Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Midirattlåda till Juno-2?

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2006-05-12 11:45

Någon som har tips på bra sådan? Programmern till den kostar en hel del kosing, så jag funderade på om man kunde komma undan billigare genom att skaffa sig en midirattlåda istället och använda den. Gärna en som man kan stoppa in färdiga templat till olika syntar i så att den enkelt kan användas till flera manicker.

Tips?

• Medlem
  • Tjällmo
  • 2006-05-12 12:31

JL Cooper Fadermaster-serien...
Peavy PC 1600...

...kanske?

Behringer BCR-2000 skulle nog fungera !

MPD24?

shit va stort det blev...trodde bilden var mindre först täckte 4 skärmar

denna menade jag

så behöver du inte använda de svart\vita lägre och kliva in i ledet, e lite sugen på en sån själv...

• Medlem
  • 2006-05-12 13:03

Behöver inget att banka på till Juno-2:an, går så bra med de svarta/vita som sitter på den.

Behringergrejen skall jag kika lite närmare på, kolla hur mycket man kan konfigurera den.

ställ juno2an i garderoben och styr den och det mesta från datan med denna prylen

Ursprungligen av kallback:

ställ juno2an i garderoben och styr den och det mesta från datan med denna prylen

En Juno-2 är väl en synth och inte en trummaskin? Blir ju svårt att spela nåt vettigt från de där padsen. Har sett en del billiga begagnade controllers på Tradera och eBay. Men frågan är hur många parametrar Juno'n klarar av att ta emot via midi? Det är ju en rätt gammal maskin.

• Medlem
  • 2006-05-12 13:33

Dalleponken: Du kan programmera den helt via midi, bara att tuta sysex till den. http://machines.hyperreal.org/manufacturers/Roland/Juno/info/roland.Alpha-Juno.sysex.txt

• Medlem
  • International user
  • 2006-05-12 14:13

jgb: Då tror jag BCR:n skulle funka fint. Jag har gjort ett program med min till DX7:an där jag styr vissa av dess parametrar. Rätt enkelt att programmera - man sätter BCR i learnmode, pillar på parametern på synten (och då snappar BCR upp vilken sysexkod det är samt vad som är variabeln som förändrar sig). Ungefär så funkar det. Finns en alternativ editor (Birdies BCFREdit) där man kan ställa in och begränsa parametrarna (så att de styr ett värde från t.ex. 0-15 istället för 0-127 - för spannet på variabeln snappar Behringern alltså inte upp). Tycker den editorn fungerar smidigare än Behringers egen.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-05-12 14:25

få tag på en encore knobby så får du sysex behovet mättat och plånboken glad

DallePo, MPD/MPCpaddarna kör på MIDInot-nummer...det går bra att lira ackord också..

det e så MPCerna funkar internt (jag känner inte till om du kört mpc eller inte) men det går prima-.. fast folk med den svart\vita kanande ölBrädan på sina grejjer skakar väl mest på huvet åt det hela och det förstår jag... ser ut som man smackar en hummer över 16-paddarna när man kör ackord...

• Medlem
  • 2006-05-12 15:19

Har läst på lite om BCR2000, den verkar rätt hyvens faktiskt sin plastighet till trots. 32 rattar och 16 on/off-knappar känns svårslaget. Borde enkelt kunna ratta ett flertal grejer på olika midikanaler med den samtidigt, t.ex. monomachine/machinedrum/juno-2 samtidigt. Har alltid saknat extra rattar på Elektrondosorna.

CME Bitstream 3x verkar cool också.

• Medlem
  • 2006-05-12 15:56

Bitstream-prylen verkar ligga 2-3 ggr dyrare, men annars klart trevlig. Thomann tar 1251,77 kr (:D) för en BCR2000.

oj.. mer än vad jag trodde.. men den har ju sync24

• Medlem
  • 2006-05-14 21:34

Inga fler tips? Eller kanske lite kommentarer kring BCR2000 innan jag slår till på en sådan?

• Medlem
  • Skövde
  • 2006-05-14 22:29

Tja...du har ju sett hur min är...vill bara berätta att ratten som var buggig när du testade den är fullt funktionabel nu...jag misstänker att det var lite damm i den eller nåt...

En sak jag tycker du ska se upp med när det gäller bcr är att du får verkligen vara medveten om att det är 32 rattar. Om du inte skriver på etiketter under var varje liten knob gör så är den hopplös att hålla ordning på.

• Medlem
  • Skövde
  • 2006-05-19 16:25

Om herr jgb vill så kan du få låna min BCR2k och testa den lite, för att sedan köpa den av mig till ett förmånligt pris om du vill. Har ändå funderat ett tag på att byta till en midikontroller med klaviatur och nu kommer ju den nya Novation-kontrollern som snackar bra med Live så...

• Medlem
  • 2006-05-19 16:47

Det vore ju en möjlighet, helt klart!

• Medlem
  • Eskilstuna
  • 2006-05-23 23:59

hej, har en mks50 som vill ära CC ifrån monolådan, kan man styra filtret på CCratten i midiseq tror du? fattar inte om sysex är nått annat,,,,

Ursprungligen av enapa:

hej, har en mks50 som vill ära CC ifrån monolådan, kan man styra filtret på CCratten i midiseq tror du? fattar inte om sysex är nått annat,,,,

Sysex och CC är helt skilda saker, det "gamla" sättet är sysex men eftersom midi är "slött" så tar det för mkt bandbredd att skicka en massa sysex så då kom de på CC istället.
Jag gjorde egna sysex editorer till atari cubase (dw-6000, fb01) så man kunde styra filter och VCA åtminstone.

Ang midi-lådda, har för mig den gamla midistyrda mixern Kawai MX8 (?) klarade att även skicka ut sysex, antagligen gick det att prg rattarna för jag har för mig jag läst om folk som kör en sådan som editor mot Juno's.

napa: Det är skilda saker.

• Medlem
  • Eskilstuna
  • 2006-05-24 08:45

Okej, då är jag med på banan igen, men vilka nyare boxar förutom bcr kan man köra, finns det tex nån liten låda som gör cc>sysx ?

• Medlem
  • Eskilstuna
  • 2006-06-10 20:39

Nu lirar jag lite mks5o med AlphaJunoControll programmet, den tar in midi från monolådan och man kan twiika på dataskermen och det känns som det är bra timing och så....

Hoppas inte jag vänjer mig vid det här..... då blir man väll nörd-modularapa..

1
Bevaka tråden