Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tips om portastudio? (Desperat!)

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag är på jakt efter en portastudio men känner inte att jag blir mycket smartare av vad som sägs i de butiker jag besöker. Jag känner hur jag börjar bli desperat och behöver lite goda råd.

Portastudios verkar gå från allt mellan 6.000-100.000 och jag förstår inte riktigt vad skillnaden är. Visst, ljudkvalitén. Men för tre år sen måste ju en som kostar 6.000 idag ha kostat 20.000. Eller? Mitt mål är att jag vill kunna spela in och ha proffsig kvalité. Den sång osv. jag spelar in skall liksom kunna släppas på en riktig skiva. Går det att begära? Jag skulle ha svårt att gå över 10.000.

Vidare är det en fördel om den dyker upp som en flyttbar hårddisk om man kopplar in den via USB (kör GNU/Linux och kan inte använda de drivrutiner som följer med).

Vad finns det att säga om detta? Kan ni rekommendera en specifik modell? Kan man köpa beggat?

Tackar så hjärtligast!

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-04-26 07:53

Varför inte köpa en halvgammal laptop för 5000-6000 och ett vettigt portabelt ljudkort till den? (offtopic egentligen, men bara undrade).

Ursprungligen av Arete:

Varför inte köpa en halvgammal laptop för 5000-6000 och ett vettigt portabelt ljudkort till den? (offtopic egentligen, men bara undrade).

Jag vill ha någonting som är helt tyst. (Den datorn jag har just nu är en tunn klient utan fläktar.) Vidare vill jag ha någonting som jag bara kan göra en sak med; det kan låta löjligt men jag blir alltid ofukuserad av datorer.

  • Oregistrerad
  • 2006-09-29 22:57
Ursprungligen av jonkri:

Jag vill ha någonting som är helt tyst. (Den datorn jag har just nu är en tunn klient utan fläktar.) Vidare vill jag ha någonting som jag bara kan göra en sak med; det kan låta löjligt men jag blir alltid ofukuserad av datorer.

Min macbook är mycket tystare ä min porta.
Sådetså!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-26 08:21

http://www.99musik.com/forum/showthread.php?t=9570
i den tråden finns det ganska mycket svar?

Ursprungligen av zthee:

http://www.99musik.com/forum/showthread.php?t=9570
i den tråden finns det ganska mycket svar?

Tack för tipset - jag hade missat denna tråd! Hur som helst så har jag en något lösare maxgräns och är nästan säker på att jag vill ha en portastudio. Jag vill fortfarande ha svar på mina frågor i det första inlägget.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-26 09:13

Jag tror att den allmänna inställningen på forumet är lite anti-porta. Så du kommer nog få: "Köp en dator" som svar

Och idag är det väl så att portor innehåller cd-spelare, hårddiskar och allt sånt, vilket gör att de låter. Så det kommer du nog inte komma undan - om du inte väljer en budgetvariant med compactflash e.dyl.

Själv är jag ute efter en porta jag med, för jag vill ha något som bara gör en sak - spelar in. Framför dator så blir det förmycket av det mesta. Man kan klippa och dra i oändlighet, vilket gör att man överproducerar hela smeten. Men det är bara så jag känner. Själv kommer jag satsa på en Yamaha AW16G, för den ligger strax utanför min budget och det känns som om det kommer göra det jag vill ganska bra (ev. så kommer jag inte orka spara ihop till en sån, så då blir det en ZOOM MRS-8 ist ).

Men efter allt detta nonsen så är nog mitt mest konkreta tips: Gå ner till Jam eller din lokala musikbutik och fråga om råd där.

Ursprungligen av zthee:

Och idag är det väl så att portor innehåller cd-spelare, hårddiskar och allt sånt, vilket gör att de låter. Så det kommer du nog inte komma undan - om du inte väljer en budgetvariant med compactflash e.dyl.

Detta går nog att lösa (ljudisoleringslåda vid inspelning eller vad som helst). Har dem fläktar?

Ursprungligen av zthee:

Själv är jag ute efter en porta jag med, för jag vill ha något som bara gör en sak - spelar in. Framför dator så blir det förmycket av det mesta. Man kan klippa och dra i oändlighet, vilket gör att man överproducerar hela smeten. Men det är bara så jag känner. Själv kommer jag satsa på en Yamaha AW16G, för den ligger strax utanför min budget och det känns som om det kommer göra det jag vill ganska bra (ev. så kommer jag inte orka spara ihop till en sån, så då blir det en ZOOM MRS-8 ist ).

Hehe, OK. Jo men du förstår mig.

Ursprungligen av zthee:

Men efter allt detta nonsen så är nog mitt mest konkreta tips: Gå ner till Jam eller din lokala musikbutik och fråga om råd där.

Orka. Musikaffärerna blåser mig jämt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-29 16:46
Ursprungligen av jonkri:

Orka. Musikaffärerna blåser mig jämt.

Men, man ska ju bara dit och prova. Inte köpa.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-04-26 11:09

Vad har du för krav på den egentligen? Hur många kanaler och sånt?

Ursprungligen av Arete:

Vad har du för krav på den egentligen? Hur många kanaler och sånt?

Jag vet inte. Sex stereokanaler minimum?

