Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

RAM-minne

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vad menas med ECC/ icke ECC? bra dåligt?
Vad menas med buffrad/ icke buffrad? bra dåligt?

MVH / Micke

Ingen aning, och vad betyder Cl2 Cl3?

• Medlem
  • Gävle
  • 2006-03-30 08:17

ECC är en teknik som används mycket i servrar, där minnet helt enkelt har en extra felkontroll inbyggd. Detta är för att t.ex. inte strålning eller magnetfält ska kunna flippa en etta till en nolla utan att det märks. Det kan hända i icke-ECC, men är rätt ovanligt. Men i ett kritiskt system där det inte FÅR vara ett enda fel så är det praktiskt. Kommer inte ihåg den exakta förkortningen, det är Error Control Check eller nåt sånt.

CL2, CL3 är helt enkelt latency på minnen, Cas Latency. CL2 = Cas Latency 2ms, CL3 är 3ms. Lägre är snabbare Fast sen finns det mer latency i minnen också som påverkar, men Cas är en bra indikation på hur snabbt minnet är.

Buffringen vettetusan vad det egentligen exakt innebär, men rätt många moderkort brukar i alla fall inte ha det ... Har väl med möjligheten att kompensera för en liten minnesbus att göra, möjligen ...

ECC behöver du bara om du ska använda datorn inom forskning eller försvaret. Det saktar dessutom ner systemet avsevärt i regel eftersom allt som lagras i närminnet dubbelkollas.

Det finns tydligen latency 2.5 också för att göra allting lite mer spännande, men det verkar inte extremviktigt vilket man väljer. Bara se till att det inte är värsta budgetminnet du kööper - kan bli kompabilitetsproblem.

Jag såg nåt test angående Cas Latency.. minnen testades med olika Cas latency, ett CL2, ett CL2,5, ett CL3 osv..

Testen som hade med Audio att göra visade att CL3 fick exakt samma resultat som CL2 och CL2,5..

• Medlem
  • Gävle
  • 2006-03-30 11:40

Ja alltså latencyn är inte SÅ avgörande idag. Det är mest intressant om man överklockar eller på annat sätt ska ha absolut maximal prestanda. Om man t.ex. köper CL2-minnen och ställer upp dom till 2.5 eller 3ms latency så kan man ofta klocka upp dem ganska mycket, vilket ger mycket prestanda.

Åhh, där har du en poäng..

Men låt säga att moderkortet bara klarar PC3200 minnen, är det då någon idé att överklocka ett PC3200 CL2 minne?

• Medlem
  • Gävle
  • 2006-03-30 12:14

Det är bara att prova. Du märker om det blir instabilt

Men jag menar, om moderkortet inte klarar mer än PC3200 så lär man väl inte kunna "lura" den genom att överklocka..?

• Medlem
  • Gävle
  • 2006-03-30 19:05

Det beror på moderkortet, vad saker är specade till och vad dom faktiskt klarar av är helt skiljda saker. Mitt moderkort är t.ex. specat för DDR400, men jag kan (om jag hade minnen/processor som klarade det) klocka upp det bra mycket mer än så. Bara att hoppa in i BIOS och titta hur det ser ut.

Tufft! tack!

1
Bevaka tråden