Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

SH101 arpeggiatorfråga

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-05-07 12:46

Någon med en Roland SH101 som kan berätta hur arpeggiatorn funkar när man kör med hold?

Det jag undrar är om maskinen gör en retrig i samma ögonblick som man trycker ner ett nytt ackord eller om den väntar till nästa klockpuls.

Min Korg Monopoly gör retriggen omedelbart vilket innebär att:

1 . Intern synk, man tappar takten (mer eller mindre beroende på hur tajt man är) varje gång man trycker ner ett nytt ackord.

2. Extern synk, man får en retrig mellan två klockpulser när man trycker ner ett nytt ackord.

Det här är alltså då man lägger ackord och sedan släpper alla tangenter innan man lägger nästa.

Nu är det ju kul med knäppa fel och ofullständighet men jag är lite sugen på en areggiator som - i alla fall vid extern synk - väntar till nästa klockpuls så det blir lite elegantare.

Är SH101 den synt jag söker?

Andra tips?

  • Medlem
  • 2006-05-07 12:52

du ska få en ny retrig.. (mellan två noter)

  • Medlem
  • 2006-05-07 12:55

Ska forska vidare vd tillfälle

  • Medlem
  • 2006-05-07 13:42

Den väntar inte till nästa klockpuls om du kör arpeggiatorn på hold-läge.
Kör du däremot vanliga arpeggiatorn där du håller inne tangenterna hela tiden så väntar den på pulsen.
Har inte testat med extern klocka in, kan göra det sen om det finns intresse att veta?

  • Oregistrerad
  • 2006-05-07 21:40
Ursprungligen av cryo:

Har inte testat med extern klocka in, kan göra det sen om det finns intresse att veta?

Ja, har du lust så vill jag gärna veta.

Är det inte rätt konstigt egentligen att de flesta arpeggiatorer är såhär? Vem vill ha en otajt retrig av en ton i det nya ackordet precis innan taktstrecket bara för att man vill ändra till en ny tonart? Jag har aldrig begipit detta.

1
Bevaka tråden