Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny synth att växa i

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej har nu tänkt att skaffa mig en synth är nybörjare och har bestämt mig för någon av dessa
Korg tr, Korg micro x ,Roland juno g,Yamaha mo6 eller Novastation k4 tecno,trans ,ambiente,rock ,chilli är väl musikstilar jag gillar
Alla kostar kring 10000 och har tänkt mig köpa nytt .Även om man kan få synthar för halva priset via privatannons så är jag osäker svårt för mig att upptäcka eventuella fel o dyligt.

Och hade du någon fråga?

Ursprungligen av Dalleponken:

Och hade du någon fråga?

Viken av dessa anses som bra köp ..Har tänkt använda den att göra musik via datan
För hemmabruk.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-04-06 17:09

Roland Juno G skulle jag rekommendera då. Lätt. Den verkar väldigt kul och har "allt", till och med fyra spårs inspelning av audio. Roland gör av tradition väldigt bra prylar så man kan lita på dem.

Tack för svaret och då kommer en fråga till.
Vissa synthar har 64 röster o andra 128 m,m vad innebär det egentligen ljudmässigt?

• Medlem
  • Huskvarna
  • 2006-04-06 17:13

Vad har du tänkt göra i datan (sequencerprogram, mjukvarusyntar å effekter)? Vad har du för krav på klaviaturstorlek (vill du ha 61 tangenter går microX fetbort). Varför måste du köpa nytt (allt som säljs beggat e inte trasigt, långt ifrån...kolla bl.a. vad som säljs här).

Generellt e nog en rompler (dvs. TR, Juno G eller MO6) det som ger dig mest iom att du håller på med så många olika stilar fast om du har en schysst dator kan du kolla in t.ex. sampletank som ger dig i stort sett samma sak fast i mjukvaru form.

Ursprungligen av Mårre:

Vad har du tänkt göra i datan (sequencerprogram, mjukvarusyntar å effekter)? Vad har du för krav på klaviaturstorlek (vill du ha 61 tangenter går microX fetbort). Varför måste du köpa nytt (allt som säljs beggat e inte trasigt, långt ifrån...kolla bl.a. vad som säljs här).

Generellt e nog en rompler (dvs. TR, Juno G eller MO6) det som ger dig mest iom att du håller på med så många olika stilar fast om du har en schysst dator kan du kolla in t.ex. sampletank som ger dig i stort sett samma sak fast i mjukvaru form.

Antal tangenter ja jag vet micro x har 25 skulle nog funka för mig.Mjukvarusynth vill jag ej ha man blir väl rätt låst till datorn och min har en tendens att krasha ibland.

• Medlem
  • 2006-04-06 17:19

Hur många ljud du kan spela samtidigt från synten.

• Medlem
  • Huskvarna
  • 2006-04-06 17:23

Mja, inte ljud riktigt utan snarare "tangentnedtryckningar" eller röster. Hur som helst så har jag aldrig haft problem med "enbart" 64 röster. Frågan e om ngn synth idag har fast röstallokeringar (dvs. att man låser ett visst antal röster till en viss kanal?

EDIT:
säg t.ex. att du spelar ett c-ackord - 3 röster (C, E, G), sen en bas - 1 röst, lite trummor - 5 röster och sen lite allehanda oboer, banjos å klockspel - då har du kvar 64-3-1-5=55 röster.

Jag har väl garanti om jag köper nytt har ingen lust att chansa komma hem o det visar sig mina tusenlappar var kastade i sjön.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-06 18:31

Att köpa någon av dessa beggade är nog inga problem. Dessa nya digitalsyntar brukar sällan gå sönder. Kolla att varje tangent låter, att alla rattar (om den har några), knappar, reglar funkar så är du home free.

Jag har köpt en hel del beggat och jag köer heller en lite dyrare som är i fint skick än en billig rishög... Orsaken, en pedantskött synt har nog haft en ägare som tagit väl hand om den.

MVH
Demokid

1
Bevaka tråden