fråga, har sett detta fenomen ett par gånger idag.
Har ordet "basal" fått en het ny betydelse som jag har missat? (Obs , ingen ironi, bara undrar)
Så vitt jag vet så är betydelsen ungefär "tillhörande".
Eller vet folk inte vad det betyder utan använder det lite slumpmässigt?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-22 20:49
Ursprungligen av aresseitch:

Har ordet "basal" fått en het ny betydelse som jag har missat? (Obs , ingen ironi, bara undrar)
Så vitt jag vet så är betydelsen ungefär "tillhörande".

Nix, basal betyder ordagrant hörande till basen. Ordet används som synonym till grundläggande, enkel osv i vetenskapliga sammanhang.

Ursprungligen av Frebrik:

Nix, basal betyder ordagrant hörande till basen. Ordet används som synonym till grundläggande, enkel osv i vetenskapliga sammanhang.

Jag har spenderat flera år i vetenskapliga sammanhang utan att höra den användningen. "Hörande till basen" är jag med på, men då mer bokstavligt. Att det skulle vara en synonym till grundläggande har jag inga bevis på, det känns mest som ett felaktigt användande i så fall.

  • Oregistrerad
  • 2006-03-23 13:56
Ursprungligen av aresseitch:

Jag har spenderat flera år i vetenskapliga sammanhang utan att höra den användningen. "Hörande till basen" är jag med på, men då mer bokstavligt. Att det skulle vara en synonym till grundläggande har jag inga bevis på, det känns mest som ett felaktigt användande i så fall.

Som sagt, din motsatsteori/vinkling skulle vara väldigt intressant att få ta del av exemplifiierat. Personligen tycker jag det här är väldigt intressant, utan prestige!

Efter ett mycket intressant och trevligt samtal med Svenska Akademiens frågetelefon för ord och språkbruk konstaterade damen ifråga efter idogt sökande av källor att det finns dokumenterat följande:

1. Basal, är ett direkt lån, tveklöst, från engelskans, basic
2. Basal, definieras enl. dokumentation som: "Lågt belägen etc. , fundamental" sedan 1800-talet.
3. Basal, definieras enl. dokumentation som "Grundläggande, elementär, fundemental" sedan 1950-talet.

---

"du är aldrig tuffare än din sista hit"

Ursprungligen av Don:

Efter ett mycket intressant och trevligt samtal med Svenska Akademins frågetelefon för ord och språkbruk .....

Coolt, finns det en sån?!
:kaaaka!:

  • Oregistrerad
  • 2006-03-23 16:08
Ursprungligen av android:

Coolt, finns det en sån?!
:kaaaka!:

Svenska Akademien www.svenskaakademien.se

Postadress:
Box 2118
103 13 Stockholm

Besöksadress:
Källargränd 4, Gamla Stan, Stockholm

Telefon: 08-555 125 00
Fax: 08-555 125 49
E-post: sekretariat@svenskaakademien.se
E-post språkfrågor: undraomsvenskan@svenskaakademien.se

När du ringer, får du reda på olika valalternativ att koppla dig vidare med beroende på vad du har för ärende...

Väldigt elaborerat!

---

"du är aldrig tuffare än din sista hit"

  • Oregistrerad
  • 2006-03-22 21:35
Ursprungligen av aresseitch:

Bara en liten OT-fråga, har sett detta fenomen ett par gånger idag.
Har ordet "basal" fått en het ny betydelse som jag har missat? (Obs , ingen ironi, bara undrar)
Så vitt jag vet så är betydelsen ungefär "tillhörande".
Eller vet folk inte vad det betyder utan använder det lite slumpmässigt?

Här hade nog fler än jag mer än gärna sett ett exempel eller två ..

---

"du är aldrig tuffare än din sista hit"

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-22 12:02

Ja, basala ganglieceller har väldigt lite med en Nordlead att göra, de funkar bättre med Hartmann Neuron...

Min Trident har i alla fall en spak som går att upp-ner-höger-vänster, och om jag drar den uppåt så hoppar tonen upp-o-ner-o-upp-o-ner-o-upp-o-ner-o-upp-o-ner... tills man slutar. Sen om det kallas arpeggio vet jag som sagt inte.

