Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Felmeddelande???

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag får upp felmeddelande då jag kör skivkontroll som jag skulle vilja veta om någon vet vad det betyder. Det är bara att lämna in datorn va? Felmeddelandet i fråna kommer här:

Undersöker skivan ”Macintosh HD”.
Kontrollerar strukturen hos Mac OS Standard-enheten.

Problem: Fältet i master-katalogblocket som representerar det första tilldelningsblocket är fel., -1, 0
Problem: Felaktig nodstorlek hos BTree, 3, 0

Kontrollerar strukturen hos Mac OS Extended-enheten.
Problem: Fältet i master-katalogblocket som representerar det första tilldelningsblocket är fel., -1, 0

Kontrollerar om enhetens namn är låst.

Kontrollerar extent Btree.

Kontrollerar extent file.

Kontrollerar katalogens Btree.
Problem: Invalid key length, 4, 3916

Kontrollen är klar. Fel har hittats, men Skivkontroll kan inte reparera dem.

________

Hoppas någon förstår någonting av detta.
Tack på förhand / Johan

• Medlem
  • Uppsala
  • 2002-06-12 22:35

har du tillgång till Norton systemworks, Disk doctor eller Texh Tool kan du ju testa med den. Det du beskriver är att du fått ett fel i filarkitekturen på disken, sannolikt har du haft oturen att en bit av disken innehållande beskrivningen över strukturen på disken har det hänt nåt med. Jag antar att du körde skivkontroll från någon annan disk eller CD när du gjorde testet. Det där är ganska allvarligt men ibland kan vissa verktyg greja det.

Jag har provat Norton men det lägger av och säger att Norton inte kan reparera skadan. Jag har också raderat hårddisken och installerat system 9 på nytt. Felet kvarstår. / Johan

Har du provat att lågnivåformatera disken? Dvs formateringen som tar några timmar om disken har lite volym.?

Blir det inte bättre så är det nog bara att köpa en ny disk.

[ 12 Juni 2002, 23:12: Meddelandet ändrat av: nicke30 ]

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-06-13 01:02

Två frågor bara:

Varför använder du Mac OS Standard och inte Mac OS Extended? Någon speciell anledning?

Vad är det för dator? Kan du inte bara gå och köpa en ny hd och ploppa dit den?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mondo65:
Varför använder du Mac OS Standard och inte Mac OS Extended? Någon speciell anledning?

brucecorp kör Extended, men den ligger som alla Extended i en Standard, det funkar så.

Jag har en IMac Graphite. Den bästa av IMacarna från förra generationen.

Jag har inte lågnivåformaterat disken. Hur gör man då?

Ang. "standard" eller "extended" vet jag inte vad som menas. Jag har ingen aning om varför det är inställt på extended och inte standard.

Sorry att jag är okunnig. Men det är därför jag brukar vara på den här siten och läsa. Och det är därför jag vänder mig till er med mina frågor.

Tack för svaren hittills. Hoppas någon kan leda mig vidare också.

Lågnivåformattering gör du enklast i samma program som du vanligtvis formatterar. Du trycker dock på "alternativ" (elr ngt liknande) innan du kör igång formatteringen. Där kryssar du i en av rutorna. Sitter i X:an nu så jag minns inte vad de heter, men det är en av dom som skriver över disken med 0:or. Det är en lågnivåformattering.

Räkna med att få vänta en halv dag...lite beroende på diskstorlek förstås.

1
Bevaka tråden