Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Monome, ny 'sequencer'.

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

http://146.186.186.101/~bcrabtree/monome40h.mov

Ouff, vilka roliga saker man kan göra med den maskinen.

http://monome.org/

Officiell hemsida. Den har varit på gång ett tag nu, men den börjar närma sig produktion säger de. $500 för den lilla modellen är lite väl saftigt kanske.

Ja, riktigt kul manick! Den blir som ett instrument i sig själv. Vore kul att testa.

Otroligt nice design. Hade varit kul att testa den!

Otroligt tufft. I alla fall för de som inte gör allt vid datorn bara för att sedan kunna trycka på Play.

Väcker liv i en gamal tråd. Är det någon som har en monome eller som har testat den live? Hur svår är den att använda med div program och är den användbar eller bara snygg?

De som har den verkar gilla den, men det verkar som den funkar bäst med Max/MSP-patchar för eget bruk och inte som generell kontroller. Det är iallafall intrycket jag fått från Abletons forum, men det finns säkert mer åsikter hos Cycling74.

• Medlem
  • 2008-01-16 22:39

efter att spenderat lite för lång tid framför youtube tittandes på monomefilmer så är jag sjukt peppad...

men jag är ju en idiot när det kommer till saker som rör programmering...kommer jag kunna använda den iallafall...eller kommer jag bara titta på den som att jag förstår den...och sedan aldrig använda den? För det måste vara en ultimat livecontroller

Har inte sett den i sverige än..
men jag är s j u k t peppad alltså

robopants...har du slagit till på en?
eller fått ett utlåtande från någon som har en?

Jag funderar också på att skaffa en monome, och den nya 64-knapparsmodellen släpps 25 januari. Känns rätt lockande, men å andra sidan vet jag inte om jag egentligen behöver fler kontrollers...

Så det skulle vara kul att höra mer om någon här har eller har använt en.

• Medlem
  • Norrköping
  • 2008-01-17 08:44

se det mer som ett instrument

• Medlem
  • 2008-01-17 20:07

false..hehe...alltså...behöva och behöva...det har ju flera gånger förrut fått vika undan för jag vill ha....

jag har faktiskt ingen bra controller för att köra live med.
jag är själv mest orolig för att jag inte skall fatta den...
men den är ju så sjukt kool å andra sidan!

men om du köper en..och jag med...då kommer det vara du som får vara support när jag ringer gråtandes i luren och förstår ingenting .)

Nope. Orkar inte programmera mera. Köper hellre en som funkar direkt.

gazt: du har lite över en vecka att bestämma dig på, förra omgångarna sålde ju slut rätt omgående, så man måste nog lägga en order samma dag som de släpps.

robopants: det är precis därför jag är lite tveksam, å andra sidan finns det ju en hel del färdiga patchar till monome.

Börjar få lite monomeångest, gissar att 64-modellen kommer gå ännu snabbare än 128 och 256. Fast det lutar åt att jag köper en. Bör ju gå att sälja om man inser att man inte behöver den.

Och blinkande lampor kan man ju inte få för många av i sitt liv.

"we sold out in two minutes."

Galet. Men de släpper tydligen fler nästa månad.

• Medlem
  • 2008-01-26 17:52

jag började nästan gråta när jag insåg att de sålts ut

det var ju det som skulle göra det här året bra..nytt försök om en månad alltså...

jag talade med en som har en monome och det verkar finnas mycket patchar att ta hem och använda sig av...så det ger sig nog ändå

• Medlem
  • 2008-01-30 23:21

ja, hjälp...galet var ordet (från cdm).

Det kommer fler, och de har tydligen bytt till en försäljningslista, i stil med x0xb0x mfl.

Sugen på att lägga in en beställning, men ska nog ta och fundera lite.

Jag har en 256:a. Hittills har jag ägnat mig åt att hacka grejor i ChucK - en sequencer som skickar noter över MIDI, en slags ackordklaviaturgrej, och ett interface till ChucKs LiSa (Live Sampler). Fantastisk pryl! Har inte testat alla Max/MSP-grejor som finns på monomes sajt, men sample splicern var rolig. Jag tror att nån har gjort en slags mjukvarusimulator av monome:n (en grafisk bild av rutor som man kan klicka på) som man kan testa om man är nyfiken.

/Stefan

1
Bevaka tråden