Ursprungligen av jonkri:

Mitt mål är att jag vill kunna spela in och ha proffsig kvalité. Den sång osv. jag spelar in skall liksom kunna släppas på en riktig skiva. Går det att begära? Jag skulle ha svårt att gå över 10.000.

Klart man kan begära det..

...men du kommer inte uppnå kommersiell kvalitet med en hårdvaruporta under 10.000kr.

Mer seriöst dock - det beror ju minst lika mycket på övrig utrustning (mikrofoner, lyssning, instrument), framförande och kunskap som på portan i sig. Hårdvaruportor brukar dock vara begränsade när det gäller mixning jämfört med både datorinspelning och klassiska hårdvarulösningar (mixer + separat inspelare). Det går definitivt att spela in med tillräckligt hög kvalitet på portor (Roth-Händle som tittar förbi här ibland använder tre Akai-portor i sin studio och släpper skivor inspelade på det viset), men det är svårare än med andra metoder.

Men de flesta här på 99musik använder dator för inspelning, så det är nog svårt att få konkreta tips om modeller.

Ursprungligen av false messiah:

Klart man kan begära det..

...men du kommer inte uppnå kommersiell kvalitet med en hårdvaruporta under 10.000kr.

Mer seriöst dock - det beror ju minst lika mycket på övrig utrustning (mikrofoner, lyssning, instrument), framförande och kunskap som på portan i sig. Hårdvaruportor brukar dock vara begränsade när det gäller mixning jämfört med både datorinspelning och klassiska hårdvarulösningar (mixer + separat inspelare). Det går definitivt att spela in med tillräckligt hög kvalitet på portor (Roth-Händle som tittar förbi här ibland använder tre Akai-portor i sin studio och släpper skivor inspelade på det viset), men det är svårare än med andra metoder.

Men de flesta här på 99musik använder dator för inspelning, så det är nog svårt att få konkreta tips om modeller.

Men kan man få en som uppnår kommersiell kvalitet för 10k då? Omöjligt? Jag har köpt en bra mikrofon och bra kablar för mina keyboards/synthar/gitarrer. Jag har inget emot att sköta mixningen i en dator sen på efterhand.

Ursprungligen av jonkri:

Men kan man få en som uppnår kommersiell kvalitet för 10k då? Omöjligt? Jag har köpt en bra mikrofon och bra kablar för mina keyboards/synthar/gitarrer.

Det beror ju helt på vad du menar med kommersiell kvalitet. Spelar man in okomprimerat i 44kHz och 16 eller 24 bitar med bra konverterare så räcker det inspelningsmässigt. Jag tror tex att dagens AD-omvandlare är betydligt bättre än vad som satt i tex ADAT-inspelarna, och de användes ju för kommersiella produktioner.

Men när det gäller mix och allt annat så är det betydligt svårare att nå dit för 10k, men det beror ju väldigt mycket på vem som mixar och vad man spelar in för något.

Citat:

Jag har inget emot att sköta mixningen i en dator sen på efterhand.

Det är en lösning, fast då förstår jag inte varför du behöver en porta. Bättre alternativ i mitt tycke: laptop + MOTU828 om du vill spela in mobilt, dator + bra ljudkort annars, digital inspelningslåda (Fostex D80 eller liknande) om du vill slippa datorer under inspelningen.

  • Medlem
  • Tjällmo
  • 2006-04-26 16:03

[FONT="Palatino Linotype"]Olwen & jag kör med HD-Porta & det funkar fint. En Zoom MRS-1044-USB [/FONT]

Ursprungligen av Zwopper:

[FONT="Palatino Linotype"]Olwen & jag kör med HD-Porta & det funkar fint. En Zoom MRS-1044-USB [/FONT]

Hur många kanaler och vad kan man säga att kvalitén ligger på? Vad kostar den?

  • Medlem
  • Tjällmo
  • 2006-04-29 14:12
Ursprungligen av jonkri:

Hur många kanaler och vad kan man säga att kvalitén ligger på? Vad kostar den?

10 kanaler - kalaskvalité på ljudet, skicka ett PM eller mail till OLW Rulez! här på 99'an, han kanske säljer den, om pengen är rätt!

  • Medlem
  • 2006-05-10 06:17

Om du skall satsa på en porta kan jag rekomerndera följande:

http://www.fostexinternational.com/docs/products/vf160ex.shtml

Grymt med adat in out för att tanka över spåren till datorn dessutom går det att spela in 16 kanler samtidigt om man kopplar till en mickpre med adat out

http://www.behringer.com/ADA8000/index.cfm?lang=ENG

En stor akilless häl för i princip alla portor utan dyra modeller från Roland etc är att dom bara klarar av att spela in 8-kanaler samtidigt.
Tråkigt är även att mixerdelen är ofta är ganska budget obalanserade ingångar för mickarna. Många portor har dock balanserade trs tele ingångar.

Ett mycket bra val om du vill ha en bättre mixer och fler kanlaler är att köpa en beggad hd bandare jag kan rekomendra fostex d-160 som jag själv använder går att få grymt billigt i dag dock inte lika portabel som en porta.

http://www.harmony-central.com/Events/SNAMM97/Fostex/D-160.html

Annars är Alesis hd-24 och nyare fostex D2424 D2424LV bra val fast dyrare.

kungen av digital portor:
http://www.zzounds.com/item--ROLVS2480CD

1
Bevaka tråden