Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ReMote 25 SL-bestyr

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag beställde mig en Novation ReMote 25 SL, men stötte på patrull med Logic Express 7. På Novations hemsida står det: Currently supported applications are Reason 3, Cubase SL/SX3, Nuendo 3, Logic 7 and Ableton Live 5.
Nu är det ju så att ReMoten inte funkade med Express ("for Pro users only" hette det), men jag tolkar "Logic 7" som både express och pro. Eller?
Hur kan det vara att en enkel remote (det är ju ingen Mackie-remote med flying faders) som lirar i Cubase SL endast funkar i Pro-varianten av Logic.

Jag ramlade hur som helst in i en oönskad konsumtionsspiral pga mitt val att köpa en lite dyrare remote, men framför allt pga snikna apple. Logic Pro fick det bli, trots att jag ironiskt nog samma morgon vaknade och tänkte på hur nöjd jag var med Logic Express. Syntarna är grymma och programmet hade fram tills dess aldrig begränsat vad jag ville göra. Skaffade alltså en uppgrade till Logic Pro 7.2 hastigt och lustigt bara för att inse att jag även måste skaffa senaste OSX, Tiger. Lite frustrerad blev jag allt och tanken slog mig att jag borde fixat en crack i stället.
Men som den goda konsument jag är så vek jag mig och skaffade hela skiten.

Så nu sitter jag med OSX 10.4.6 och Logic 7.2 och måste bara säga att fan vad kul widgetsarna i OSX är och jäsiken vilka bra grejer som hänger med Logic Pro.
Jag är besviken på att en remote tvingar mig att göra en så fet uppgradering, och på apples snikenhet. Men blir tudelat förvirrad av att uppgraderingen ändå gett mig så mycket mer, alltså apples givmildhet. Ja jösses!

Så hur funkar automap då? Riktigt bra måste jag säga. Jag har inte hunnit vänja mig var allt hamnar, eftersom jag bara suttit en kväll framför mitt nya system (det tog sju svåra år att installera alla uppdateringar på alla program som krävdes), men det hoppar på plats i remoten automatiskt och man ser (oftast) tydligt parametrarna. Dock så upplever jag det kanske något segt - det hänger inte riktigt med om man rattar för kraftigt. Kanske är vanligt?

Såja, ville bara berätta lite om den gångna veckans bestyr och utfärda en liten varning till dig med Logic Express och ReMote SL-sug.

/BA ... :hmmm: ...

  • Oregistrerad
  • 2006-04-10 23:34

Ajajaja.... Jobbig situation.
Hade personligen blivit grymt frustrerad (och slitit av allt mitt hår.

Bra att du känner dig rätt så nöjd med dina nya prylar, det är ju förstås det viktigaste.
Kommer nog dock avvakta lite till innan jag beställer en SL Remote.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-04-11 12:30

Du gör nog rätt i att vänta ett tag...

Min ReMOTE25 SL kom igår. Den ser rätt cool och proffsig ut, men känns lite plastig här och var. Joysticken ger inget större kvalitetsintryck precis. Tangentbordet är semi-weighted och därför också betydligt tyngre än vad man kan vänta sig av en sådan här liten apparat. Hela burken är för övrigt tyngre än vad man kunde tro. Rattar och reglar är lite små men känns OK och displayerna är väldigt trevliga.

Att få igång den som MIDI-interface och MIDI-controller går sig av sig självt (i alla fall på PC som jag kör). Däremot var Automapfunktionen värre att få igång med mitt Cubase SL. Den gnäller redan i installation av ReMOTE:n, trots senaste uppdateringar av allt. Orkar aldrig sitta i timmar med sådant längre så Novation har fått supportmail från mig. Automapfunktionen var en av huvudorsakerna till att jag köpte den så innan det funkar jag har inte mycket mer att säga om hur det fungerar.

Den känns inte riktigt färdig ännu i alla fall. Förutom mitt problem så är installationen inte helt logisk. Vissa saker är felaktigt dokumenterade, installationsfiler ligger lite huller om buller på DVD:n och har inte helt logiska namn, och syftet med videon som startar när man stoppar i DVD:n är inte helt solklart. Jag kommer säkert att få stor nytta av den här och jag tror Novation kommer att satsa stenhårt på SL-serien. Jag kommer också att skriva några egna templates till min egen utrustning, men jag skall ju inte direkt påstå att det är något som känns intuitivt såhär efter knappt en dag, men det löser sig säkert senare.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-04-11 18:08

Fick svar från supporten på Novation nu. Det var en bugg i installationen och skall gå att lösa med lite filkopierande.

Lite märkligt ändå. Detta innebär i princip att ingen har kört ReMOTE SL med Cubase SL ännu. Det är en synnerligen enkel fix men det har inte fixats och det stod ingenting på deras Answerbase. Är det så få som kör Cubase SL?

  • Oregistrerad
  • 2006-08-04 10:56

Hallå!

Är det någon mer som har kört med denna controller nu när den funnits ute på marknaden ett litet tag.

Vad är eran erfarenhet i sådana fall?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-08-04 11:13

Jag har inte använt min sådär jättemycket än, men jag tycker fortfarande inte automapping i Cubase fungerar något vidare. Jag använder helt enkelt inte det.

1
Bevaka tråden