Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Analog sequencer (nykonstruktion)

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2006-03-30 22:32

Hallå, sitter just och ska konstruera en analog sequencer. Har inte så stor erfarenhet av den typen av vara. Så jag undrar vad den ska ha för egenskaper för att vara atraktiv... Det ska vara en sequencer i budjetklass med utbygnadsmöjligheter... Vad vil ni ha, ser fram mor en önskelista som delvis tilgodoses beroende av kunskap av elektronik, tid och kostnad.

Helt analog? Isåfall så blir nog marknaden ofantligt liten

Kortfattat om vad jag vill ha iaf.. 16 steg med långa reglar eller 2-4varvs-rattar. Knappar till varje steg för bypass. Möjlighet till att trigga om loopen efter valfritt antal steg (alternativt från extern trig). Spela upp framlänges, baklänges och fram->bak->fram->bak->osv. Antingen direkt inbyggd eller separat modul för konvertering mellan olika volt-tal på utgången.. och gärna olika typer av signaler.

  • Medlem
  • 2006-03-30 22:52

Valfritt volt ut är inga problem att fixa. 16 steg och utbygbar till 32, 64 eller 128steg inget problem. 2-4varvs-rattar blir dyrt men har tänkt på ett systen med fasta tomer som är transponerbara en oct, lite struligr men kan gå (för tonerna) Och vanliga pottar för rästen av utgångarna. baklänges och fram->bak->fram->bak->osv ska se vad jag kan åstakomma utan att det blir för kompliserat. Liten marknad jo men mycket intresant och kul :kaaaka!:

"fasta toner som är transponerbara en oct"

Problemet med sådan kvantisering är att man tappar den enda lilla fördelen med en helt analog sequencer som jag ser det. Flervarvsrattar och sådant blir helt onödigt i det fallet.

  • Medlem
  • 2006-03-30 23:08

Ok, då kör jag vanliga potter, vad tros om pottar som är svepbara en oct med transponering upp och ner som alternativ? Eller en finetune pott extra för finliret?

  • Medlem
  • 2006-03-30 23:10

Tycker hela ideen låter väldigt spännande. Håller fortfarande på med min sequencer. Det tar lite tid.

En oktav är ju pyttelite.. behövs nog mer för att bli särskillt användbart. Tyvärr så lät det hela mindre intressant när den inte skulle vara helt utan kvantisering. Jag är själv lite sugen på en enkel sequencer som fungerar med nästan vilken analogsynt som helst (då fungerar det inte med kvantisering om man inte håller på med konverterare mellan.. men då kan man ju lika gärna köra på en .com eller doepfer).

  • Medlem
  • 2006-03-30 23:29

Tänkte att man utöver klocka skulle ha en trigg (synk) som triggat från ljudkälla (tjudkort,synth mm) Vilket skulle lösa problemet med synksignaler på ett billligt sätt. Kvantiseringen sker då via trig (sequenserprogram, ljudkälla eller liknande. Trig plockas från ljudkort eller annan ljudkälla. Tänkte en oktav svep, pluss eller minus en volt eller två för att få mer nogranhet. men det går att köra 0- 5v eller mer om så önskas men då med känslgare vrid. (mer händer när man vrider) i detta fall skulle det ge ett vrid ev volt med möjlighet att transponeta tonen upp eller ned eler en extra pott för att fijustera. I stället för pottar med 2-4 varvs vridmoment. Eller ett 0 -xx volt vrid med finjusterings möjligheter.

ett tips : skippa detta med finjusteringspotar och bygg in en kvantiserare ist, som gör att spänningen automatiskt "hoppar" till rätt ton/spänning när man vill kontrollera vco;er med sequencern.... kolla in arp´s seq eller här :
http://modularsynthesis.com/modules/DJB-013/djb013.htm

Jag vill ha Linnsväng.

  • Oregistrerad
  • 2006-03-31 09:59

Kan man inte ha tonvalsratt (hela skalan), oktavratt (typ +- 5 oktaver) och finetune +-50 cent?

  • Medlem
  • 2006-03-31 10:56

"oktavratt (typ +- 5 oktaver) och finetune +-50 cent?"

Typ så har jag tänkt.

stora tele o rejäla knobs
hur många kanaler hade du tänkt?

  • Medlem
  • 2006-04-03 22:42

Steglös gate time med potentiometer är konstruerad. Hel eller dubbel step time på varge kanal, 0 till 10V ut variabelt på varge kanal ut. Går att köra både variabel och fast gate samtidigt på separata utgångar Vill få mer frågor och synpunkter om funktioner.

Om du vill knycka bra idéer så titta på Analogue Solutions Oberkorn: http://www.users.globalnet.co.uk/~concuss/concussor/oberkorn.htm

Dom är grymma!

Oberkorn är fin ja. 5 gate-kanaler!

