Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Arabiskt sound

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2006-04-09 01:07

Hej.

Har precis blivit medlem i 99musik och läst en massa inlägg. ( mycket kul och inspirerande)

Jag och min fru ska köpa en keybord/synth inom en mycket kort framtid. Nu är frågan den att för hennes del, så vill hon kunna använda den för att få fram ett arabiskt ljud med halvtoner och allt sånt.

Är det inget problem på vilken keyboard som helst eller måste man rikta in sig på en speciell modell?

Eftersom ingen av oss kan spela så kommer det att bli en lång resa, men det vore ju bra att ha rätt förutsättningar innan man börjar.

Har försökt att förstå lite om frågan via sökning på internet och sett en gammal modell av Korg som heter PA-80. Måste man ha en speciell typ av keybord för detta "sound"

MiRa... Nybörjare.

Jag skulle tro att man kan ändra skala på de flesta moderna keyboards/syntar. Sedan finns de vissa modeller som är kända för just dessa egenskaper, Yamaha V50 och DX-11 är hårdvaluta bland de som spelar arabisk och balkan-musik.

  • Medlem
  • 2006-04-09 01:40

Tack för tipsen.

Sökte lite snabbt på blocket och hittade denna.
http://www.blocket.se/vi/7793274.htm?ca=11_s

Jag får se hur mycket den kostar och om den finns kvar.

Jag har tidigare läst lite om casio här på forumet, ris och ros, då vi tidigare tittade på en casio ctk-691 som första keybord på jam.se
(För att det verkar vara lätt att komma igång med den)

Frågan är just bara om det går att ladda hem eller ändra skala på den? Den verkar iallafall ha en massa funktioner för en nybörjare.

  • Medlem
  • Karlshamn
  • 2006-04-09 01:50

Som nybörjare får man nog ut mer av en keyboard med autokomp osv än utav en synthersizer. Bara ett tips

Sedan finns det ju en svajpinne som du kan bända tonerna med om du vill få fram lite turkiska Ali Baba melodier. Så du behöver nödvändigtvis inte någon särskild "arabisk"stämning på keyboarden för att spela sådan musik, kvartstonerna går att få fram ändå.

  • Oregistrerad
  • 2006-04-09 10:47

hehe, vet inte om man behöver micro-tuning för att spela arab-skalor, det är väl snarare indiska skalor som har toner "mellan tengenterna" spela tex en judisk ahabba rabba eller kanske en arabian(a) till dancehall-takt på valfritt klaviatur: http://www.looknohands.com/chordhouse/piano/
..så kommer det nog låta arab järnet va araberna använder för instrument för att få fram det rätta arabsoundet de har jag dock ingen direkt koll på alls. nån sorts stråkar kanske?

Ursprungligen av fredrik_e:

nais tack, nu kan jag hänga med på vad ni snackar om - tolk

  • Medlem
  • 2006-04-09 23:21

Tackar för alla inlägg.

Jag har kanske inte blivit så mycket klokare av alla svar, men på länken till
"pianohuset" så har jag ju förstått att mycket hänger på hur man spelar på
en vanlig keyboard för att det ska låta arabiskt .

Yamahan V50 skulle han ha 2000spänn för. Är det ett okej pris för en sådan
eller begär han för mycket?

Hittade förresten denna sida med arabiskt keyboard. Sökte sedan lite till för att
se om det går att få tag på liknande i sverige men hittade inget...
http://www.maqam.com/gem-keyboards-wk1.shtml
Det fanns även en "arab-konverter" hehe. Kanske inget som någon av er har provat?

MiRa

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-04-09 10:57

När jag köpte en Elka EK-44, en FM-synth från 80talet, så lät den skumt. Det visade sig att den var inställd på just arabisk skala! Så det finns ju en del gamla prylar som kan spela sådana skalor. Hittar du en så brukar de inte vara dyra.

Men såklart.. en keyboard med allt som t.ex. PA-80 blir nog roligare i ert fall. EK-44 innehåller ju inga trumljud osv.

Arabsoundet ligger inte alls i ljuden, utan i vilka toner som spelas. Egentligen borde ett arabiskt keyboard ha många fler tangenter i varje oktav, men vi har ju en forumexpert, drdreas som kan precis sånt.

Ja 2 papp för en V-50 är kanske lite saftigt, 1500 om den är in mycket fint skick möjligtvis. V-50 har dessutom inga direkt realistiska ljud, utan mer synthigt 80-tal över det hela. Jag vet att den sortens synthar är populära för tex "balkanmusik", men då spelas den ofta av verkligt skickliga keyboardister som kan få de tunna och spretiga ljuden att låta bra.

Så mitt råd är att köpa något lite nyare som har lite större variation i ljudet. V-50 saknar dessutom högtalare, vilket ni nog vill ha.

Hej Mira !
Egentligen är det en fråga om tycke och smak men om din fru är arab så behöver hon möjlighet att ändra skala (maqam) ett par gånger i vissa musikstycken.
Är hon från Turkiet däremot har man inte lika stort behov att att ändra skalor mitt i en låt.
Många keyboards som är inriktade på den orientaliska marknaden har 12 knappar för att kunna ändra skalorna direkt, en del keyboards har möjlighet att ställa in skalor men endast genom menyval (det är svårt att ändra skala mitt i en låt).

