Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem...igen

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ja så var det dags igen.
Problem med kopplingar igen.
Jag har nu kopplat in midiklaviaturet till ljudkortet och en ljudkortet till virusen. Virusen ger utslag att den tar emot meddelandet när jag trycker på tangenterna men inget hörs i högtalarna. Jag har kopplat in mina monitorer till audiophilet på ljudkortets rca analog out.
Delta mixern står på 1/2 wav/out. Inget ljud. Som jag ser det så är det antingen något fel på inställningen i delta mixern eller i cubase. Någon som har en aning?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-04-05 20:25

Har du kopplat nåt från synthen till ljudkortet är frågan? Kolla monitorinställningarna om ljudet inte går vidare från ljudkortet.

Synten är kopplat så som ljudkort Midi ut > syntens midi in. Om jag har förståt det rätt så räcker det att koppla så och behöver inte koppla tillbaka utan det skickas information på samma kabel tillbaka. Oavsett så fungerar inte ljudet från mina mjukissyntar heller.

Monitor mixer fliken står volymen på fullt på Master volume och fullt på WavOut 1/2
Patchbay router är ikryssad på WavOut 1/2
Hardware settings står på Internal Xtal med 44,100 sampling rate ikryssad MDD står på independent

• Medlem
  • 2006-04-05 20:37

Du har missförstått, ljudet går inte via midisladdarma. Du måste koppla från syntens utgångar till ljudkortets ingångar och sedan se till att det som går in på ljudkortet även går ut till högtalarna.

Host host....går och gömmer mig under stenen jag kröp fram ifrån...

Ursprungligen av Senden:

Host host....går och gömmer mig under stenen jag kröp fram ifrån...

Ingen fara! En vanlig misstolkning

Hade också grym okoll på MIDI för bara några år sedan. Har mest arbetat med synthars interna möjligheter/sequencers. Först nu som jag har en fullt fungerande MIDI-uppsättning. Inte helt enkelt det här med alla sladdar

Kör på bara. Inte kul med alla dessa tekniska hinder för kreativiteten, men ge inte upp nu. Lite tid sedan kommer du vidare till helt nya vidder!

En fråga bara. Min virus har 4 kopplingsmöjligheter. Två vanliga out och en EXT IN och en out med Left för phones och right för Mono. Kan man anänvda all dessa med någon fördel? Eller i alla fall de två OUT, vad vinner man på att ha två? För att kunna koppla till mixer och mixa två kanaler samtidigt?

• Medlem
  • 2006-04-05 22:12

Tanken bakom fler utgångar på virusen är att man kan dela upp vart ljudet ska gå ut någonstans.
Ex. så kanske man vill att bas ljudet ska gå ut via OUT 1/2 och sen lead-ljudet via 3/4 för att separera ljuden från varandra. Tror det är hyffsat vanligt att också lägga effekterna på separata utgångar, så att ljudet ur det första paret är "tort" och sen ligger effekten ex. reverb på andra paret.

Så när du sen spelar in det som virusen producerar så får du ljudet på separata spår. Vilket dock kräver tillräckligt många ingångar på ljudkortet så klart.

Luktar mixer lång väg hör jag ;D

Kanske längre fram med mixer. Trodde att man kunde spela in på upp till 16 midikanaler med en synt bara med hjälp av en midikabel. Måste man alltså dra kablar för varje kanal?

• Medlem
  • 2006-04-06 08:41

Om synten kan ta emot på 16 midikanalser samtidigt så kan du köra med bara en midikabel.

När du fixat midibiten så kommer du till det där med att du skall ha ljud från synten till något annat. Första steget är att koppla in hörlurar direkt i synten. Får du ljud då så är allt bra. Vill du sedan ha in ljudet i datorn så måste du koppla från Audio Out på synten till Audio In på ljudkortet, samt ställa in ljudinställningarna i datorn rätt.

Tror du har blandat ihop midikanaler med audiokanaler, det är inte alls samma sak.

Med risk för att bli jobbig.

Jag förstår nu att ljudet kommer från audiokanalerna.
Det som är lite klurigt är det här med att det finns 3 st OUT.
Innebär det att jag bara kan använda tre av de potentiella 16 midikanalerna eftersom jag bara kan skicka ljud på tre audiokanaler?

• Medlem
  • 2006-04-07 14:52

Nej, det innebär att du bara kan ha 3 separata ljud ut.
Det du kan göra är att bestämma vart dom olika ljuden ska gå ut.
Om du ex. låter alla ljud gå ut från OUT1 så kan du inte senare separera ljuden om du spelar in alla samtidigt.
Då måste du mute'a ljuden ett efter ett för att få dom till separata ljudspår i valfritt program.
Poängen med att ha fler ut är att du kan dela upp dom i synthen så att du inte behöver göra på det viset. Till en viss begränsning eftersom du har 3 out att "spela" med.

Ex1.

Bas ------> OUT 1
Lead -----> OUT 2
Arpeg. ---> OUT 3

Ex2.

Bas/Lead/Arpeg. ----> OUT1
BD/CLAP/HIHAT ----> OUT2
Reverb ----> OUT3

Ex3.

bas/lead/arpeg./bd/clap/hihat ----> OUT1
O.s.v.

1