Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Andromeda A6

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

En polare funderar på att sälja sin och han (vi) undrar vad de ligger på beg idag?
Han köpte den ny, endast stått hemma och är i nyskick.
Orginalkartong + softcase ingår.

Kan även bytas mot typ nån gammal sur synth som JP8

Gav 16k:- för min...

Ursprungligen av Peter H:

Gav 16k:- för min...

...jag gav 17k för 18 månader sen.

Ursprungligen av Peter H:

Gav 16k:- för min...

...och man har knappt sett dig sen dess...:D

OT, är den lika flexibel som en Matrix-12?

Ursprungligen av Dalleponken:

OT, är den lika flexibel som en Matrix-12?

Jag har aldrig jobbat med en M12, men Andyn är väldigt flexibel. De enda direkta begränsningarna är väl den något långsamma LFO:n (går att jobba runt med bl a enveloperna) och att modulationsroutingarna går lite 'baklänges' för min smak; man börjar med det som ska moduleras, väljer modulator osv. Om man tar multitimbraliteten i beaktande så är den ju förkrossande flexibel. Jag gillar dessutom soundet skarpt, så för mig är den ett klockrent val.

Heller aldrig testat M12, men jag har hittills inte kommit på nåt som A6 inte klarat av. Gillar iofs 3-osc-synthar, men med två sub så funkar det rätt bra ändå.

Vad den framförallt har som jag saknar på de flesta andra synthar är förmågan att ändra soundet med signalnivåerna. Det låter väldigt annorlunda när man kör osc-mixen på full nivå in i filtret mot när man backar av lite tex. (rätt illa på full nivå i ärlighetens namn, men det finns ett väldigt stort utrymme att finttrimma inom)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-10 10:03

En grej med A6:an… det verkar so som noise endast routas till 4-pole filtret. Kanske är jag som gör nått fel men jag har aldrig lyckas att få den i 2-pole filtret.

MVH
Demokid

Hur "analog" låter A6´an egentligen? Med analog menar jag att man får samma känsla som när man sätter sig ner vid en Pro One eller Jupiter 8 och genast känner igen soundet från tidigt 80 tal och man känner att instrumentet lever och reagerar vid lilla minsta ändring på någon ratt. Typ inte den känslan man får om man sätter sig med en Virus eller Nord.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-12 09:19

Det första jag tycker man ska göra när man köpt en A6 är att stänga av "Temp tune" och "Background tune". Då låter den mycket varmare och levande eftersom den driver lite i tune/filter m.m. Tycker man det låter surt någon gång tycker man bara på auto-tune.

Jag har faktiskt lyckas göra några t.ex. stråkljud som låter som min JP8. Visst helt likt kanske det inte låter då den inte har äkta Roland VCO/filter men karaktären finns där. Har gjort ljud som påminner om OB-Xa/OB8 och även några typiska Moog bas/lead ljud som låter moog fast saknar den botten i ljudet som jag bara hört i Model D.

Rattarna tycker jag nästan ändrar värde för enkelt, man kan nästan blåsa på ratten så ändras värdet. Jag tror även A6:an har högre upplösning på parametrarna än t.ex. M12.

Kan man modulera filtret med noise på a6?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-12 10:37

Bra fråga... man ska kunna FM modulera filtret med VCO:erna nåt som jag verkligen gillar. Har dock inte lyckas trots att jag läst manualen (som är dålig på att förklara detta).

Någon med en A6 som kan berätta hur man gör steg för steg?

MVH
Demokid

Finns det någon knapp/inställning som man kan sätta på A6´an så att synthen får det ljudet som rattar står på i det ögonblicket. Dvs att synthen inte tar hänsyn till minnet utan genererar det ljudet som rattarna står i. Man kunde göra det på Nordlead kommer jag ihåg. Går detta på Andromedan?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-12 11:53

Men Nordleaden har väl en ratt för varje parameter också, det blir inte lika naturligt med synthar som Andromeda som har en massa parametrar som man måste editera i menyerna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-13 09:31

Som tur är har alla viktiga (vanliga) parametrar var sin ratt, knapp på A6:an. Om man behöver ställa in "slopes" på envelopestegen eller ändra fasen på en vågform i LFO:erna så visas allt snyggt grafiskt i displayen så det är rätt enkelt. Bra betyg ifrån en kille som hatar menyer, undermenyer och kackiga användarinterface.

MVH
Demokid

  • Medlem
  • Lidingö
  • 2006-04-15 06:32

Visionfactory ja det finns en sån knapp. "Manual" precis under "store" och "compare". Tog ett år innan jag började fundera på vad den knappen var till för.

Demokid:
För att FM modulera filter så går du in på Wave sidan under varje Oscillator, Filtfm ställer du till on (soft knob 8) för den oscillator du vill använda för modulering. Du behöver inte dra upp den på pre filter mix utan skickas innan den mixern. View på filtret du vill modulera, soft knob 8 för att ställa in cv source. ext in eller filtfm eller båda, filtfm i det här fallet. Du kan ställa in olika moduleringskällor för båda filtren. Tyvärr så finns det bara en amplifier för både filter 1 och 2 cv in. Alltså kan du inte ha olika mängd fm modulering på filtren. Nivån av modulering ställer du in under view på filter 1, soft knob 7 (cv in).

För att fm modulera med brus så gör man lite annorluda. Välj ext in som cv src på filtret, ställ in nivå med cv in på filter1. Gå till pre filter mix. Ställ in vilken typ av brus du vill använda w/p/r. Vill du inte att bruset skickas som ljud till filtren också stänger du av det med soft knob 8 (aud in).

1
Bevaka tråden