Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Expansionskort till Roland XP30?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tänkte köpa ett ex.kort, med "syntljud(syntstråkar,syntmator m.m.)till min XP30. Jag använder synten i Rock musik så "techno-ljud" är inget jag är efter :). Vilket ex.kort kan uppfylla mina mål?

Måste du verkligen köpa ett kort för att få bra sådana ljud? Det borde väll finnas massor av sådana ljud i synthen som du kan utgå ifrån för att göra egna ljud?

Jag har försökt men hittar nästan inga sådana ljud som kan användas i den musik jag spelar. Jag har också försökte med hjälp av brassljud skapa någonting men det blev pannkaka av allt.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-04-09 21:56

Precis. Otroligt märklig fråga, det finns ju precis hur många sådana ljud som helst i XP30. Vet du verkligen hur du hittar alla banker? Kolla lite i manualen vetja.

Det måste vara en mycket speciell sorts ljud du letar efter om inget av ljuden i synthen går att använda? Exakt vad för ljud är du ute efter?

Jag har lirat i rockband med min Yamaha CS1x som bara har en bråkdel av de ljud du har till förfogande i din synth, och jag använde bara presets med i vissa fall lätt modifikation.

ganska mjukt saw-ljud med lite elgitarr över sig.

Du får vara lite mer specifik. Hur ska du spela ljudet? Ska det vara ett leadljud? Eller ska du spela ackord?

Ursprungligen av Dalleponken:

Du får vara lite mer specifik. Hur ska du spela ljudet? Ska det vara ett leadljud? Eller ska du spela ackord?

Det ska vara ett leadljud.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-04-09 22:27

TheQuo: Antingen är du 1) en märklig individ eller så 2) driver du bara med oss. Har fascinerats länge över dina frågeställningar nu.

Tycker själv att det är konstigt att jag inte har hittat någonting (får väll söka vidare).

Du skriver att du vill ha stråkar, sedan vill du ha ett gitarraktigt leadljud? Lite svårt att hälpa dig. Jag tycker du ska läsa manualen där det står hur du bläddrar igenom ljuden i din synth.

Att kunna spela ljuden är också viktigt, spelar ingen roll om du har världenas fetaste leadljud så kommer det ändå låta skit om du inte vet hur du ska spela ett sånt ljud.

1
Bevaka tråden