Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ensoniq ESQ-M hjälp

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hallå alla glada..
Jag har en ensoniq esq-m som funkar alldeles utmärkt (hittils) .. Tankade ner Midi Quest demo version. Körde in en midi-out sladd från ESQ-m:en (för första gången) och då började det hända grejer. System-error samt att noter hänger sig för fullt..
Nu undrar jag, vad kan det vara som orsakar detta? Så fort man drar ut midi-out sladdedn från ESQ-M:en så funkar det alledelles utmärkt..Skickar det ut massa medelanden samtidigt som den får tillbaka en massa joxx eller?
Skulle också vilja fråga: hur enabl:ar man sysex:en på synthen?

Skulle vara tacksam om någon kunde hjälpa till
Tackar

PS: någon som har en manual

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-03-23 01:32

"Skickar det ut massa medelanden samtidigt som den får tillbaka en massa joxx eller?" Låter absolut som det ja. Varför behöver du köra midi out från den då? Ska du dumpa ljud eller? Jag har en ESQ1 inkopplad och den spottar inte ur sig midi-galla i onödan. Kolla vad du har satt under "ENABLE=" i MIDI-menyn - som jag antar är samma i ESQm som 1:an.

Ursprungligen av PF:

"Skickar det ut massa medelanden samtidigt som den får tillbaka en massa joxx eller?" Låter absolut som det ja. Varför behöver du köra midi out från den då? Ska du dumpa ljud eller? Jag har en ESQ1 inkopplad och den spottar inte ur sig midi-galla i onödan. Kolla vad du har satt under "ENABLE=" i MIDI-menyn - som jag antar är samma i ESQm som 1:an.

Det handlar inte om någon dump. Vill bara editera ljuden från programet, då menyn inte är alltför rolig.. Då borde man inte behöva någon midi-out sladd eller hur?

ESQ-1:an har en egen manual, så det finns vissa grejer som fungerar annorlunda skulle jag tro...

Någon med manual, eller som kan scana den?

Snubbe: Du skriver att du har kopplat MIDI Out från Esq:n, men det behövs ju inte i det här fallet (nu vet jag inte alls hur det där programmet du pratar om funkar, så jag kanske är ute och seglar lite?). MIDI Out från datorn in i synten torde räcka. Sen, för att ställa in synten så den hajar sysex, så går du in i dess MIDI-meny och ställer in ENABL=KPCSYS. .

Ursprungligen av deadbeat:

Snubbe: Du skriver att du har kopplat MIDI Out från Esq:n, men det behövs ju inte i det här fallet (nu vet jag inte alls hur det där programmet du pratar om funkar, så jag kanske är ute och seglar lite?). MIDI Out från datorn in i synten torde räcka. Sen, för att ställa in synten så den hajar sysex, så går du in i dess MIDI-meny och ställer in ENABL=KPCSYS. .

Det funkar nu
Grejen är att midi-out från ESQ-M:en är ett måste till en början, för att man ska få upp alla ljud (banken) i editorn. Därefter, när man ska editera ljuden, så drog jag bort midi-out sladden, så det var ignet som hängde sig, och allt funkade perfekt
Tack för hjälpen..

Skulle fortfarande vara nice om någon kan hooka fram en manual till prylen

Hmm.... En relaterad fråga kanske...

Jag försöker dumpa över ljud mha Sonars sysex-funktion till min nyinköpta SQ80, och jag får det inte att funka. Har lyckats köra över ljud från SQ80n till Sonar utan problem, men tvärsom funkar inte! Sonar skickar på, men SQ80n rör inte en min som bekräftelse på att den bombarderas med data...
Har jag missat nåt? Jag har satt MIDI ENABLE på "....+SS+SX", som ju kan va det enda rätta alternativet.
Nåt annat att tänka på?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-03-23 16:38

"... +SS+SX" är helt rätt, sätt den på Omni on också vetja. Kan inte Sonar men det kan ju hända att det filtrerar bort Sysex från sitt midi out som default. Jag kör en gratisprogramvara till OS X som är kanon, har lyssnat av massor av banker på nätet. Även SQ80-banker, men jag har ju en ESQ Samma synt egentligen.

