Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Var kan man köpa en Alesis Ion?

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2006-04-27 21:49

Jag lade upp den här annonsen tidigare idag:
http://www.99musik.com/forum/showthread.php?t=18389

Nu är det ju så att priset på Thomann bara är en dryg tusenlapp högre än vad man kan vänta sig att få en begagnad för i sverige. Att köpa ny från Tyskland är klart intressant alltså. Problemet är bara att den inte finns i lager och inte kommer in förrän i Juni. På Musicstore finns den inte ens i sortimentet. På Musikbörsen kostar den 4000:- för mycket...

Vad gör man? En Micron vore ok kanske, men den är inte lika porrigt snygg, och jag vill ha rattarna.

Sök en begagnad och pressa priset. Det är inte säkert att Thomann någonsin får in dem igen..

  • Medlem
  • Skövde
  • 2006-04-27 22:39

Skönt att höra att det är flera som har samma problem som mig. Jag suktar också efter en Ion, och drog faktiskt iväg ett mejl till just Thomann för att höra hur saken ligger till. Har inte fått svar än. hur vet du att de kommer in i juni?

En Micron kan man ju inte ha förresten... Den är ju inte multitimbral, saknar aux-ut, och framför allt så är den...liten...

En sak som jag tycker är smått komisk (och samtidigt väääldigt tragisk) är att om man köper en Micron i Sverige, så får man punga ut runt 800:- mindre än för en Ion ifrån Tyskland. Det är bara för Moder Svea att skärpa till sig...

  • Medlem
  • 2006-04-27 23:27

"hur vet du att de kommer in i juni?"

Jag skickade ett mail till Thomann

Är inte Micron multitimbral? Då är den ju ännu mindre intressant...

  • Medlem
  • Skövde
  • 2006-04-27 23:33

Öhm...tar tillbaka det där om multitimbraliteten faktiskt...det är ju klart att den är det...vet inte vad det är som flugit över mig ikväll.... :rolleyes: http://www.alesis.com/product.php?id=13

Fan vad elakt att de inte svarat på mitt mejl då...det är väl för att jag legat på latsidan de senaste två månaderna och inte köpt något från dem varje månad som vanligt.

  • Medlem
  • 2006-04-27 23:41

Jag mailade dem i morse och fick svar ett par timmar senare. Och jag har aldrig handlat av dem

Micron har ju faktiskr reverb och delay också, så det är ju ett litet pluss till dess fördel.

Ni som äger en Micron: Jag har uppfattat det som att programmeringen ska vara ganska smidig trots bristen på rattar. Hur funkar det i praktiken? Måste man ha manualen bredvid för att det ska funka?

  • Oregistrerad
  • 2006-04-28 02:22

Jag skulle vilja säga att Micron har fått mycket oförtjänt kritik om sin editeringsteknik. Den är enkel att programmera särskilt tack vare det system som Alesis stoppat i den där tangenterna får agera snabbmenyer in i de olika "stationerna" (OSC, LFO, Envelopes, effekter osv). Visst det går inte lika fort att programmera som en Ion men ändå hyggligt fort. Jag led aldrig av det när jag hade min Micron och då är jag så gott som ratt/knapp/slider-taliban.

Det tog bara några timmar att bemästra Micron och som gammal Ion ägare måste jag säga att jag föredrog lillebror då den innehöll roligare saker.

  • Medlem
  • 2006-04-28 08:14
Ursprungligen av equinoxe:

...där tangenterna får agera snabbmenyer in i de olika "stationerna" (OSC, LFO, Envelopes, effekter osv).

Får man någon hint om vilken tangent man ska trycka på för att komma till en viss parametergrupp, eller är det något man måste lära sig? Kommer man åt ALLA parametrar på det sättet? Jag är ingen vän av datoreditorer...

Ursprungligen av Mario:

Får man någon hint om vilken tangent man ska trycka på för att komma till en viss parametergrupp, eller är det något man måste lära sig? Kommer man åt ALLA parametrar på det sättet? Jag är ingen vän av datoreditorer...

Edit: Oj zthee han före

Ja det står ovan tangenterna vilken parameter man vill editera bara å hålla in program knappen och sen trycka på en tangent så hamnar du på tex "Pre-filter"
parametern.

mkt tryckande & vridande blir det :kaaaka!:

  • Medlem
  • Skövde
  • 2006-04-28 02:27

Hur menar du att den innehöll roligare saker? Det är ju bara reverb och delay som skiljer? (som man kan köpa beg för några hundralappar nuförtiden). Den kanske hade nyare os än ion kanske, för jag har hört av sisältää att det kommit flera filter bland annat.

  • Oregistrerad
  • 2006-04-28 13:49
Ursprungligen av Clase:

Hur menar du att den innehöll roligare saker? Det är ju bara reverb och delay som skiljer? (som man kan köpa beg för några hundralappar nuförtiden). Den kanske hade nyare os än ion kanske, för jag har hört av sisältää att det kommit flera filter bland annat.

Där är även en sequencer en rythmsequencer som iaf jag tyckte var roliga och användbara. Jämför man med Ions arpeggiator (som var rent ut sagt usel IMO) så hade jag mer glädje av Microns funktioner. Dessutom tyckte jag att Micron hade ett skönare keyboard än storebror sin.

Micron är lätt den synt som ger mest för pengarna exact samma ljudmotor som ION plus lite extra prylar.

Det finns även möjlighet att spela in på sequencern , och på det lägga phrase & arpeggio samt vocoder.

