Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

cs6x ljuddel = S30 ljuddel?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Lidingö
  • 2006-04-09 22:58

Hej,

Har köpt en S30 (väntar på den just nu). Ville egentligen ha en CS6X men förstod att dessa i princip delar samma syntesdelar (minus phrase sampling + en extra plg-slot på cs6x men plus 8mb extra vågformsminne på s30).

Går det att plocka ljud ifrån en cs6x rakt av in i en S30 (om de bara använder rom-samples)? Hur är kvalitén på DA-omvandlarna på dessa båda (vilken har "bästa")?

väldigt nyfiken

M v h

Danne

Nej nej nej. Inte alls. Möjligen instickskorten PLG låter exakt lika.

Men Cs6x har skittråkiga vågformer. Annars är den trevlig.

Tror de har samma D/A.

  • Medlem
  • Lidingö
  • 2006-04-10 21:22

nu blir jag förvirrad ;-)

Ursprungligen av GlobalMotion:

Nej nej nej. Inte alls. Möjligen instickskorten PLG låter exakt lika.

Men Cs6x har skittråkiga vågformer. Annars är den trevlig.

Tror de har samma D/A.

Okej,

men då blir jag lite förvirrad. Folk påstår lite till höger och vänster att de i "princip" är samma burk med lite variation. Hur lättredigerbara är S30/cs6x? Finns det någon editor till dem som underlättar ljudskruvande?

M v h

Danne

Samma ljudmotor, olika vågformer. S30 har riktigt bra "smör-och-bröd-ljud", CS6x är mer åt dansmusikhållet....

Yamaha har en rätt bra editor (antar jag, inte använt den så ofta).
http://www.yamahasynth.com/download/s_series/S80_30_VE_v110.zip

Tycker den är hyfsat rättfram att editera på direkt men det beror väl på vad man ska göra för nåt också.

  • Medlem
  • Lidingö
  • 2006-04-11 12:16
Ursprungligen av vikariepoolen:

Yamaha har en rätt bra editor (antar jag, inte använt den så ofta).
http://www.yamahasynth.com/download/s_series/S80_30_VE_v110.zip

Tycker den är hyfsat rättfram att editera på direkt men det beror väl på vad man ska göra för nåt också.

Kalastips. Skall slangas ner och testas ASAP.

M v h

Danne

  • Medlem
  • Lidingö
  • 2006-04-24 12:23

Häpp,

Så fick jag hem S30:n till slut. Trevlig sak med helt okej ljud. Där cs6 har knappar för "direktåtkomst" finns här masterreglar istället. Letade och fann CS6 orginalpatchar och de gick faktiskt att dundra in direkt i user-banken. 2000 spänn billigare än vad cs6 brukar ligga beggade men i stort "samma" sak, det är ju inte fy skam.

M v h

Danne

1
Bevaka tråden