Tack för tipset PF, ska experimentera lite med modulationshjulet. Tänkte inte på att jag kunde göra så, var helt inställd på att det skulle skötas med pinne som på min Trident (känner mig mer och mer övertygad om att jag har autistiska drag... )

Nu ska jag äntligen få sätta mig ner med min Nord Mod och göra trumljud! Har varit på konferens hela dagen och blivit kokt i huvudet. Då kanns det uppfriskande att sitta med hörlurar och lyssna på dunkande baskagge.

...och ja, jag använder ord lite slumpmässigt...men i det här fallet använde jag ordet basal med meningen grundläggande, eftersom jag tycker att användningen av en Nord Leads pitch stick är just grundläggande.

/Martin

M i Gbg: PF har helt rätt. På vissa ljud kommer det att låta likadant med en fyrkants-pitch-LFO som med ett enkelt oktav-arpeggio. Men bara om du håller ned en (monofonisk) ton.

Ett arpeggio är ett uppbrutet ackord. Håller du ner C-E-G och har ett enkelt Upp-arpeggio får du C-E-G-C-E-G-C-E-G (ett C-durackord) etc utan att behöva göra annat än att hålla ned tangenterna. På varje klockpuls hos arpeggiatorn triggar arpeggiatorn nästa ton i serien du håller ned, och alla envelopes etc. startas om (vanligtvis) på varje ton.

Arpeggiatorn kan alltså sägas "ta kontroll över" keyboardet, och så att säga sitta mellan keyboardet och själva ljudkretsarna. Om arpeggiatorn är satt till "Off" så släpper den igenom precis vad man spelar på tangentbordet, men är den "On" så 'tar den bara instruktioner' från tangentbordet och använder de nedtryckta tangentvärdena för att spela en egen slinga utifrån detta.

Det är lite som en öh... som en ABS-broms kanske Om den är på så låter den inte bromspedalen styra bromsen direkt. Istället känner den av när man trycker på bromspedalen och spelar upp en rytmisk bromsverkan!

Keyboard -> Arpeggiator -> Ljudkretsar

Om du istället har en fyrkants-LFO kopplad till tonhöjden ("Pitch" på de flesta (?) syntar) så kommer bara tonhöjden att rytmiskt hoppa upp eller tillbaka ett visst antal steg (beroende på vilket modulationsindex du ställt in LFO-to-Pitch på, i ditt fall tydligen en oktav eller 12 halvtoner).

En fyrkants-LFO har nämligen en "fyrkantig" vågform, som växlar mellan fullt utslag och 0. (Tja, vissa fyrkants-LFO:er växlar mellan fullt negativt utslag och fullt positivt, men det hör inte hit)

Såhär: _-_-_-_-_-_-_-_- ungefär

  • Oregistrerad
  • 2006-03-23 00:25
Ursprungligen av Johannes:

Det är lite som en öh... som en ABS-broms kanske Om den är på så låter den inte bromspedalen styra bromsen direkt. Istället känner den av när man trycker på bromspedalen och spelar upp en rytmisk bromsverkan!

Keyboard -> Arpeggiator -> Ljudkretsar

Bromspedal -> ABS -> Bromsmekaniken

Underbar liknelse!!

---

"du är aldrig tuffare än din sista hit"

  • Oregistrerad
  • 2006-03-23 01:10

wow vilken liknelse ... det var det mest basala jag läst på länge .. :rolleyes: hihihi

frågan som inställer sig är ju; kan jag ställa in olika rytmmönster då för min ABS-broms?

Skulle gissa på att det kommer från engelskans "basic"...?

NE säger iallafall såhär (även om inte hela betydelsen kan ses om man inte loggar in).

Tack för förklaringen Johannes. Hade ingen aning om att man kunde lägga ackord som "arpeggiatorn" plockar toner från.
Jag har en lång väg att vandra i min strävan att bli fullfjädrad synth-nisse, och det är förbannat roligt. Varje nytt ljud och ny funktion gör att jag (efter en eventuell dipp i musicerandet) får ny tändvätska i brasan !

Angående ordet basal så känner jag mig nöjd, och har just satt mig med en påse popcorn för att invänta Aresseitch´s beundransvärda "envishet" .

  • Oregistrerad
  • 2006-03-24 22:15

Du får nog poppa en skål till ..

Nä, men allvar, det hade varit otroligt intressant att få ta del av Aresseitch´s "bevisföring" och exempel!

---

"du är aldrig tuffare än din sista hit"

Nasal Bord Freal-Låga? :hmmm:

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-03-25 00:38

Värst vad du var abstrakt idag då, Spanky lille

1
Bevaka tråden