Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

CZ-1000?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2006-04-21 15:32
  1. CZ-1000 ser ut att en cool synth och en billig sådan men det är vissa saker som jag inte har klart för mig.

  2. Jag är ju lite ny på synthar trots att jag spelat en hel del sen jag var liten. Men problemet sitter i att jag inte vet hur synthar funkar direkt tekniskt. jag tror inte jag kommer ha något besvär bara jag får tag i en synth eller ett midi keyboard men det är ju bra om jag nu ska köpa köper rätt.

  3. Midikeyboards kan alltså spela analogt om man kopplar dom till en RM1X?

  4. Är RM1X en specific sak eller finns det olika modeler som har samma funktion?

  5. om man köper en synth är det ju smart att ha midi uttag eftersom man då kan använda den både som den synth och som en midikeyboard, eller har jag missat något?

  6. Hur mycket kostar en Skaplig RM1X eller annan modul med samma funktion?

  7. Jag har en förstärkare om jag skulle köpa en RM1X och en midi keyboard skulle jag kunna få fram väldigt många olika ljud?

  8. är midikeyboards programerbara så man kan ställa in dess funktion på en dator och spela upp egen programerade ljud med bara den och en förstärkare? Om inte finns det synthar som går att programera på en dator väldigt varierande och sedan spela med bara den och en förstärkare?

  9. Vad jag strävar efter är väl helt enkelt att kunna ta kapasiteten av olika ljud från ett data program och föra över till en lätt bärbar keyboard som man kan koppla in till en förstärkare för att sedan kunna spela och ha kul?

  10. Jag tackar för alla svar som ges MVH Khorl

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-04-21 15:50

Jag hoppas du har koll på att midi bara är ett protokoll för att skicka styrdata, dvs vilka toner som ska spelas, hur högt och så vidare, det är inte själva ljudet.

Cz-1000 verkar många gilla, jag har inte testat den själv men det är svårt att rekommendera en synth om man inte vet vad du ska ha den till, vilka ljud du är ute efter osv.

RM1X är en specifik grej, vad jag vet så är det i princip en midisequencer (som kan spela in midi-data) och en ljudmodul (som gör själva ljudet) men jag tror det finns flera här på forumet som har en och kan ge en bättre beskrivning.

Man kan använda RM1X såhär.

På RM1X finns det 16 vita knappar, var och en av dem representerar ett spår.
Du kan alltså spela in T ex 5 spår med melodier, 4 spår stråkar, 6 spår trummor och 1 spår Casio CZ1000

Det som utmärker RM1X är blandannat just detta att du lätt och enkelt kan starta eller muta ("stänga av") spår medans sequencern rullar. Tänk på det som en "bandspelare" med inbyggda ljud, den ser likadan ut med play, stop, rec. Fast som Makari menar spelar den in midisignaler.

* Men när du vill göra din democd, måste du spela in ljudet i en dator eller cdbrännare.
Den funkar fint som midisequencer att styra t ex Casio CZ1000 och har en intern ljudbank som låter hyggligt eller som kan användas komplementljud till dina andra synthar.

  • Medlem
  • 2006-04-21 20:25

så jag kan spela in spår på RM1X och sedan spela till spåren om man till exempel spelar med andra?

Kan man ställa in ljudet på en midi keyboard på RM1X, eftersom man ska kunna spela med en midi keyboard in på den och sedan till försärkare helt enkelt en typ av analogt. Kort sagt vad är det som bestämmer ljudet på midikeyboarden är det RM1X eller har det något med midkeyboardens alla knappar?

"Midikeyboards kan alltså spela analogt om man kopplar dom till en RM1X?"
Öh... vad menar du? Ett MIDI-klaviatur kan inte spelas analigt alls, möjligen mekaniskt.

"om man köper en synth är det ju smart att ha midi uttag eftersom man då kan använda den både som den synth och som en midikeyboard, eller har jag missat något?"
Korrekt uppfattat. Det är så det funkar.

"Jag har en förstärkare om jag skulle köpa en RM1X och en midi keyboard skulle jag kunna få fram väldigt många olika ljud?"
Tja, det skulle du kunna få även med hörlurar. Dessutom beror det ju på hur duktig du blir på att ratta fram "väldigt många olikaljud" på din RM1x. Ljuden genereras ju i den men du spelar på den från ditt MIDI-klaviatur.

"Vad jag strävar efter är väl helt enkelt att kunna ta kapasiteten av olika ljud från ett data program och föra över till en lätt bärbar keyboard som man kan"
Du kan inte ta ljuden från en synt och stoppa in i en MIDI-klaviatur. Allt som har tangenter är nämligen inte en synt. Och syntar behöver inte ha tangenter. Ett rent MIDI-klaviatur har ingen syntdel, den sänder bara MIDI-information. Kidsen av idag verkar tro att MIDI är en sorts ljud av låg kvalité. Detta baserar de på att man skickar en massa MIDI-tiler till varandra via mobiltelefoner. Och en mobiltelefon har ju inte någon fet syntmotor i sig direkt. OCh då låter det TV-spel om den. Själva synten är alltså en specifik "motor" som skapar de ljud du gör på den. Om du gör ljud på till exempel en gammal Roland D-20 så kan du INTE spela upp dessa på en Yamaha DX7 eller Korg Triton då dessa inte har identisk ljudgenerering. Ljud från en D-20 kan bara laddas in och spelas upp av en annan likadan synt. Så glöm det där med att ta ett ljud från en synt och spela upp på en annan synt om den inte är likadan (vissa modeller från samma tillverkare är dock kompatibla med varandra, men då har de identiska syntmotorer).

Enda sättet att ta ljud från en synt och spela upp på en annan är i princip att sampla ljuden. Men det förutsätter att den synt du vill spela upp ljuden på har sampling.

"Kan man ställa in ljudet på en midi keyboard på RM1X, eftersom man ska kunna spela med en midi keyboard in på den och sedan till försärkare helt enkelt en typ av analogt."
Det gör man inte eftersom man inte kan ställa in något ljud på ett MIDI-klaviatur. MIDI-klaviaturer har inga egna ljud.

"Kort sagt vad är det som bestämmer ljudet på midikeyboarden är det RM1X eller har det något med midkeyboardens alla knappar?"
Det som bestämmer vilket ljud som hörs genom förstärkaren är vilket ljud du valt på din RM1x. Förmodligen kan man via MIDI-klaviaturet byta ljud på en RM1x.

  • Medlem
  • 2006-04-22 13:14

Så ddet gåpr helt enkelt att spela med en midikeyboard utan att ha en dator kopplad till den?

Ursprungligen av khorl:

Så ddet gåpr helt enkelt att spela med en midikeyboard utan att ha en dator kopplad till den?

Ja, så länge du har en ljudkälla kopplad till keyboardet (eller om det har inbyggda ljud förstås) behöver du ingen dator för att det ska låta när du trycker på tangenterna.

Ursprungligen av khorl:

Så ddet gåpr helt enkelt att spela med en midikeyboard utan att ha en dator kopplad till den?

Japp. Koppla in dess MIDI out till en synt/syntmoduls MIDI in så skall du se att det fixar sig.

1
Bevaka tråden