Om jag var du, PEK, skulle jag nog gärna sno en del features från de hära också:

annan ganska phat lite hemsnickrad sequencer (och lite jämförelser med andra sequencers på hemsidan):

http://www.buzzclick-music.com/about_milton.html

moogs gamla 3x8-fatso såklart:

http://arts.ucsc.edu/ems/music/equipment/synthesizers/analog/moog/Moog.html#960

serges tbk har tryckkänsliga metallgrejer för varje steg:

http://www.serge-fans.com/newpics/panel_tkb_150dpi.jpg

(och hey de här är skönt cp: 5- och 7-stegs sequencers!
http://www.serge-fans.com/newpics/SQP5_150dpi.jpg
http://www.serge-fans.com/newpics/SQP7_150dpi.jpg )

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2006-04-04 21:34

Oberkorn Sliders måste ju vara det optimala eller?
Den har väl lånat en del från ARP 1601.
Överskådlig och bra.

Ursprungligen av Matteus:

Oberkorn Sliders måste ju vara det optimala eller?
Den har väl lånat en del från ARP 1601.
Överskådlig och bra.

Ja speciellt najs när man använder den som oscillator, men den har ju bara en rad/kanal. inte helt value for money då...

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2006-04-05 21:54
Ursprungligen av hasparigus pink:

Ja speciellt najs när man använder den som oscillator, men den har ju bara en rad/kanal. inte helt value for money då...

Jo, men den raden är ju fulländad.
Grafisk översikt av tonhöjd etc...
Eftersom priset också är lägre än tex en 3 raders MKII med rattar,
kan man kanske kosta på sig ytterligare en.
Varje rad kan ju då ha en egen rytm och resetsteg.

  • Medlem
  • 2006-04-05 22:05

Är det någon som har erfarenhet av CPLD eller FCPGA?

Roligt med fler sequencer-byggare!
Jag har byggt några stycken och funderar nu på Den Ultimata Stepsequencern Med Extra Allt!

Några saker som jag tycker du ska ha med är bakåt/framåt-räknng, random, cv-in för position, hold och vertikal seqencein (mellan de olika raderna).
Enklast sköter man alla logik med en PIC eller AVR, ett 50kronors chip med typ 16 ben och logik motsvarande 20 Miltons...till och med sparande av sequences och liknande får plats rätt enkelt.

Förresten, apropå Serge's 7-stegssekvenser....jag har en sån och den är grym! Anledningen att den har sju steg är troligtvis att den främst var tänkt att användas som programmer, dvs att spara inställningar för 7 olika ljud. Där den åttonde kanalen borde ha varit sitter dessutom ofta en 8-kanals kvantiserare som är rätt användbar...
Jag ska snart laga en Serge TKB så då kan jag rota lite i den, grymt smart konstruerad pryl med schema som finns att ladda ner på nätet.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-04-05 19:27
Ursprungligen av daniel303:

Enklast sköter man alla logik med en PIC eller AVR, ett 50kronors chip med typ 16 ben och logik motsvarande 20 Miltons...till och med sparande av sequences och liknande får plats rätt enkelt.

Jag kan också rekommendera en PIC eller AVR ... Ett av mina många pågående projekt är bygga en liten analog sequencer. Sequencern är dock i nuläget en mycket enkel step-sequencer med enbart 8 steg och 8 spår. Den byggs runt en PIC 18F2455. All programmering sker i C ...

  • Medlem
  • 2006-04-05 21:26

Kul och matnyttiga länkar, tack. Det blir ingen pic men har lite att fundera på. Tanken äe att den ska vara billig och ha en del fina funktioner som dom billigare saknar. Man får se vart det slutar. Med billigt menar jag 1000kr men det kan sluta med 2000kr beroende på hur avanserad den blir. Tänkte häller inte sälja många utan bygga några ex som privatperson och sälja. Elektronik och ljud är jävla kul :kaaaka!: Hoppas projectet lyckas.

  • Medlem
  • 2006-04-05 19:36

Jag skulle vilja pusha för AVR framför PIC. Vill man programmera i assembler är den väldigt trevlig, och föredrar man c finns det en version av gcc för den. En ISP-programmerare kan man köpa på Elfa för några hundralappar. Fast jag ska tillägga att det var flera år sedan jag grejade med PIC, så det kanske har livit bättre?

Edit:
Vi kan starta ett AVR vs PIC-flamewar i bästa MAC vs PC-anda!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-08 13:12
Ursprungligen av Mario:

Edit:
Vi kan starta ett AVR vs PIC-flamewar i bästa MAC vs PC-anda!

Vaddå MAC vs. PC - en modern Mac dualbootar ju både Windows och OSX med bootcamp från apple! Så Mac är ju enda alternativet ju!

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-04-08 11:45

Jag har erfarenhet av både AVR, CPLD, FPGA och en hel del till. Billigast för att enkelt fixa en sequencer är nog AVR. Kolla in på http://lawicel-shop.se/shop/ och klicka på ROHSrean. Billigt! Ska köpa på mig ett par för framtida bruk. CPLD/FPGA.. dvs VHDL skulle ju fungera men utvecklingskort mm är lite dyrt för dem jämfört med AVR. Dessutom finns det en hel del färdigt i kodväg till AVR som kan underlätta kodningen. www.avrfreaks.net är en bra startplats. När jag får tid över(lite för mycket synthar att laga just nu, bl.a. gamla tyska muskedunder) så ska en sequencer byggas. Den kommer att baseras på just en AVR.

1
Bevaka tråden