Det självklara valet tycker jag är att köpa en Yamaha psr A 1000, du får rytmer och ljud från hela mellanöstern i en maskin. 12 knappar finns på själva keyboardet för att ändra skalor mitt i en låt. Modellen är väldigt populär i alla länder i mellanöstern och nya rytmer kan du därför ladda ner dagligen.
Vill du gå till nästa steg så köp en korg pa 80, då får du tillgång till helt nya ljud och är inte låst till dom interna då pa 80 har sampler.
Det finns möjlighet att köpa till ett kort till pa 80, så att du får exakt allt (alla ljud och rytmer) som finns i psr a1000.
Dock kan din fru vara i behov av möjligheten att ändra skalor direkt, då får du köpa till en scale box (en extern låda med 12 knappar som ställer in skalan).
AK-1 från kelfar products bör göra jobbet (kelfar.net) du kan få annat pris genom mig.

Solton har ett par modeller (X1, Vega, Vega ex) som är i stort sätt standarden bland professionella musik från arabländerna. läs gärna mer om modellerna på www.abdallahsafar.com där finns f.ö information om i stort sätt alla orientaliska keyboards på marknaden.

Det beror som sagt på vilken typ av "arab" musik hon spelar
Att göra skalorna med pitchbender går utmärkt, men efter mer än 10 års spelande behärskar jag fortfarande inte tekniken fullt ut, för att kunna det måste man nog vara zigenare eller extremt skicklig...

Gamla Yamaha syntar som V50, Dx11,Dx21 osv är svårt att göra något vettigt med som nybörjare.

[QUOTE="drdreas"]
Att göra skalorna med pitchbender går utmärkt, men efter mer än 10 års spelande behärskar jag fortfarande inte tekniken fullt ut, för att kunna det måste man nog vara zigenare eller extremt skicklig...

[QUOTE]

Du menar säkert zigenare OCH extremt duktig.
Tack annars för ett mycket intressant och lärorikt inlägg!

För tvåtusen spänn hade jag direkt köpt en V-50. Den hade jag sedan sålt för det dubbla till någon som spelar orientalisk musik. V-50 är som sagt hårdvaluta bland dessa musiker.

  • Oregistrerad
  • 2006-04-10 14:21

den här kanske? den verkar ju klockren: http://www.maqam.com/gem-keyboards-as1.shtml fast den va inte polyfonisk om man inte hade special-keyboarden verkar de som..

Real Para: gissa vem som köpte den?

Den där boxen Fredrik är väldigt bra om man använder Gem, annars strular den ofantligt.
På korg Pa80 eller Korg triton lyckades jag inte få den att fungera ens, däremot fungerar Kelfar boxen med så gott som alla keyboards helt perfekt. Han som gör boxen optimerar allt för att det skall gå fort också (som ASC-10 eller as-1 inte gör lika bra). Uppdateringar via eprom släpps ut varje gång en synth som inte är kompitabel med maskinen släpps ut.

Jag äger själv ingen box, det är onödigt tycker jag

En hel del av Yamahas 80-talssyntar har inställningar för andra skalor än de västerländska, precis som V50. Jag vet att tex TG77 har möjligheter till att använda egna skalor (vet inte hur det är med keyboardvarianten SY77), kan ju vara värt att snegla på framöver.

*Kollar om min SY77 har ockulta skalor*

Nope, SY-77 verkar inte ha några inställningar för skalan.

När jag sålde min V-50 till vad jag förmodar var Zorans polare (Bobban?) testade han min SY77 också. Han ville köpa den med. När jag hörde killen spela på min V-50 förvånades jag över hur bra synten lät. Det gjorde den aldrig när jag spelade. Men så hade jag preppat den med en massa feta och fina balka-ljud. Killens fingrar var som lärkvingar på klaviaturen. Zoran - mannen, myten och legenden - har säkert ett helt rum fyllt av en massa Yamaha DX-11 och V-50. Skulle vara kul att höra vad han gör för musik.

Finns det inget under Voice Edit -> Micro tuning (McrTune)?

Där finns det dels massa förinställda skalor, dels möjligheter att snickra själv om man är sugen. Jag kan tänka mig att det finns mer bättre skalor för arabisk musik i V50, kan ju vara trevligt att inte behöva göra sina egna skalor för varje ljud man ska använda.

Mingus jo det var nog så jag menade, fast jag är ett gränsfall, jag försöker bli mer zigensk iaf

Para sy77 har ockulta skalor självklart, minns inte hur man gjorde men du kan editera alla preset skalor som finns i den. Zoran är en legend, en myt....han är Bruce Lee inom balkan musiken i Sverige, vunnit flera tävlingar i dragspel osv. Ska fråga honom om jag får ladda upp en av hans låtar här Fastän han är så duktig finns det en zigenare i gbg som klår honom på synt...fast Sercan är zigenare så det räknas inte

Lite kolo muzik, såhär på morgonkvisten passar perfekt.
Föreställ er att ni sitter i en bar full med zigenare, det luktar äckligt och luften är så rökig att det knappt går att andas

http://rapidshare.de/files/17959079/CIGANSKI_TURBO_MIX_-_UZIVO_KOLO.mp3.html

Zigenarmusik goes SID?

Världens mest irriterande downloadsajt för övrigt.

Ziggemusik goes trasig Sid

Kan den låta så förresten? då har den lite V50 potential kanske

Huga vilket irriterande ljud!

1
Bevaka tråden