Ok, ska kolla vad om den står i OMNI eller inte.
Sonar borde inte filtrera bort grejer, men jag har inte gjort sånt här sedan uppgraderingen så det är ju faktiskt möjligt att nån inställning är knas...
Och så kan det ju va mitt gamla serieportsMIDI-interface som strular (det har det gjort förut med min microQ), ska testa med ljudkortets MIDI istället.

Men man behöver alltså inte göra synthen beredd på att ta emot på nåt annat sätt? (Det finns ju en menygrej där man kan trycka STORAGE - MIDI - LOAD, men då verkar det mest handla om att skicka sequencergrejer till nån annan synth...?)

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-03-23 16:56

Japp, då handlar det om att ladda in Sysex som man lagrat i sin Mirage nej, det är SS+SX som gör tricket, och ljuden flyger över. Displayen ändras inte förrän man byter till ett annat ljud.

Ok, tackar!
Ska testa när jag kommer hem...

Coolt! Recensera gärna programmet lite. Hur funkar det?

Ursprungligen av deadbeat:

Coolt! Recensera gärna programmet lite. Hur funkar det?

Programet heter Midi Quest. Editor/librarian. Man kan randomiza ljud (om man är lat)
http://www.squest.com/Windows/Instruments.html (dessa syntar och fx:er kan man editera på den)..

och såhär ser ESQ-M editorn ut: http://www.squest.com/Windows/Instruments/esq-1/Patch.GIF

Tanka ner demoversionen och prova. Tycker det funkar väldigt bra

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-03-24 16:21

Schysst tips där, Snubbe - programmet funkar även i MacOS X. Jag har sju syntar inkopplade till ett AMT8-interface och programmet kunde hitta ungefär hälften av prylarna. Det kan än så länge inte kommunicera med min Yamaha EX7, inte den ASR-10 jag lånat och ej heller min Casio VZ8M (som inte ens fanns med i listan). Men det här är nog det enda programmet tillgängligt idag som gör allt detta gissar jag? Känns ju som om Emagic SoundDiver är nedlagt. Grafiken får jag väl säga funkar "sådär", en någorlunda överblick men inte perfekt löst.

Ok, det ser trevligt ut, ska testa i helgen...
Det känns ju som att man har lite mer behov av en librarian med en synth som bara kan ha 40 ljud i minnet.

För (E)SQ-syntharna finns även ett liknande program, ESQ138, att ladda ner från http://www.buchty.net/ensoniq/. Jag fick det dock inte att funka med min dator, fast å andra sidan har jag ju inte lyckats fixa MIDI-dumpar överhuvudtaget från datorn till SQ80n än...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-03-24 17:07

Det är iofs oftast överflödigt att kunna göra det, eftersom 99% av de ljud man kan hitta på nätet bara är skit. Bättre i så fall är att köpa ljud. Då får man kvalitet på bankerna. Och det är med den vetskapen som jag kommer att sälja ljud...

Ok.

Fast jag tänkte mest för att kunna spara över ljud jag gör själv. Tycker att SQ80n känns väldigt intuitiv och trevlig att jobba med, trots att den inte har en enda ratt...!

När vi ändå är igång med ensoniq syntharna.. Jag undrar om någon duktig programmerare kan återskapa detta ljud: http://www.filteria.com/media/more/sounds/ESQ-M_Lead.mp3

Det är en Ensoniq ESQ-M/ESQ-1... Jag har försökt och försökt, men lyckas inte återskapa detta ljud :(. Om det är någon som har någon idé hur ljudet är uppbyygt (vågformer, LFO etc), eller kanske vill prova på att göra ljudet själv och ge infon sen skulle jag vara enormt tacksam

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-03-25 00:29

Det där var ju ett väldigt långt ljudexempel! Främst sequencing och EQ känns det som. Synkljud i botten. Att göra synkljud med ESQ/SQ80 är inte så svårt. Kan tanka upp ett vid bättre tillfälle.

Ursprungligen av PF:

Det där var ju ett väldigt långt ljudexempel! Främst sequencing och EQ känns det som. Synkljud i botten. Att göra synkljud med ESQ/SQ80 är inte så svårt. Kan tanka upp ett vid bättre tillfälle.

Nu är det betydligt längre klipp än vad det var innan (samma länk).. Jag tror inte att det har så mycket med sequencing och eq utan snarare är det själva ljudet som är otroligt speciellt..
Du får hemskt gärna hojta till när kommit någon vart med det ljudet

1
Bevaka tråden