Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ensoniq KS-32 erfarenheter?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Någon som har erfarenhet av klaviaturet på KS-32, funderar på en sådan som masterklaviatur, främst som piano-substitut. Har hört goda rykten om det, hur står det sig i jämförelse med andra (hammar/vägda) klaviaturer? (Pris typ 3000 kr).

• Medlem
  • Linköping
  • 2006-04-25 09:20

Hade KS-32 för ett antal år sedan (tror den precis var ny på marknaden då).
Köpte den DÅ av tre anledningar.
- Riktigt sköna tangenter
- Pianoljudet var suveränt i en mix
- Duger gott som masterklaviatur

Jag släpade runt min KS32 rätt mycket och om jag inte minns fel så blev några av tangenterna rätt slitna efter ett tag spelande/släpande. Känndes som om att det var något i dämpning som pajjade när man fick anslaget att gå i botten.
Annars så tror att klaviaturen på KS32 var tillverkad av Fatar, dvs. typ samma klaviatur som sitter på Fatar SL-serien?

En KS32 för 3000kr tycker jag låter helt ok...testa bara att klaviaturen är fräsch. Vad får man för klav med vägda tangenter för 3000kr idag - en Yamaha KX88 i sjaskigt skick, Elka MK44, Fatar SL880, en beggad CME CMU8, Roland A80 (om du har tur)...?

En Fatar är ju ett bra köp om man kan avstå en del i "masterkeyboardfunktionalitet".
Yamaha KX88 är kung, om den är i bra skick. Vilket jag tror du knappast hittar för 3000kr.
Elka MK88 kans du säkert hitta för ca 3000kr, frågan är om du vill ha den.

Så om det räcker med 76 vägda så är ju ändå en KS32a ett hyffsat bra köp för 3000kr. Dessutom är den ju också en synth...

Det här inlägget har ju tre år på nacken, hur står sig ks 32:an idag? Jag är spekulant på en som är min för 2500:- inkl sustainpedal och stativ.

• Medlem
  • Linköping
  • 2009-02-20 20:30

Har väl inte hänt speciellt mycket...mer än att de inbyggda ljuden har blivit än dock mer daterade.

Pianoljudet är väl ok, men knappast mer. Kolla bara så att tangentbordet är fräscht. Om det är det så har du 76 riktigt skön tangenter att spela på. Bra känsla i dom.
Ganska kul som "synth", dvs. lite kul att pillla med transwave, mecka med loop/start punkter i samplingar mm.

Haha, mjo..

Men ok, hm.. Jag håller precis på att iordningställa min första egna hemstudio, är student och har inte supermycket pengar att röra mig med. Jag saknar helt någon form av klaviatur, så ks-32:an kanske är något för mig? Tanken är att jag nog kommer spela en del piano-piano, då kan det ju vara bra att ha en vettig klaviatur, (plus även möjligheten att spela utan dator, men kanske köra midi och mjukvarupiano när det ska spelas in) något som väl borde vara rätt svårt att hitta på annat håll för de pengarna?

• Medlem
  • Karlstad
  • 2009-02-21 15:29

KS-32 är nog ingen dum idé.
Alesis QS-8 kan man ju hitta lite då och då till låga priser. Vägda tangenter och trevligt ljud.
Den har dessutom digital ut för att förenkla inspelning om man gillar ljudet.

Ah, tack för det tipset! Jag har ingen midi i mitt ljudkort så QS8:an kanske vore bättre ändå, bara att köpa en seriell>usb-kabel så borde man väl vara hemma där, eller? Slippa köpa midi-interface etc, en låda mindre på skrivbordet.

Hur är pianoljuden i de här syntarna om man jämför med ett "billigt" digitalpiano av idag, typ korg sp-250?

• Medlem
  • Karlstad
  • 2009-02-21 17:42

QS-8 har väl nån typ av serieport ja.. vad jag minns.
Så man klarar sig med en com-port-adapter... obs.. jag har inte personligen testat att köra så.. bara över "normal" com-port till både Alesis och Yamaha-saker som har com-ports-mojänger.

Jag tycker att pianoljuden i de nyare, t.ex. QS-8, står sig bra mot digitalpianon.. men jag är ingen finsmakare heller..

Ha, nä, det är väl inte jag heller, så länge ljudet räcker till att sitta hemma med så är det ju lugnt, då har jag ju ett vettigt klaviatur iallafall och kan köra mjukvarupiano vid inspelning.

1
Bevaka tråden