Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

problem med korg poly 800 mkII

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

har en Poly 800 mkII som inte beter sig som jag vill...den distar nåt fruktansvärt...Har nån gång hört att det inbyggda delayet kan åstadkomma detta, men då borde man väl bara kunna stänga av det o bli av med problemet, men icke sa nicke med detta exemplar i alla fall

Nån som har liknande erfarenheter eller vet vad som gör att den distar och vad man eventuellt kan göra åt det?

  • Medlem
  • Linköping
  • 2006-05-15 11:33

Var glad för det, Poly 800 blir genast en bättre och elakare synth med lite dist...

Om dalayet på en mkII vet jag inget om. Men på min Poly 800 hade jag liknande problem på hörlursutången, dvs. lite brus, dist, glapp och fnissel. Fick laga en glappande lödningen så funkade allt igen. Kansake någon sånt problem för dig också...?
Prova att testköra alla utgångar (left/right/phones) var för sig.
Antar att du redan kollat så att det inte bara är någon annat än Korg'en som är problemet, typ en sladd, mixer eller nått sånt?

bra idé ska testa, borde ju testat det till att börja med givetvis, inte så metodisk dock

nej, jag vill att den ska vara snäll

nja, detta berodde det inte på...det kunde jag iofs tydliggjort innan kanske...alltså ljudet ballar ur totalt upptäckte jag nu, i den underbara disten så svänger tonen ganska kraftigt emellanåt, den håller inte stämningen heller alltså, det verkar också oftast hända när man haft på den några minuter, alltså inte direkt på uppstart, hmm

  • Medlem
  • 2006-05-15 12:26

Låter som om att det är något som kortslutter pga värmen som blir när den stått på en stund.

Öppna upp och kolla allla komponenter faör att se om det ligger något emot. Kolla även undersidan/lödsidan på kortet.

18db: okej, kanske inte riktigt tydlig igen sorry, det är alltså bara nåra minuter det handlar om, kan det ändå röra sig om det som du pratar om?

  • Medlem
  • 2006-05-15 12:44

Det kan nog vara möjligt ja. just med tanke på att det inte kommer omedelbart utan efter en stund då jag förmodar att elektroniken blit lite varmare.

Ursprungligen av herr Vogel:

18db: okej, kanske inte riktigt tydlig igen sorry, det är alltså bara nåra minuter det handlar om, kan det ändå röra sig om det som du pratar om?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-05-15 12:33

Det låter som om du borde kolla att spänningen ligger stabilt. Kan även vara så att någon OPamp i den har vinkat adjö i förtid.

okej, jo jag har ju också anat att det är något ganska avancerat problem...på tok för avancerat för mig att gräva i tyvärr (det låter avancerat i alla fall )

finns det nån här på 99:an som kan tänka sig att peta i den för en mindre slant?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-05-15 17:43

Haha.. jag brukar bli översköljd med trasiga musikapparater, eftersom jag aldrig får betalt(eller oftast ens kräver)..

Just nu ligger det lite prylar på lagning(Lexicon effekt, DX100, blått monster mm..) som tar lite tid men kan du vänta nån vecka eller tre så är det lugnt att skeppa till mig för lagning.

haha, stackare
javisst några veckor eller så låter ju inte så farligt...men en grej r ju geografin dårå, var bor du?

1
Bevaka tråden