Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

vad händer med hårddisken vid freeze?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-05-17 12:52

Hej!
Varför arbetar hårddisken så mycket när jag spelar in ett audiospår och har en vst synth igång men fryst? När jag bara lyssnar på vad jag spelat in syns knappt någon aktivitet men vid inspelning går I/O mätaren nästan i botten. Om jag mutar vst instrumentet ser det ochså normalt ut. Det fungerar men ser lite oroväckande ut. När jag skall frysa ett instrument ser det likadant ut. Det kanske skall vara så här?

MVH/
Mats W

När man fryser ett spår med pluginer sparas det på hårddisken, så hårddisken får jobba mer än om man spelar det ofryst (färskt? ). Men det är bara ett eller två spår per synt och borde inte ge några större utslag på i/o-mätaren.

Möjligen kan det vara problem med fragmentering eller att det är lite plats kvar på disken så att läshuvudet får fara runt mer än vanligt.

• Medlem
  • Gävle
  • 2006-05-17 13:07

Defraggat hårddisken på senare tid?

edit: pfft... FM slog mig

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-05-17 13:58

Skall testa att defragga igen har gjort det ganska nyligen. Det finns iof bara 3GB kvar på hårddisken./

MatsW

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-05-17 14:07

I så fall så är det nog dags att rensa lite på hårddisken
En smockfull hårddisk är betydligt slöare än en med lite mer plats på.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-05-17 14:44

Men, vaför går det att köra över 20 audiospår från hårddisken utan att komma upp i den belastning ett futtigt freezespår ställer till med??

/MatsW

För att den inte hittar någon ledig plats att knö in ett fruset spår på, vilket gör att den hamnar på 17 olika ställen på disken? Rensa på hårddisken och se om det blir bättre.

OS X har en tendens att bete sig lite skumt när det finns lite plats kvar på hårddisken, speciellt om man samtidigt använder mycket virtuellt minne.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-05-18 09:17

Hej!
Jag ändrade I/O buffer parametrar från 1.0 till 0.125 och då löste sig allt.
Trodda att det var bättre att ha ett större värde för att datorn ska jobba mindre. Det lägre värdet har jag använt typ vid inspelning med t.ex. Amplitube för att inte få latency.

Tack för alla tips.

/Mats W

• Oregistrerad
  • 2006-05-19 18:21

Bara för allmän vetskap så defragmenterar ju OS X automagiskt filer dessutom...

Ursprungligen av JonesH:

Bara för allmän vetskap så defragmenterar ju OS X automagiskt filer dessutom...

Det låter ju iofs helt skevt. Att den automatiskt flyttar runt datablock så att de sitter bättre sorterade och snyggare grupperade mot sina inodes vet jag ju (typ defragmentera partitioner).. men fildatat i sig vill man ju inte att något sådant rotar i om det inte handlar om t ex någon smart automatisk indexering eller liknande optimering av databasfiler av olika slag

Rör inte mina filer!

OS X defragmenterar automatiskt filer över 20MB (om jag minns rätt) när systemet inte har annat att göra. Lite som Spotlight-indexeringen tex.

Filerna i sig hålls intakta/rörs inte. Men datat flyttas runt på den fysiska hårddisken. Det är kortfattat bara data som skyfflas och inodes som ändrar på ett par av sina pekare. Filerna defragmenteras inte. Datat bakom kulisserna defragmenteras.
Allmän vetskap bör vara korrekt tycker jag. Eller det kanske var lite över gränsen iofs.. flåt isåfall.

Vi är nog överens, så när som på definitionerna. Att data flyttas runt på disken för att filen ska sitta ihop på ett ställe skulle jag kalla att den defragmenteras.

Citat:

Att data flyttas runt på disken för att filen ska sitta ihop på ett ställe skulle jag kalla att den defragmenteras

Jamen det är ju i stort sett det jag skriver (men mer om man byter ut "filen" mot "filens data" och "ett ställe" mot "ett par ställen" istället för massa ställen). Filens inodes sitter däremot ihop precis likadant och på samma plats som innan defragmenteringen om jag har förstått UFS och HFS+ rätt (men i värsta fall med pekare som ändrat värden).. och filens integritet är behållen.

Citat:

Vi är nog överens, så när som på definitionerna

Japp.. jag försöker väl egentligen bara dra fram att det egentligen är en ganska så stor skillnad mellan data, fil, filsystem osv. Men jo.. jag kan se logiken i att se det från "er" abstraktionsnivå. Jag tycker däremot inte att det är särskillt rätt.. egentligen. Filer kan defragmenteras.. men sånt pill är inget för OSX.

Tillräckligt OT än?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-05-19 21:19

Nån som har koll på om XP gör likadant? Jag tycker det brukar låta som om hårddisken går varm när datorn har stått ensam ett tag.

XP har en del rätt så sjuka saker för sig då det gäller hantering av data.. och bland annat så kan man slänga på automatisk defrag på partitioner där. Dess defragmentering är tyvärr närmast skadlig.. så iaf jag rekommenderar det inte. Tredjepartsdefrag is the shit..

Ursprungligen av Volantiz:

Dess defragmentering är tyvärr närmast skadlig..

Hur?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-05-19 21:43

Tips på bra defrag?

i stort sett onödigt slitage

1
Bevaka tråden