Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum. Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
Hur gör man för att slippa flera sustainpedaler när man har flera klaviaturer som man spelar på samtidigt? Jag stampar instinktivt på golvet men kan inte hålla reda på vilken klaviatur som har vilken pedal! Finns det någon liten adapter som ger pedalen två pluggar - en till varje synt? Någon annan som haft eller har samma problem?
Jag kör med en sån där pianoliknande pedal. Har BOSS-pedalen flera utgångar? Det verkar som att man ändå måste skaffa en "splitkabel" som Messias säger. Jag är ingen som löder ihop en själv, så: var köper man den?
Om alla syntharna MIDI skall det väl inte vara något problem?
Låt bara en av syntharna vara "master" och koppla ihop dom med MIDI...eller har jag missat något i frågan.
Om alla syntharna MIDI skall det väl inte vara något problem?
Låt bara en av syntharna vara "master" och koppla ihop dom med MIDI...eller har jag missat något i frågan.
Ja... kanske. När jag spelar en synt (med eller utan tangenter) med hjälp av ett annat tangentbord är det inget problem. Då är syntarna inställda på samma midikanal. Problemet uppstår när syntarna med klaviatur är inställda på olika midikanaler för att t.ex. styra olika moduler. Kan man skicka midi control messages på alla kanaler samtidigt då? Det skulle ju lösa problemet, men jag tvivlar på att en sådan funktion finns. Jag har ett stagepiano Yamaha P80 och en Alesis QS7.
Jag har fortfarande inte löst problemet. Har försökt konstruera en sladd på massor av olika sätt. Det vill bara inte fungera. Kan man separera Midi-informationen så att ett instrument (Alesis QS7 eller Yamaha P80) sänder enbart pedalinformationen (control change) på alla kanaler men ingen information om tangentnedslag?
Då är du ute efter ett midifilter som kan filtrera bort allt annat än CC. Borde finnas. Har tyvärr inte koll på sortimentet, så jag hoppas att någon annan här har.