Nedan skrivet på syntmanias hemsida

"the Micron offers a programmable step sequencer, arpeggiator, rhythm sequencer for drum kits, and dynamic realtime phrase sequencer?all of which sync to MIDI clock.
Effects include a 40 band vocoder that does not use up any polyphony, 4 drive effects, and stereo bus effects, including reverb. For assignable realtime control"

Exempel på ljudsnuttar som spelats in Micron´s sequencer:

http://www.synthmania.com/Synthesizers/Alesis/Micron/Audio/Factory%20Setups/62-146%20-%20Micronox.mp3
http://www.synthmania.com/Synthesizers/Alesis/Micron/Audio/Factory%20Setups/03-146%20-%20Albion.mp3
http://www.synthmania.com/Synthesizers/Alesis/Micron/Audio/Factory%20Setups/10-146%20-%20AnalogWorld%2005.mp3
http://www.synthmania.com/Synthesizers/Alesis/Micron/Audio/Factory%20Setups/37-146%20-%20Easy%20Beat.mp3
http://www.synthmania.com/Synthesizers/Alesis/Micron/Audio/Factory%20Setups/99-146%20-%20RhythmWorld%2001.mp3

Länk till synthmania ljudexempel

Micron:http://www.synthmania.com/micron.htm

// Jakob

Enligt mitt tycke: Ion ser coolare ut och har stor fördel av alla rattar. MEN - Micron är grymt spelbar med bra klaviatur sitt format till trots, och jag tycker att rattande av ljud och att hitta ljud är busenkelt. Missen de gjorde från fabrik var att koppla de mjuka rattarna till (oftast) helt värdelösa parametrar så man måste mappa om dem. Löjligt mycket synt för pengarna.

Det går in två-tre Micron i en bag.

Med två Micron bredvid varandra kan man återskapa Howard Jones "hårdvarusplit" med två Moog Prodigy

Den passar väldigt bra bredvid en Machinedrum

O så enkel att bara "slänga med" i en väska för spontana jam.

Innebär inte Micron's editering att man faktiskt inte kan höra vad man gör? Eller låter den även i editläge?

Skulle oavsett tycka det var irriterande om jag ville provspela mitt nya ljud och den fladdrade vilt mellan parametergrupperna...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-28 08:38

Den låter när du editerar. Du kan spela på bäst du vill, man måste hålla ner en knapp för att använda tangenterna som genvägar.

Jag störde mig på att man inte kunde lägga den i multitimbralt läge, samtidigt som man editerade ett av ljuden och hade de andra rullande i bakgrunden..

  • Oregistrerad
  • 2006-04-28 08:43

det absolut värsta med micronen är att dess programknapp är så jäkla ömtålig

  • Oregistrerad
  • 2006-04-28 08:46

sen beställde jag nyss en alesis photon 25 och den har en likadan kontrollknob..så nu måste jag dras med knobeländet igen

Hur står sig en ION mot en Nova? Kan man föra samma vansinniga distade TB-303-räkor med en ION? Det är nämligen för de ljuden jag behållit min Nova.

  • Medlem
  • 2006-04-28 10:09

Här är svaret från Thomann:

"Hi there...

unfortunately we don´t have the item in stock right now. But we expecting the next shippment around the 30th of june...

I hope that will help you further..."

Juli kan man man räkna med då...

  • Medlem
  • Skövde
  • 2006-04-28 15:06

Aha, ok då vet jag. Det blir en Ion till mig ändå, för jag har tänkt ha den som live-synt, men Micron verkar trevligare i mina ögon nuförtiden iaf. Jävla surt att de kommer in i juli bara...jaja....får väl använda mig av mina andra syntar på inspelningarna som börjar i början på juni...:(

Real: Jag testade Ion hemma hos Sisältää och jag tyckte TB-filtret lät förvånandsvärt bra (och så gjorde väldigt många andra också, fast jag lekte inte lika mycket med dem). Det skulle vara kul om någon kunde göra en ljud-demo av just ett tb-ljud så t ex Kallback eller jgb kan utvärdera lite mer.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2006-04-28 15:37

http://secure.turnkey.co.uk/web/productAction.do?dispatch=showProduct&SKU=ALES-ION&context=WEB&make=Alesis&model=Ion Kan ju testa att beställa den här ifrån, men jag vet inte om det funkar liknande Thomann...lite bättre pris är det iaf. Tänk på att det står i brittiskt pund bara...det gjorde inte jag först.

  • Medlem
  • 2006-04-28 15:51

Tack för tipset! Riktigt billigt! Nu lutar det mer åt Ion igen

Fast det blir något fel när jag klickar på buy-knappen... Tänkte kolla hur tillgången är.

Edit:
"Special Order
These products are not held in stock but they can be ordered in on request. Typically you should allow 7 - 14 days for delivery to you."

  • Medlem
  • International user
  • 2006-04-28 17:39

Precis...suttit och grämt mig över det med. Mr-få-svar-på-mejl kanske ska mejla dem och fråga varför.

(Clase som skriver men orkar inte logga ut från suss konto)

  • Medlem
  • 2006-05-05 18:29

Mr-få-svar-på-mejl får inte svar på mejl från Turnkey

Däremot har han just köpt en begagnad ion, så då var det problemet ur världen!

Grattis.. Jag förväntar mig öl, vattenpipa och demonstration snarast!

Ursprungligen av Mario:

Mr-få-svar-på-mejl får inte svar på mejl från Turnkey

Däremot har han just köpt en begagnad ion, så då var det problemet ur världen!

1
Bevaka tråden