Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Roland-D50 Volymkontroll.

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej på er alla!

Har en gammal D-50 vilken det är problem med volymkontrollen på den knastrar när man andvänder den har provat att rengöra med kontaktspray odyl. detta har ej hjälpt behöver därför byta ut den.Finns det någon här som vet var man kan få tag i en likvärdig potentiometer skall vara en med 10 ben värdet är 10K och storleken längd 45 mm bredd 8 mm.Har kollat Elfa dom har ej någon samt i Farnells katalog ingen där heller:confused:
Tips någon?,En fråga till länkar till bra gratis nedladdningsbara länkar med bra orgelpatcher till just D-50,:rolleyes:

Kolla med din lokala musikaffär, alternativt Roland Scandinavia, de ska ha koll på det.

Tack för ditt svar, men har redan hört med musikbörsen samt Roland Scandinavia svarar ej på mitt mail. tyvärr...

Ring istället. De brukade åtminstone vara snabba på att svara...

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2006-04-04 08:46

En relaterad fråga om gamla roland.
Bender/modulation pinnen. Är modulation enbart en switch eller ska det vara ett tryckkänslig sensor där?

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2006-04-04 13:25

Du kan köpa en EV-5 å styra volym med foten oxå om du vill. Går även att styra modulation steglöst med den om jag inte minns fel.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2006-04-04 15:54

Roland Scandinavia har flyttat, så det kan hända att de är lite upptagna med annat just nu. Om jag var dig skulle jag skicka ett till mejl och hoppas lite till. En pot för en D-50 borde inte vara svårt att få fram känns det som...

Tack för alla svar!,löste problemet genom att löda bort potentiometern till after touch funktionen och bytte med volymkontrollen funkar kanon!.Får väl prova att maila igen och se om jag får nått svar.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2006-04-05 23:31

Kolla "chipforbrains" auktioner på ebay.com han brukar ha massa roland reservdelar. Har nyligen köpt ett JP-8 kit av honom (Behövde en sådan röd program knapp till min TR-808). Tog bara två veckor så hade jag prylarna, och min TR blev som ny ! (Han har även rattar till SH-101/MC-202 om någon letar efter sådant).

1
Bevaka tråden