Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ploink. Och tillbaka in igen.

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jobbigt. En CD-skiva har fastnat i min MacBook. När jag trycker på mata ut försöker den spotta ut cdn, men det vill inte komma ut. Låter som den stöter emot någonting. Precis som när man råkar blockera släden till vilken cd-spelare som helst så ger den efter ett tag upp och åker tillbaka in igen.

?Standardknep 1a. Håll nere musknapp under omstart.
°Funkar inte. Försöker spotta ut, men åker tillbaka in.
?Utsträckt gem i tvångsutmatningshålet.
°Finns inte på McBooken. (dumt)
?Kreditkortsjuck. Någon som kan mer om det här? Supporten sa faktiskt att man kan försöka med det, annars får jag lämna in McBooken.

Någon Macveteran som har ett kärringkur? Orkar inte lämna in den, har inte köpt en extra hårddisk att backa upp på än...

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-04-07 20:08

vad haver min herre lyckats med, jobbigt... hmm... vad händer när du startar om, den åker inte ut då alltså... nähäpp... hmm... stäng av den och håll mot en lampa så du ser ordentligt å ta ett kreditkort som sagt, håll den så skivan ramlar mot en soffa eller ngt och försök milt få loss den... har inte varit med om samma strul faktiskt.

(förutom en tjej på ett fd jobb som lyckades pula in en cd i en compaq-dator så skivan hamnade INUTI själva datorn, helt märkligt...)

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-04-07 20:09

Eller vänta, den försöker ngt när du håller ned musknappen? Försök "fånga" CDn med kreditkortet när den rör på sig så kanske det går. Men se till att prova ut och in med skivan igen några gånger så inget har gått sönder.

Svårt att se in i cd-springan, Apple har satt dit ett luddskydd som döljer. Cd-ikonen ligger alltså nu på mitt skrivbord. Jag matar ut: bizizizizzi. SCHROAANK. bizizizzii. Tillbaka på skrivbordet.

Och jag har inte gjort något dumt. Cd slank in hur fint som helst, den vill bara inte komma ut. Muppigt.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-04-07 20:31

Du är säker på att du inte råkade lägga den upp och ned?

Macen försöker alltid snacka med skivan.

Har du startat om fullständigt? Om du tvångsavstänger den, håll ned powerknappen en lång stund... skivan kommer ändå inte ut?

Låter spontant som att det tyvärr kan vara ngt fel på driven...

Nä, spontant tycker jag det låter som hårdvarufel. Jag kan nämligen spela skivan som har fastnat hur fint som helst. Den stöter bara emot någonting på vägen ut.

Skivan för tjock? Vilket Nalle Puh problem...

Kollat runt mer, och det verkar tyvärr vara ett vanligt problem med superdrive. Ett tuff tjej på 99mac hittade en Do-it-yourself manual för hur man byter den optiska enheten. Hon hade dock en iMac G5, och det finns tyvärr ingen liknande för varken MacBook eller PowerBook. Här är den iallafall, om någon med iMac råkar ut för samma problem: http://www.info.apple.com/sesv/cip/pdf/s_imacg5/S033-2492.pdf

Själv väljer jag nog att lämna in datorn på reperation. Känns lite surt, men jag vågar inte riskera att misslyckas och sumpa garantin på en "unautorized service"-grej.

Hehe, macar och flyttbart media - har alltid varit en akilleshäl. Vet inte hur mycket jag svor över dens sätt att hantera skivor och disketter den lilla tiden jag hade mac i studion, och då var det inget fel på maskinen.

• Medlem
  • 2006-04-08 22:01

Funkar inte gem-tricket på Mac?

/Mein

Nix, inte på MacBook. Finns inget gem-hål.

• Medlem
  • 2006-04-08 23:00

Kanske kommer på Deluxe-modellen.

/Mein

1
Bevaka tråden