Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Emax undran

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2006-03-28 18:42

Halloj!

Jag har blivit lite intresserad av en EMAX keyboardversion ( Ja det beror dels på att jag sett Depeche 101 DVD'n nyligen ) :kaaaka!:

Jag har kollat en säljare som vill ha 2 000kr för en, men det är Floppy versionen och det känns lite i överkant eller?. Bör jag vänta tills jag hittar nån som vill sälja en HD version? hur stor skillnad är det i studio/live sammanhang rent praktiskt? Tänkte kolla om det finns nån som har/haft en och har erfarenhet

mvh

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2006-03-28 21:40

Emax är en mycket trevlig maskin men jag rekommenderar dig starkt att skaffa en med SCSI/HD istället. Du borde lugnt kunna få en för 2000kr. Den har hur mysiga filter som helst. Bra klaviatur har den också.

D.

  • Medlem
  • 2006-03-28 21:47

Tack för svaret! Jo jag får nog vänta tills en med hårddisk dyker upp, shit, jag som vill ha en snart! Har även kollat in en Akai S1000 Keyboard, men eftersom jag har noll koll på samplers överhuvudtaget så vet jag inte vad som skiljer mer än 16bit vs 12bit

Har haft en Emax utan hd, blir jobbigt att ladda från floppy hela tiden. Har en Emax II nu som är grymt smidig med 300mb scsi hd. Tyvärr så börjar ju bägge maskinerna vara till åren och saker kan gå fel snabbt. Har även haft en Akai S1000KB, gillade den inte men det kan ha berott på att jag är van vid e-mu's menyer osv. S1000 är också det absolut största as jag haft i instrumentväg, helt enormt stor.

Emax är ungefär som att springa tre mil för att röra en pjäs på ett schackbräde. Kul för nostalgins skull, men ger inget rent resultatmässigt...

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2006-04-07 22:32

Håller inte med. Nu är inte min Emax i användning just nu men jag har samplat av mina favvosamlingar i många velocities för att komma nära känslan. En Emax har mycket fina filter och bör i mina ögon jämföras med vilket annat unikt instrument som helst.

Dock bör man ha en med hårddisk.

D.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-04-08 11:39

Emaxfel: Nätdelens kondingar torkar. Bara att rensa ett AT/X-agg på passande och byta så klarar man sig ett par år till. Symptomet brukar vara att CPUn resettar sig lite titt som tätt. Iofs.. ruskigt vanligt fel på väldigt många prylar. Annars är de bra byggda och brukar hålla.

  • Medlem
  • 2006-04-11 12:07
Ursprungligen av saddox:

Emaxfel: Nätdelens kondingar torkar. Bara att rensa ett AT/X-agg på passande och byta så klarar man sig ett par år till. Symptomet brukar vara att CPUn resettar sig lite titt som tätt. Iofs.. ruskigt vanligt fel på väldigt många prylar. Annars är de bra byggda och brukar hålla.

Ok tack för tipset, köpte just en som glappar när man ska starta den, stänger gärna av sig så man får knacka lite för att den ska hoppa igång igen. Men när den stått på ett tag så funkar den bra, kanske värmen gör att lödningarna expanderar i nätdelen??

Det sitter en kontakt bakpå som jag inte har så stor koll på vad den ska användas till, den ser ut som en COM port så står det "Computer Interface", trodde först att det var nån SCSI grej men dom är väl större?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-04-11 14:20

Det är slappa lödningar OCH/ELLER trötta kondingar. Byt dem för säkerhetsskull. Ett snabbt jobb. Se till att pricka rätt på alla kondingar bara med värden(glöm inte temp-koeff).

  • Medlem
  • 2006-04-11 14:29

Tack igen för infot, jag ska nog börja med att löda, kondingar vet jag inte ens vad det är så jag spar nog det till sen ifall lödningen inte räcker Har du koll på vilka delar som ska lödas?

mvh

AHa är det det som har hänt med min Emax II att nätdelens kondingar har torkat, jag har en ståendes som jag fick, men den drar säkringen när man startar den, har funderat på att byta nätdel men hört tt det är dyrt. Är det nån sm är sugen att laga min för en slant så säg till, iallafall bra att veta om någon vill
för nu har jag ändå inte plats för den store. Jag kan inte ett skit om el och sånt.

har en emax 1 (med floppy).
ska sälja den.
maila bud.

andreascool@hotmail.com

1
Bevaka tråden