- Gäst
- Oregistrerad ●
Jag kommer att behöva en mjukvara för att enkelt kunna ladda in samplingar och lägga upp som trumset, och nu kära 99.or vänder jag mig till er samlade expertis för att bli påverkad i mitt val av företag som ska få mina slantar...
NI Battery 2 eller Linplug RMIV ?
Prisskillnaden är inte så stor mellan de båda, och funktion verkar vara i det stora hela same shit different wrapping. Just nu lutar det åt RMIV ..
Fler som testat de båda och valt väg redan?
---
"du är aldrig tuffare än din sista hit"
Jag har provat battery 2 den är bra men tycker att reason är grymmare som trummaskin du kan köpa ett reason adapted för en liten peng och använda den som trummaskin via rewier med ditt inspelnings program:D
Tackar för det, men det blir inte mer reason för min del, har sålt en reason 2.5 för inte så längesedan, och har en adapted som jag inte använder.
---
Linplug verkar grymt kool, den har förutom möjligheten att stapla samplingar på note-numbers, dessutom möjligheten att skapa egna analog-style-trumsound á la 808 909 ...
Nu återstår om den kan routa ut seperata ljud till egna kanaler i DP, väntar med spänning på mail från linplugsupporten ... Tydligen ska den stödja det, och jag har hittat det i pluggen, men det dyker inte upp några kanaler i DP:ns inställningar för "multiout från pluggar" ..
---
Det lutar väldigt mycket åt RMIV, dock fick jag svar från supporten idag, RMIV klarar inte att leverera multi-outputs till DP (4.x), detta är tydligen MOTU:s fel som tydligen inte levererar separata outs åt AU-pluggar 100%..
Störigt, i övrigt verkar RMIV väldigt kompetent och trevlig att ha att göra med.
---
Trist att inte fullt stöd finns under DP.
Hade först tänkt rekommendera FXPansion DR-008. Men finns inte till Mac. Deras nästa trumsampler Drum Nine, som inte släppts än, kommer dock finnas till Mac.
Ärligt så finns det nog inte så många andra alternativ än RMIV och Battery. Fast vilken vanlig sampler som helst går att använda som kompetent trumsampler.
Tydligen ska det där vara löst i DP5, det handlar om att DP inte har haft stöd för multiouts i AU, utan tydligen endast i MAS .. knasigt...
Får väl ta och uppgradera helt enkelt, såfall blir det RMIV ...
---
Det blev en RMIV.. Installerade igårkväll ... riktigt trevlig, många schyssta samplingar kom det med, det enda jag inte riktigt fattat vad man ska ha det till är den inbyggda funktionen för att spela midifiler ...
nu skulle jag bara vilja hitta en "step"-sequencer, á la 909 i AU-format ...
---
Det kommer ju med ett gäng med midi-filer
Själv tycker jag dom är toppen för att sparka igång ett komp.
Jag vet inte om microtonic kan sparka ut MIDI men annars är väl den ett gott substitut för 909'ans stepsequenser ?
Jo jag lekte lite med filerna, men som sagt, det är inte något som jag känner att jag kan använda direkt...
Men jag hoppas på att Linplug tänker få till en schysst filbrowser i NI-anda, det är nog enda nackdelen med RMIV vs Battery(2)..
---
Tror inte microtonic kan spotta ur sig midi tyvärr. Skulle vara klockrent om någon hittar en stepsequencer i VST-format, jag vill verkligen ha en sån. Funderade ett tag på att skriva en egen, men finner inte orken
Hmm.. det finns alltså inte såvitt den hittils samlade skaran i den här tråden vet?
Det hade varit guld, en stepsequencer som kan routa sin "mididata" till de pluginstanser som lever i hosten som kan ta emot midi i någon form ...
---
MicroTonic kan sedan v2 exportera midifiler, inte säker om den kan direkt styra andra instrument, beror kanske även på vilka routingmöjligheter som finns i din host. Men som sagt, den kan spara till midifil.
Varken EnergyXT eller Fruity finns till Mac som Don använder.
*edit* Glömde säga, där emot finns det en annan kool stepseqeuncer som enbart finns till Mac, Numerology, galen liten sak, http://www.five12.com/numerology.html *edit*
Schysst av er alla!!
Det här forumet rockar hårt i kompetens stundtals!!
Jag fortsätter rota runt efter en ren plugin, vill ha det helt integrerat i DAW.en, skrev ett mail till audiodamage (som för övrigt gör riktigt koola pluggar) och kollade hur intressant det skulle vara för dem att göra en variant på sin stepsequencer som kunde prata utanför pluggen, vi får väl se vad det leder till...
---
"du är aldrig tuffare än din sista 99musik-armé av kompetens"
Jag fortsätter rota runt efter en ren plugin, vill ha det helt integrerat i DAW.en, skrev ett mail till audiodamage (som för övrigt gör riktigt koola pluggar) och kollade hur intressant det skulle vara för dem att göra en variant på sin stepsequencer som kunde prata utanför pluggen, vi får väl se vad det leder till...
Jag har haft lite funderingar åt det hållet, men om det blir något av det eller ej beror på vad jag ska göra i sommar.
Det finns för övrigt en charmig pluginsequencer för melodiskt bruk, så något liknande för trummor är ju uppenbart möjligt att skriva.
Jag har haft lite funderingar åt det hållet, men om det blir något av det eller ej beror på vad jag ska göra i sommar.
Det finns för övrigt en charmig pluginsequencer för melodiskt bruk, så något liknande för trummor är ju uppenbart möjligt att skriva.
jo jag såg den med, kan den spela upp andra ljudkällor, eller har den en inbyggd källa? Har ingen möjlighet att testa den med mac/dp ...
men den var söt!!
Kodar du eller?
---
jo jag såg den med, kan den spela upp andra ljudkällor, eller har den en inbyggd källa? Har ingen möjlighet att testa den med mac/dp ...
Den funkar i Live på mac. Audiounits har än så länge inget stöd för midi ut, men det diskuteras hos Apple.
Kodar du eller?
Jag har ett hum.
Idéerna jag funderar på är inte särskilt komplicerade, men att snickra ihop pluggar har låg prioritet för mig just nu så jag får se vad jag sysslar med under sommaren.