Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Modulera en ocillators pitch - när då?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Att man vill modulera ett filter med till exempel en envelope, eller en LFO kan jag förstå, men när kan man ha nån nytta av att modulera en ocillators pitch??? Sitter och läser en manual där förfarandet beskrivs, vilket fick mig att undra...

För vibraton, ufo-effekter eller om man använder oscillatorn för att modulera något annat genom t.ex. sync, AM eller FM!

• Medlem
  • Skövde
  • 2006-05-03 20:30

Jag brukar modulera pitch med en s/h (men bara en gnutta) på pads. Får dem att leva lite mer. Eller för vibraton som sagt...

• Medlem
  • Eskilstuna
  • 2006-05-03 20:30

BAAASKAGGAR!!! snabb pitch neråt triggat på varje tooooo0000OOOn.. piooowww simmonsgrejjs...

Ah... Sånt där jox som jag har mina Simmons till
Men men ... ok ... Jag ser vad ni menar. Tänkte inte på de, som det heter

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-03 20:46

Jag brukar ibland synca två oscillatorer, sedan modulerar jag pitchen på bara den syncade oscillatorn med en långsam LFO så får man lite fina sync-lead-svep.

• Medlem
  • 2006-05-03 21:04

Det här var en skojig fråga.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-03 21:31

Bra fråga!
Jag har labbat själv, men tycker att det alltid låter illa

Det jag har provat som låter OK är om man tar och lägger ADSR med kort Decay och inget av något annat så kan man få schyssta stab-ljud. Eller någorlunda OK iaf Jag känner att jag förklarar mig dåligt.

1
Bevaka tråden