Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kurzweil K2000-fråga (säkert helt simpel)

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hallå! Om man skulle köpa sig en K2000 (eller kanske en K2000VP) som inte har samplingskortet -kan man ändå ladda in samplingar i .wav-format och masha upp i den? Så att ens dator ersätter Kurrens samplingskort alltså?

Vore ju helt skönt (och billigt) om det var så...

Nån som vet, bara sådär (sorry om jag är lat som inte tok-googlar först, men jag är ju faktiskt på jobbet!)?

Tack på förhand!

/H

Tjena!
Du kan ladda in samplingar i wav format från och med os 3.87 om jag minns rätt, annars kan du först konvertera dom till .krz format med ett gratisprogram på nätet (minns inte namnet men kan kolla upp)
Du måste leta väldigt noga för att hitta en k2000 utan samplingskort tror jag, då kortet blev standard i dom senare versionerna av k2000

A-ha! tack för infon!

  • Oregistrerad
  • 2006-03-28 22:19

Det går alldeles utmärkt att använda datorn som samplingskort. Har själv en K2000R (rack) utan samplingskort. Har du ett SCSI-kort i datorn kan du enkelt koppla upp en K2000 till datorn och föra över samplingar m.h.a ljudredigeringsprogram som Sound Forge eller WaveLab. Det du ska tänka på är att K2000 inte kan "hitta" datorn från sitt gränssnitt så du bör ha någon form av extern lagringsenhet kopplad till K2000, exempelvis en zip-drive el.likn. om du vill kunna spara dina K2000-program med wav-filerna (vilket jag antar att du vill!?). Finns 2 st. SCSI-kontakter på baksidan.
Vill man gå steget längre kan man skaffa sig editeringsprogram som kan sköta alla intällningar i K2000 (och även andra syntar), man behöver alltså inte begränsa sig till att editera patcharna utifrån det lilla editeringsfönstret på K2000.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-07 10:59

Även om man inte har OS 3.87 kan man ladda in Wave-filer, eller AIFF-filer, och utifrån dem skapa egna KRZ-filer (som programmen man sparar på disk heter). Det 3.87 möjliggör som inte 3.54, eller 3.18, klarar av är att läsa ISO-CDs istället för Kurzweil-brända skivor. Det kan vara nice om man vill det.

ja ba hajja noll

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-07 13:19

Program i Kurzweil är uppbyggda av programinställningar och wave/aiff-filer.
Om du har en floppydisk (eller ZIP-disk för den delen) som du har en Wave-fil på så kommer Kurzweil:en att läsa den utan problem. Däremot kan du inte läsa vanliga ISO-CDs (alltså sådana data-CDs du normalt sett bränner med din dator) om du inte har OS3.87 i din Kurre. Har du 3.54, som jag, så måste du antingen använda en ZIP eller bränna CD:n i Kurzweils egna format.

aha. det verkar som jag köper en 3.87 hursomhelst nu, men tack för infon yo!

1
Bevaka tråden