- Valfrid
- Medlem ●
- 2006-03-30 13:35
Så kom den äntligen. Under den dag jag minst väntade mig, i tisdags då stora delar av Paris var i strejk och kollektivtrafiken mycket dåligt fungerande.
Jag har knorrat lite om att man inte får sitt köpbehov tillfredsställt när man köper något över telefon av apple. Men att öppna det här stilrena paketet med prylarna liggandes lika organiserat som en svindyr sushimiddag med "ny-elektronik-doft", ja då blev jag 11 åring på julaftonsmorgon igen.
Nu har jag aldrig ÄGT en Mac, trots att jag jobbat med dom i snart 6 år. Det är ju en annan sak att själv få sörja för underhåll, installera och flytta runt saker än när man alltid måste fråga pappa Admin. Så man får ta lite av det jag skriver här som amatörsnack.
Några reflektioner, och nu letar jag fel:
Booken är nästintill helt tyst. Ett mycket svagt hhhaaa går att höra från en fläkt till vänster på datorn. MEN om man kopplar ur strömadadaptern, uppstår ett ganska tyst, men högfrekvent, brusigt läte. Jag googlade på problemet och hittade en analys och tillfredställande lösning: datorn börjar tjuta då den har för lite att göra, cpu'n måste konstant hållas på en viss minimumnivå för att ljudet inte ska sätta igång. Jag tankade ner en litet program som räknar lite nuffror precis med så mycket ansträgning som krävs för att ljudet ska försvinna.
Men detta är finkänsligt. När jag skulle demonstrera problemet för min kompis i vårt gemensamma kök sa han att ha inte hörde någonting, trots att jag gjorde en "före och efter" testning.
Skärmen är påtagligt ljusstarkare om man kör den på max effekt. Så stark att jag inte gör det, jag upplever att det blir för ljust. Antar att det är ett bra betyg.
Frontrow krånglade första dagen, tyvärr. Den tar en evighet på sig att leta igenom efter exempelvis flimer. Ligger det inga filmer i mappen där den letar går det så många minuter innan den säger till att det är tvångs-avsluta-varning.
Efter att ha laddat ner lite exempelfilmer från nätet, vill den inte spela dessa. Förhandsvisningen rullar bra, men i det läget då man tittar på filmen fryser den bilden och det informativa felmedelandet "ett oväntat fel har uppståt. Tryck på meny för att gå tillbaka". Att göra en spellista för filmer är heller inget som har utvecklats, tyvärr.
Sedan är jag lite besviken på vad för program som stoppats i datorn. Det ingår flera skojfriska saker som photobooth, comic life m.m. Men inget ordbehandlingsprogram. MacWord får man som en trial på tretti dagar, tillsammans med resten av office paketet. Kändes så basic att jag inte en kollade upp om det fanns med.
Om det är kameran, processorn eller grafikkortet som gör att det blir så knivskarpt när jag sätter igång en videobild av mig själv vet jag inte. Men det är imponernade. Jag har dock inte provat ichat. Ingen att prata med, helt enkelt.