Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken HD till Powermac G5?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej hå,
Jag har en ett drygt år gammal PowerMac G5, dual 2.0GHz. Tänkte prutta i en till intern HD och vill bara vara säker - är det en SATA-disk jag ska skaffa?
Tar gladeligen emot tips på tillverkare som funkar fint i Mac och vad annat som kan vara tänkvärt. Hastighet, cacheminne och allt vad det kan vara.

Vill inte strula till det i onödan. :rolleyes:

Vidare tänkte jag köpa mig en extern disk. Vad tror ni om Lacies Porche-diskar? Den vill jag ha plattformsoberoende. Är det bara att formatera den i PC'n och sen pluppa in den i macen?

(jag gillar de nya, lite fluffigare smilisarna:D )

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-04-07 14:22

SATA är vad du ska ha ja. Jag vet inte vad som är bäst / bra, du kan söka på SATA-diskar på Pricerunner och hitta kommentarer där & även sortera på pris och tillgänglighet. LaCie är helt OK tycker jag, och så kan du göra - fast det är ballare att dela en mapp på PCn som både Mac å PC kan accessa om du har bägge inkopplade till nätet.

Tack PF! Jag är tyvärr pruttkass på allt som heter nätverk. Det är bara tack vara Airport Express' otroligt enkla installation som jag över huvudtaget har internet i macen.

• Medlem
  • 2006-04-07 15:58

Se till att det är en Western Digital eller Seagate, undvik Maxtor etc

• Medlem
  • 2006-04-07 16:07

ps. Köp en kabinett och släng i en egen disk i istället, funkar minst lika bra.

Om du använder Protools:
Inte helt hemma på filsystem men om du använder protools så går det inte att använda en fat32formaterad som mediadisk utan måste vara HFS+ formaterad.
Råkade själv ut för detta, fick formatera om den och vet inte om HFS+ funkar i PC.

Nån Protoolsräv får rätta mig om jag har fel, men detta var det som hände.
Vet inte om man kan partitionera och ha både FAT och HFS+ på samma disk om man nu ska ha använda PT?

Western Digital eller Seagate. Uppfattat.
Bygga egen extern asså... blir det billigare och bättre. Kanske rentav snyggare? Gillar iofs Lacies legodisk.

Logic är det som puttrar under huven. HFS+? vanlig macformatering eller?

• Medlem
  • 2006-04-07 19:02

Du kan ju glutta in lite externa case på www.webhallen.se (datorkomponenter/hårddiskar/tillbehör). Jag köpte ett Amitech för en bit över 300 som jag inte haft ngra problem med (får väl se mot sommaren) men om du skall hårdköra disken kanske det är vettigt med fläkt. Små fläktar brukar låta som fan bara så kolla det först!

Funkar det fint så finns det ingen anledning att ändra på nåt, bättre nån macräv uttalar sig och det finns det många av här på 99..
Protools funkade inte med FAT iallafall.

• Medlem
  • 2006-04-07 19:48

Det finns en ett program till pc som gör HFS+-diskar läsbara, minns bara inte exakt av vad de hette.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-04-07 20:19

Nä, det går inte, formatera disken i PCn så kan Macen läsa den dock. Men att dela en mapp på PCn är väldigt lätt, och det är lika lätt för macen att hitta den.

Jag brukar t ex dela hela diskarna i min PC. Högerklicka bara på C:// exempelvis och välj att dela ut, och att ansluta användare får göra vad de vill och tjosanhejsan. Tror du måste vara inloggad som admin på PCn för att det ska gå. Eller skapa en ny mapp, högerklicka på den och dela ut.

I PCn kollar du sedan vad den har för IP-adress, "ipconfig" skriver du i kommandotolken.

Sedan går du till macen och trycker äpple + K (eller väljer "anslut till server" längst ner i menyn Gå i Finder).

I rutan som kommer upp skriver du då: smb://192.168.0.x (PCns ip-adress).

Det kommer då också upp en ikon på skrivbordet som heter PC (vanligen) och ser ut som en jordglob instängd i en transparent box. Markera den ikonen och tryck äpple + L (eller välj "skapa alias" i arkivmenyn).

Nästa gång dubbelklickar du bara på ditt alias så öppnas PCn.

Kan beskriva mer detaljerat om du kör fast...

Tack ska ni ha kompisar.
Det där ska jag ge mig på under helgen, PF. Fin förklaring så det borde gå. Annars dyker jag upp igen med huvudet under armen.

Fasen, det gick int. Mitt IPnr på PCn är inte 192.... utan: 85.225.107.93 och det ville inte macen veta av. Urk!

1
Bevaka tråden